Skogsnyheter

Markpackning kostar skogsbruket miljarde

202 inlägg 82216 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

Si63  
#283968
Bertilsson skrev:
Tåndemåla skrev:Var vänlig och vissa de andra femton bilderna jag har sett dessa! Du kan väl länka till bloggen så alla få läsa?
Visst.
http://berghemmaren.bloggplatsen.se/201 ... gen-del-1/


Jag undrar vad ägaren säger (detta verkar inte vara ägaren av skogen)

Elmia
Avatar Fallback

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#284218 Mer tankar om försiktighet i avverkningsarbetet lyfts fram här och där man ser skötselåtgärden och arbetet vid avverkning och utforsling som en helhet.
viewtopic.php?f=29&t=19872

Avatar Fallback

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#284370 Reservera tid för läsning i dagens ATL, där biogas berörs i flera artiklar.
Notera även artiklar om markskador där en handlar om markpackning, som visas på Borgebydagarna.
Att motverka markpackning var ett par av Fiberdrives viktiga fördelar.

Användarvisningsbild

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#390117 Södra inför markskadegaranti i gallring http://www.atl.nu/skog/sodras-markskoni ... -ej-valbar
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

Umea  
#393348 Hej Skogsforum vänner !

Jag vet inte i vilken tråd jag ska skriva detta men jag provar här. Ni får gärna flytta detta inlägg.

Den senaste veckan har jag röjt i ett 35-årigt bestånd. Det finns gott om älg i markerna så därför sen röjning.

På ett område blev jag överraskad och tagen av att mötas av björk, gran och tall som lutade ordentligt åt olika håll.

Det såg väldigt konstigt ut och jag har därefter funderat på orsaken till att träden lutade så.

Skogen runt omkring är normal.

Marken har tidigare ägts av ett skogsbolag och jag tror inte området har varit markberett efter slutavverkningen.


När jag tittade närmare på markförhållandena fann jag :

Lutande träd både på platt mark och i en sluttning.

Fuktig mark som ser sönderkörd ut

Fortfarande tydliga 35-40 cm djupa hjulspår efter skördare / skotare trots att det gått mer än 35 år sedan slutavverkningen.

Ingen trädväxt i hjulspåren inte ens sly eller en liten granplanta.

Träden stod på mjukare mark mellan hjulspåren och de lutade ut mot närmaste hjulspår.

Dessa lutande träd verkar inte ha fått ett normalt fäste och rotsystem.

Vatten från regn och snö samlas i hjulspåren på den platta marken men där marken sluttar så rinner vattnet bort.

Nu till min fråga :

Kan det vara så att när slutavverkningen gjordes för 35 år sedan blev marken sönderkörd av skördare och skotare

och att markpackningen efter maskinerna är orsaken till att träden inte har lyckats utveckla ett normalt rotsystem för

att kunna hålla trädet upprätt ?


Eller kan det vara någon annan orsak till dessa lutande träd ? I så fall vad ?

Vad tror ni ?

Tacksam för era synpunkter och tankar kring detta.

I stället för att deppa tänkte jag försöka se det positivt och ta lärdom av detta samt att delge er.

Ha det så bra !

Hälsningar från Umeå

Avatar Fallback

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

Tosca  
#394182 @Skogsforskare kanske har något input?

Avatar Fallback

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

Skogsforskare  
#394184 Inte utan att ha mer uppgifter om markförhållandena.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).