Servicebyggnader

Gammal ensilage plansila till hall

28 inlägg 11575 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gammal ensilage plansila till hall

Illman  
#394163 Tack för all info om syran blir nog att göra en grundlig tvätt ännu för säkerhets skull.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gammal ensilage plansila till hall

T Landström  
#394167 Kanske funkar att spärr måla betongen... Blir kanske svårt med golven...

Avatar Fallback

Re: Gammal ensilage plansila till hall

bgl  
#394177 Håller med @jannee:s kommentar till fullo. Att göra ett syraskadat golv diffussionstätt går knappast.
Är ett högriskprojekt!

Användarvisningsbild

Re: Gammal ensilage plansila till hall

Göt  
#394186 Kanske borde gå med vanlig målarsoda. kolla först med någon så det inte blir någon konstig reaktion. Det hör till kemin.

Avatar Fallback

Re: Gammal ensilage plansila till hall

stektlök  
#394196 Oj mkt bra jobbat. Det låter som de kan bli ett fint användni gsområde av gamla silon.
Men endast 4 m högt i frihöjd låter lite lågt. Detta ha diskuterats i annan tråd för inte så länge sedan. 4.50 m minst el 5 m är riktigt bra. Men allt beror på behovet givetvis :o men det kan också ändras på 5-10-15 år !

Avatar Fallback

Re: Gammal ensilage plansila till hall

Illman  
#394224 Steklök, du har rätt blev lite fel i Mina beräkningar blir nog en frihöjd på minst 4,5 m men nu blev det ju att fundera att borde man höja det till 5 m. Den virkes mängd som går extra är ju liten och i efterhand är den svår att lägga till.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gammal ensilage plansila till hall

Göt  
#394227 Ja traktorer och maskiner har en tendens att bli högre

Avatar Fallback

Re: Gammal ensilage plansila till hall

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#394230 Jag byggde min maskinhall med 5m fri höjd under spanten nu ivintras

Avatar Fallback

Re: Gammal ensilage plansila till hall

stektlök  
#394264
Illman skrev:Steklök, du har rätt blev lite fel i Mina beräkningar blir nog en frihöjd på minst 4,5 m men nu blev det ju att fundera att borde man höja det till 5 m. Den virkes mängd som går extra är ju liten och i efterhand är den svår att lägga till.

Klokt illman och som det sägs i kommentarer här... maskiner blir större. På gott och ont

Avatar Fallback

Re: Gammal ensilage plansila till hall

Illman  
#394329
stektlök skrev:
Illman skrev:Steklök, du har rätt blev lite fel i Mina beräkningar blir nog en frihöjd på minst 4,5 m men nu blev det ju att fundera att borde man höja det till 5 m. Den virkes mängd som går extra är ju liten och i efterhand är den svår att lägga till.

Klokt illman och som det sägs i kommentarer här... maskiner blir större. På gott och ont


Jo tyvärr så är fallen att där man kom in med förra traktorn kan det alltid hända att den nya inte ryms.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gammal ensilage plansila till hall

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#394337 Precis, sänkt golvet 2ggr på logen pga traktorbyten men när 805an byttes mot 6550 så gick inte den in heller när kranmontaget åkte på.
Så tillslut så byggdes då en maskinhall med 5m fri höjd inne, borde väl räcka några år :D

Användarvisningsbild

Re: Gammal ensilage plansila till hall

Erre  
#394338
gnisten83 skrev:Precis, sänkt golvet 2ggr på logen pga traktorbyten men när 805an byttes mot 6550 så gick inte den in heller när kranmontaget åkte på.
Så tillslut så byggdes då en maskinhall med 5m fri höjd inne, borde väl räcka några år :D

Byt inte maskin gnisten! :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Gammal ensilage plansila till hall

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#394363 Haha har bytt upp mej var 10år innan, få se vad jag har råd med de nu :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).