Motorsåg och handhållet

Stihls "multifil" tveksam uppfinning!

9 inlägg 13819 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stihls "multifil" tveksam uppfinning!

bgl  
#392420 http://www.stihl.se/STIHL-produkter/Mot ... 2-i-1.aspx

Jag köpte av en ivrig Stihlrepresentant en sån här multifil för en tid sen.
Den skulle passa min KM130R.
Vinklar är lätt att hålla, underställning blir också bra men den sista skärpan fattas.
Rundar man av underställningsklackens framsida blir det möjligen något bättre men??
Igår tog jag av kedjan, lade den i ett gammalt mikroskop från min nyfikna ungdomstid för att detaljgranska skärpan - då går det att se problemet.
Styrskenorna som ska ge höjden på fil och underställning ska löpa över angränsande skärtänder,
då skadas den allra yttersta delen av eggen!
Syns inte med blotta ögat, men förstorat kan man ana sig till en knäck på eggen allra ytterst.
Ett drag efter med handhållen fil gör stor skillnad.
Är det någon annan ogillat skärpan vid användning av denna uppfinning från Stihl, för jag har väl inte använt den på opassande sätt?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihls "multifil" tveksam uppfinning!

Fredrik Reuter  
#392422 Hej,
Ja, jag testade ju denna i vintras, se videon nedan om du inte gjort det.
Jag tyckte nog att den red lite för högt också. Men samtidigt så tror jag den funkar ypperligt till de som inte har så stort filningsintresse, den funkar ju, men det blir ju inte riktigt som frihandsfilat.


Användarvisningsbild

Re: Stihls "multifil" tveksam uppfinning!

JensSkoog  
#392480 Bra @bgl !

Exakt vad jag hävdade till en Stihl-kille som gjorde visit hos min ÅF, men
det ville han inte lyssna på :mrgreen:

Är väl som Fredrik skriver. Det blir bra nog för många av dom som inte vet hur
man ska fila, men om man har användt en verklig vass kedja så vet man vad man vill ha :lol:
Senn är det ochså så att med KM:an som har låg kedjehastihet så behövs kedjor som
är rakbladsvassa om jobbet ska gå bra :wink:

Användarvisningsbild

Re: Stihls "multifil" tveksam uppfinning!

anersimyra  
#392508 " multifilen " går alltför högt i tanden tyvärr, annars funkar den fint.

Avatar Fallback

Re: Stihls "multifil" tveksam uppfinning!

Amatörhuggare 62  
#392516 Man får ej med botten på tanden, så kedjan blir slö.
Efter 36 år i skogen vill man ha det vasst.

Är på mitt museum, av onödiga skogsprylar :lol:

Avatar Fallback

Re: Stihls "multifil" tveksam uppfinning!

SawTroll  
#392745
bgl skrev: ....
Styrskenorna som ska ge höjden på fil och underställning ska löpa över angränsande skärtänder,
då skadas den allra yttersta delen av eggen!
....


Dette er jo ikke spesielt uventet - og en mal som skal løpe over de tilgrensende tenner kan jo aldri fungere bra, om ikke alle tenner er nøyaktig like lange og høye.

Nå er det vel ikke riktig å gi Stihl hele skylden for elendigheten, da de ikke er alene om å markedsføre den, og neppe har designet den selv.

Kan rundfilene roteres, slik at slitasje mm fordeles rundt hele filene?

Användarvisningsbild

Re: Stihls "multifil" tveksam uppfinning!

steppdeck  
#393858 Jeg bruker multifila mye mest for å holde "vinkel" ellers tar jeg finpussen for frihånd

Avatar Fallback

Re: Stihls "multifil" tveksam uppfinning!

SawTroll  
#394120
steppdeck skrev:Jeg bruker multifila mye mest for å holde "vinkel" ellers tar jeg finpussen for frihånd


Det høres egentlig ut som om du enten filer for mye, eller ikke ofte nok - men et er mulig at et er skadene etter bruk av multifila som gjør at du må file mer?

Användarvisningsbild

Re: Stihls "multifil" tveksam uppfinning!

steppdeck  
#395457 Filer for mye får jeg ofte høre;) ellers går det mye på saging i innvokst spiker og ståltråd... og da blir det mere filing. Må nok lære meg og ikke stole på folk som påstår deres skog ikke inneholder gammelt gjerdemateriell. Når jeg først er i mål med vinkel så blir det bare finpuss for frihånd når saga skal ha olje&bensin. Helt til jeg treffer neste ståltråd... :grin:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).