Traktorer och processorer

Blixt och överflöd av elektronik.

14 inlägg 4299 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Blixt och överflöd av elektronik.

Fisketorp  
#39184 Tjenix, tänkte ställa dubbelfrågor. börjar med:

Blixten.
Pratade med en bekant häromdagen som var lite nedstämd över att hans traktor hade börjat (någon MF ska, inte så insatt=P) bete sig olustigt.

Tror han pratade på att han var tvungen att stå still för att kunna scifta växel eller någe sådant, iallafall så skulle det gå lika bra att göra det i farten men inte nu längre.
Började krångla efter att blixten slagit ner välldigt nära och han pratade på att han hört andra fenomen där åskan orsakat problem med traktorer.

Något som är vanligare än man tror?

Också då var det ju Elektronik som kommer i överflöd.
Är ni inte oroliga när ni köper en traktor att allt "skitelektronik" som stoppas i den börjar krångla(flertalet kanske byter traktor ofta?) kan man ju iallafall räkna med om man köper bilar att elektroniken inte håller måttet.

//Martin



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback
Valmet830.3  
#39192 Tror inte merpartern av de som köper nya maskiner oroar sig så mycket, många lantbrukare och entreprenörer som köper nya maskiner byter ju ofta efter ca. fem år igen.

Däremot tror jag oron är mer befogad på begagnad marknaden, tänk er själva alla gamla Volvo BM och MF osv. som rullar i runt om i landet.

Tror inte vi ser så många 40-50år gamla traktorer som rullar om 40-50år, då kommer nog effekterna av elektronikens intåg at synas på annat ett sätt. Svårare/dyrare reperationer och underhåll mm.

Avatar Fallback
Fisketorp  
#39196 Ja gisses vad fint det är med gammla maskiner, ingen större komfort, effektiviteten osv är väl inte uppnåbar med dagens men håller bra gör dem och rep kan man ju göra mestadels själv.

Också lite skillnad på att bara ha en för skoj skull och att driva lantbruk =)

Även så med alla dagens fordon, kommer inte att rulla många bilar av dem om 50år. framtidens bilar ska ju vara fullt återandvändningsbara samt elektroniken kommer att döda snabbt=alltför dyra rep och då blire ny bil istället.

   TS
Användarvisningsbild
totte  
#39203 Ja, man kan fråga sig hur mycket som sparas i längden med all elektronik som påstås effektivisera och förbättra allt från diskmaskiner till skördare.
Jag håller helt med dig Fisketorp, det är nåt visst med gammal hederlig mekanik. Och frågan är, sparar det verkligen nån energi i längden om man ständigt måste byta maskin för att den slutar fungera och blir för dyr att reparera, även om maskinen i sig är energisnål. Det är ju det som så många i dag talar om att det stora problemet är att vi hela tiden drivs till att köpa nya prylar, det är där som den verkligt stora resursåtgången finns.

Det skulle väl också gå alldeles utmärkt bygga komfortabla traktorer utan så mycket elektronik. För tillverkarna är det förträffligt, elektronik är ofta billigt jämfört med att tillverka andra lösningar. Så kan man bygga in en massa avancerad funktion utan att öka sina kostnader mycket och höja priset för att man har dessa finesser. Sen måste man vända sig till tilverkaren när det går sönder för ingen annan kan laga det. I slutändan är det som alltid vi som köper grejorna som är lurade.

Därmed inte sagt att all elktronik är av ondo, mycket går att göra bra också, problemet sitter mest i hur tillverkarna agerar.

Ett stort problem med just fordonselektronik är att den inte är standardiserad, vilket givetvis är ett medvetet val av fabrikanterna. Jämför med utvecklingen för vanliga datorer, där allt mer standardiseras och där alla olika datorfabrikat kan köra i stort sett samma program och utföra samma uppgifter.

Jag sitter här nu med en Macintosh, de flesta annars har Windows PC av olika fabrikat och några har Linux eller Unix. Men vi kan alla läsa och skriva här i samma skogsforum. Om man hanterade fordon på samma sätt så skulle man hyfsat problemfritt kunna byta "centraldatorn" i bilen eller traktorn mot en annan när som helst och det skulle vara konkurrens på området så att priserna blev normala i stället för de fasansfulla summor som man ofta tar för att byta en kraschad elektronikbox. Dessutom skulle troligen flertalet fel då kunna fixas genom att göra en enkel uppdatering av programvaran i stället för att byta hela klumpen.

Avatar Fallback
Fisketorp  
#39205 Ingen som läst/hört något liknande gällande blixten?

Det finns iofs en hel del elektronik inom bilar som andvänds i andra tillverkare.

Exs så har en del gått sönder i svärfars Accent 94a, delen har lite olika namn beroende på var man kikar men förmig det hete tomgångsstabilisator.

Den är tillverkad av Bosch och finnes i ex SAAB olika modeller och massa andra bilar även volvo några modeller. så en enkel sökning kunde han köpa en beg ifrån annan bilmodell stället för att tvingas köpa den nya för 3500kr(fanns ju beg org också såklart)

Är inte även databoxen tillverkad hos något världsfirma som ex bosch?
så just programvaran är det som skiler likvärdiga bilar åt.

Tråkiga i dagens läge är ju att man måste in till volvo för att programera om en nyinköpt box, så att beg delar är låsta till just din bil. om det sedan går att köpa beg och programera om vet jag ju inte.

Min kusins v70 gick kalaset på endast 12`000kr för byte av databox på volvo, då antar jag att "billig" felsökning ingick i priset.

