Socialt (mer om oss)

Finne som skall flytta till Sverige(Umeå)

31 inlägg 13326 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Finne som skall flytta till Sverige(Umeå)

Mannfolk  
#393561 Ja som sagt jag är på väg att flytta till Umeå till hösten. Är då lite nyfiken på tips och ideèr,Var i Umeå det vore bra att bo. osv..
Ett jobb letar jag också förtåss,Har inte bestämt mig vad jag vill jobba med. Utbildad inom Svets&bearbetning, Men främst jobbat inom jordbyggnads och manuelltskogsarbete :wink:



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Finne som skall flytta till Sverige(Umeå)

alias  
#393567
Mannfolk skrev:Ja som sagt jag är på väg att flytta till Umeå till hösten. Är då lite nyfiken på tips och ideèr,Var i Umeå det vore bra att bo. osv..
Ett jobb letar jag också förtåss,Har inte bestämt mig vad jag vill jobba med. Utbildad inom Svets&bearbetning, Men främst jobbat inom jordbyggnads och manuelltskogsarbete :wink:


Beror väl lite på livssituation singel/sambo, arbetande/studentliv, festprisse/träningsnarkoman?

För hur lång tid?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Finne som skall flytta till Sverige(Umeå)

Sunilorblede  
#393569 Jag bor i Umeå och har så gjort i över 10 år och har växt upp några mil utanför så du kan fråga på. När det gäller boende är det, om du är ute efter hyresrätt, rätt tufft nu. Det kommunala bostadsbolaget har mycket hyresrätter i olika delar av staden men nu verkar det, vad jag hört, vara rätt lång kötid som gäller för att få något vettigt. Vad gäller områden så ser jag i alla fall inga områden som "dåliga" områden. Ersboda har väl det ryktet men där har jag rört mig mycket lite genom åren. Ålidhem, Nydalahöjd samt Lilljansberget är studentrika områden. Delar av Haga, Öst på stan samt Teg är väl att betrakta lite som gräddhyllan. Men var det vore bra att bo beror väl kanske lite på var du jobbar tänker jag?

Fråga gärna om du undrar över mer specifika saker.

Användarvisningsbild

Re: Finne som skall flytta till Sverige(Umeå)

Mannfolk  
#393575 Sambon skall till universitetet för 5år. Jag är arbetsnarkoman och föredrar hellst action hela tiden.intresserad av maskiner och skog/jordbruk som jag har som bisyssla här hemma.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Finne som skall flytta till Sverige(Umeå)

svampbob  
#393581 Tar du med dig skogsvagnen? Jag skulle behöva lite hjälp :lol:

Jag har mycket kontakter inom jord/skog samt bygg och anläggning. I Umeå behövs det folk men det svåra är att hitta vettigt boende.

Användarvisningsbild

Re: Finne som skall flytta till Sverige(Umeå)

Mannfolk  
#393583
svampbob skrev:Tar du med dig skogsvagnen? Jag skulle behöva lite hjälp :lol:

Jag har mycket kontakter inom jord/skog samt bygg och anläggning. I Umeå behövs det folk men det svåra är att hitta vettigt boende.


Det låter strålande! jag hade tänkt köpa bostadsrättslägenhet, men var har jag inte bestämt ännu.

Jag tänkte permanent flytta efter spannmålskörden och när höstgrödorna är i backen.

Har släktingar i Sävar och i själva Umeå så helt obekant med Umeå är jag inte :surp:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Finne som skall flytta till Sverige(Umeå)

Mannfolk  
#393590 Finns det någon stor spannmålsgård el dylikt runt umeå?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Finne som skall flytta till Sverige(Umeå)

svampbob  
#393592 Vad räknas som stor för dig?

Användarvisningsbild

Re: Finne som skall flytta till Sverige(Umeå)

Mannfolk  
#393593 Stor för att ha anställda :smile: Kanske 300ha jord? + eventuell skogsmark

   TS
Användarvisningsbild

Re: Finne som skall flytta till Sverige(Umeå)

svampbob  
#393595 Jag tror inte att det finns någon som sår 300 ha kring Umeå. Men visst finns det ett antal storbönder med anställda i Älvdalen.

Användarvisningsbild

Re: Finne som skall flytta till Sverige(Umeå)

Mannfolk  
#393604 Okej, tack för info:n !

Sen har jag för mig att det kommer en hel del snög i umeå, då jag har hållit på med snöröjjning i 8år så är det inte obekant för mig heller

   TS
Användarvisningsbild

Re: Finne som skall flytta till Sverige(Umeå)

svampbob  
#393606 Ja snöröjning är det inga problem att få.
Jag har en kompanjon i mitt ena företag som har mycket snöröjning. Behöver du hjälp så har jag kontakter att förmedla.

Användarvisningsbild

Re: Finne som skall flytta till Sverige(Umeå)

Torbjörn Johnsen  
#393615 Kanske kolla om någon av skogstekniktillverkarna behöver folk för att bygga skördare, skotare, kranar, rotatorer...? Det finns många intressanta i regionen: Komatsu, Vimek, Cranab, Indexator, Olovsfors...

Användarvisningsbild

Re: Finne som skall flytta till Sverige(Umeå)

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#393634 Angående boendet bör man ha i beaktning att Umeå är en studentstad vilket leder till att under augusti-oktober är det extra knepigt att hitta boende. Gäller främst hyresrätter, men många studenter köper även bostadsrätter så även där kan det bli något svårare.

Välkommen till Björkarnas stad!

Användarvisningsbild

Re: Finne som skall flytta till Sverige(Umeå)

Mannfolk  
#393704 Jo ja har hört det blir knepigt att hitta lya, Får väl bara hålla tummarna :surp:

Ja varför inte jobba på cranab i vindeln :grin:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).