Servicebyggnader

Gammal ensilage plansila till hall

28 inlägg 11577 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gammal ensilage plansila till hall

Illman  
#394019 Nu startar projektet att göra om den gamla plansilan till en förvaring/ maskinhall. Skicket börja vara dåligt med flera betong element som rasat ner så första arbete blev att lyfta upp dem samt att få dem stöttade. Projeket kommer att framskrida förhoppningsvis så att till vintern är där tak på. Nästa steg blir att gjuta nya fästen för betong elementen. Nedan några bilder från dagens framsteg.



   TS
Avatar Fallback

Re: Gammal ensilage plansila till hall

Blivande snickare  
#394025 Bra idé!
Ska bli intressant att följa :grin:

Användarvisningsbild

Re: Gammal ensilage plansila till hall

JensSkoog  
#394034 Det där var ingen dum ide als, @Illman :-BD
Hur högt blir det under taket?

Avatar Fallback

Re: Gammal ensilage plansila till hall

Illman  
#394040 Tanken är att stolpa upp på elementen att man får en höjd på ca 4 meter att man kommer under med traktor och andra fordon.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gammal ensilage plansila till hall

Erre  
#394063 Väldigt intressant!! :-BD

Vi går i samma tankar då vi har 3 tomma fack.
Vi hade nog bara i tanke att göra 3 stora carportar.

Avatar Fallback

Re: Gammal ensilage plansila till hall

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#394065 Har jag bara fått för mej eller är de nån syra efter ensilaget i betongen som gör att de rostar frisk där?
Köpte en gammal bil som stod i en plansilo och tom kylaren hade oxiderat så lammelerna ramlade bort...

Avatar Fallback

Re: Gammal ensilage plansila till hall

Illman  
#394066 Gnisten: Ja där används aiv syra som nog fräter ganska bra. Men här har inte varit ensilage på dryga tio år så det mesta borde vara bort vid detta lag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gammal ensilage plansila till hall

Blivande snickare  
#394077 Kanske lönar sig att tvätta ändå?
Typ högtryckstvätt med värmare :)

Användarvisningsbild

Re: Gammal ensilage plansila till hall

Göt  
#394079 Ensilage fräter ganska bra. För många år sedan sågade jag ensilage med motorsåg. Kan säga att motorsågens kåpor frättes bort . :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Gammal ensilage plansila till hall

jannee  
#394081 Det är myrsyra man använde när man ensilerade. Fräter enormt t.o.m.betongmurar ger sig med tiden.
Tvätta och åter tvätta är rådet jag ger, myrsyran sitter i betongen :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Gammal ensilage plansila till hall

Illman  
#394088 Jo tvätt kommer det nog att bli av elementen med högtryckstvätt. Man ser nog på golven i silan att syran gjort sig känd. Blir eventuellt att dra på ett nytt lager betong i samma gång som elementen gjuts fast pånytt. Skall försöka nästa vecka fortsätta med projektet, i morgon blir det vedtillverkning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gammal ensilage plansila till hall

JensSkoog  
#394125 Om man använder salmiakk i tvättvatnet, så skulle det neutralisera syran. Det svåra är
dock hur mycket man ska använda :wink:

Avatar Fallback

Re: Gammal ensilage plansila till hall

axwell  
#394134 Myrsyran är väl en typ av träsprit( ättika), neutraliseras med bikarbonat.
Resterna kan säljas som sockerdricka eller "brus"

Användarvisningsbild

Re: Gammal ensilage plansila till hall

svampbob  
#394144 Metansyra eller myrsyra är den starkaste organiska syran men långt långt svagare än syror som salt eller svavelsyra.

Avatar Fallback

Re: Gammal ensilage plansila till hall

jannee  
#394160 Myrsyra är vattenlösligt, av den orsaken sprider den sig lätt i vattenånga och kan ge upphov till korrosionsskador.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).