   TS
Användarvisningsbild
totte  
#39209 Just det, det mesta görs av nägra få tillverkare och fungerar i princip lika på de flesta bilar, men så programmerar dom in "låsningar" som gör att man måste till originalfirman för att för ett alldeles ohyggligt ockerpris få det att fungera.

Har inte hört nåt om blixten, men jag skulle gott kunna tro att det kan hända att det slår ut elektronik. Om blixten slår ner mycket nära så alstras det en kort elektromagntisk puls som kan vara mycket kraftig och det tror jag utan vidare kan slå ut vissa typer av komponenter. Men det är väl rätt sällsynt att det händer, det måste vara rätt nära och det inträffar ju inte varje dag.

Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39220 Det där med elektronik i traktorer, vill man byta till något med komfort så blir det oxå elektronik vare sig man vill eller ej. Det bör skickas med en kattskinselektriker, eller åtminstone hyfsad garanti och på reservdelshållningen.
Minsta lilla jordfel kan skapa hur svåra som helst att hitta.

Avatar Fallback
Fisketorp  
#39234 Nu har ju visserligen jag bara kommit så nära som på synligt avstånd av att prova moderna saker.

Men är komforten så enormt mycket bättre på en modern elektronikhög mot en äldre med allt lulllull som servo, converter,soffa osv?

vad gör en modern traktors elektronikmojs så bra=P

   TS
Användarvisningsbild
totte  
#39236 Egentligen inte elektroniken som gör traktorn så mycket bekvämare, bara till en liten del, t ex smidigare reglage och sånt, som dock kunde lösts på annat sätt. Det är bara det att modernare traktorer är mer komfortabla, mest beroende på att kraven på hytter och säten mm har ökat. Och skall du ha en sån modern bekväm maskin så får du elektroniken på köpet, du kommer inte undan.

Fast jag körde på sin tid en BM dumper av 71 års modell, den var då rejält bekväm, bra stol, rymlig hytt och smidig att köra och inte en elektronisk krets så långt ögat nådde (utom radion :D ). Lite bullrig var den men det kan man knappast bota med transistorer 8) .

Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39291 Må så vara med elektroniken, kommer aldrig att göra ett dagsverke med en BM 400 igen. Inte sedan blivit bortskämd med bättre komfort, inte en tumme har fått någon rattsmäll sedan det blev servo.
Elektroniken gör väl tillverkningen billigare men lika ofta som fel uppstår,så är det kablar som spökar och inte själva elektroniken.
Upplever själv att det är kabelskarvar, kabelbrott, anslutningar och ärg som orsakar mig problemen.
Samma problem var det med 400:an, men hade bara startmotorn ström så var det ingen brådska med resten. Hoppas jag aldrig behöver se faanskapet igen.
Ex tror inte VW bubbla skulle väljas i dag: alternativ micra poloo andra moderna bilar.

Avatar Fallback
Fisketorp  
#39294
Famag skrev:Må så vara med elektroniken, kommer aldrig att göra ett dagsverke med en BM 400 igen. Inte sedan blivit bortskämd med bättre komfort, inte en tumme har fått någon rattsmäll sedan det blev servo.
Elektroniken gör väl tillverkningen billigare men lika ofta som fel uppstår,så är det kablar som spökar och inte själva elektroniken.
Upplever själv att det är kabelskarvar, kabelbrott, anslutningar och ärg som orsakar mig problemen.
Samma problem var det med 400:an, men hade bara startmotorn ström så var det ingen brådska med resten. Hoppas jag aldrig behöver se faanskapet igen.
Ex tror inte VW bubbla skulle väljas i dag: alternativ micra poloo andra moderna bilar.


Det finnes ju äldre maskiner som är betydligt skönare än BM400.

Bra hytt, och servo men där växlingarna skötes med mekaniska spakar, diselpumpen är mekanisk osv. borde väl inte vara så illa komfort i en sådan?

En vw bubbla är ju en riktigt fräck bil, skulle dok inte våljas komfortmässigt.

Men om du tar bort antisladd,spinn och allt annat lull lull. så borde du ju iallafall i cupen få samma komfort bullermässigt, sittmässigt styrmässigt osv.

Som tidigare nämnts så gör mycket elektronik mer sparsam gång på motorn. men undrar egentligen om det är så mycket förtjänst i den bränslemängden man sparar då rep+felsökning kostar multum.

En gammal golfdisel kan man ju pressa ner till 0,5-0,6l/m

   TS
Användarvisningsbild
totte  
#39296 Nej, man vill ju inte tillbaka till den usla komforten i äldre tiders traktorer och man blir ju tvungen att ta det ena med det andra när man vill ha nya grejor. Vad jag menar är att man borde kunnat bygga bekväma och bra grejor även utan dessa horder av elektroniska prylar. När det nu inte är så så får man ju ta det som finns. Sen är det rätt som Famag säger att de flesta fel är i kablar och kontakter, men det blir så mycket känsligare när snart sagt allt är elektriskt styrt.

Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39344 Konstigt att ingen firma har börjat renovera och uppdatera traktorhyttar sådana som finns i USA.
Jag vore inte främmande för en sådan traktor. Med bränslesnål växellåda, Borch radpump och med motorstyrkan mätt på hjulen.
Tyst i hytten, värme och ventilation. Framförallt tyst och dammtät.

Avatar Fallback
Fisketorp  
#39368
Famag skrev:Konstigt att ingen firma har börjat renovera och uppdatera traktorhyttar sådana som finns i USA.
Jag vore inte främmande för en sådan traktor. Med bränslesnål växellåda, Borch radpump och med motorstyrkan mätt på hjulen.
Tyst i hytten, värme och ventilation. Framförallt tyst och dammtät.


Du kanske har en framtidsfirma på g? =P

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).