Före och efter jobbet

Behöver inspiration för sidoprojekt!

16 inlägg 7077 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Behöver inspiration för sidoprojekt!

grimm  
#393546 Hej på er!
Jag tillsammans med min sambo har fått möjligheten att ta över deras släktgård sedan flera hundra år tillbaka. Det känns otroligt stort, roligt och inspirerande alltesammans. Det är en stor gammal bondgård belägen i Hälsingland där idag ladugården och åkrarna arrenderas ut till en lokal aktiv bonde. Utöver det finns det en stor nybyggd maskinhall (ej uppvärmd) och verkstad (uppvärmd). Det finns även förutom bostadshuset en fin stor brygdestuga på gården som efter lite renovering går att övernatta i. En 5ha stor fäbodvall med egen sjö hör också till fastigheten.

Det ingår också 300+HA skog i fastigheten som är välskött då svärfar har eget skogsföretag. Möjligheterna är som ni hör i princip oändliga, och jag vill försöka utnyttja gårdens potential så mycket det bara går och inte "gå miste" om några eventuella extraintäkter. Jag arbetar idag med logistik på ett större skogsföretag så börja arbeta som bonde är väl inte direkt aktuellt. Har tidigare arbetat med plantering och röjning.

Maskinhallen kommer som det ser ut just nu till större del stå tom förutom att hålla plats för min båt, fyrhjuling och även diverse material för skogsskötsel etc. Men jag vill inte att den bara ska stå och vara lagerutrymme då det måste gå att få till bättre utnyttjande av denna.

Min fråga till er är därför, har ni förslag på bra sidoprojekt som jag skulle kunna hålla på med för att utnyttja de ytor och möjligheter som finns?

Saker vi har funderat på;
Starta bed & breakfast i brygdestugan
Starta biodling och sälja på gården
Erbjuda övernattning i fäbodvall
Erbjuda någon form av lagerverksamhet åt andra på tomytorna i maskinhall etc.
Sätta upp solceller på ytor som inte används speciellt mycket
Starta enklare smidesverksamhet

Även om det känns väldigt roligt att alla möjligheter att göra något stort av detta så kan det vara frustrerande att inte riktigt hitta något klockrent sidoprojekt.. Jag misstänker att ni här har mängder av sidoprojekt som ni kanske kan bidra med?

Väldigt tacksam för alla tips och råd jag kan få!

MVH Gr.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Behöver inspiration för sidoprojekt!

Bax  
#393549 Mikrobryggeri i brygdestugan.
Hustimring i maskinhallen.
Solceller på tak eller väggar i rätt väderstreck.
BnB som du skrivit, om läget är det rätta.
"Bo på lantgård"
Småviltjaktsförsäljning
Vad har du för hobbies?
Vad arbetar sambon med?

Avatar Fallback

Re: Behöver inspiration för sidoprojekt!

rikard_e  
#393553 Tänk på att inte ta på dig för mycket arbete. En gård på 300 hektar skog går lätt att leva och det finns mycket att göra om man vill redan där.

Ska du hyra ut så ska man göra det på något man inte tröttnar på, man tröttnar fort på folk som inte kommer och hämtar eller sköter sina saker.

Kan väl ge förslaget att hyra ut till husvagnsövervintring.

Hur länge har ni bott på gården?

Användarvisningsbild

Re: Behöver inspiration för sidoprojekt!

grimm  
#393557 Vi har inte flyttat in ännu, men vi är i full flärd att börja på inom kort.. vet att det kommer inte finnas tid över huvud taget till att dra igång något sidoprojekt såhär i början men det är ändå roligt att fundera.

Fiske är väl mitt största intresse, flugfiske mer specifikt. Sambon arbetar inom socialtjänst.

Skogen kan såklart ta all tid om man så vill det, men vi ska lägga det på en bra nivå tillsammans med Mellanskog. Såhär initialt tror jag det är att föredra så man hittar en bra arbetsmängd.

Som du säger så finns det nog risk att man irriterar sig på folk som inte hämtar på utsatt tid osv.
Har faktiskt funderat lite på microbryggeri och någon form av timring, kanske vore något.. odla tobak och tillverka snus kanske? :mrgreen:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Behöver inspiration för sidoprojekt!

Göt  
#393570 Intressant med den fastigheten. Dra inte igång för många projekt. Biodling ja visst men i vilken omfattning om du skall leva på det krävs 200-300 bisamhällen ihop med gården det tar lång tid att bygga upp en sån verksamhet och kräver mycket intresse. Det är lätt att man splittrar upp sig på för mångaprojekt

Användarvisningsbild

Re: Behöver inspiration för sidoprojekt!

Bax  
#393574 Småstugor att hyra ut till fiskare, med guidning?
Dra inte igång en massa olika saker bara utan fokusera på en sak.
Boende/uthyrning gör att man binder upp sig en hel del, ur den synvinkeln är t.ex. timring bättre.

Avatar Fallback

Re: Behöver inspiration för sidoprojekt!

Robertberg  
#393647 Någon slags virkessågning i maskinhallen kanske? Både förädla eget virke och såga åt andra. Det går ju att lägga på vilken nivå man vill.

Användarvisningsbild

Re: Behöver inspiration för sidoprojekt!

Seb macahan  
#393653 Okej vilka bekymmer.......du verkar ha tillgång till det vi andra kämpar mot att få tillgång till under resan. I mina egna kläder ser jag inte riktigt hur du ska ha tid med "sido projekt". Börja du axla ansvaret o ta hand om det ni har innan ni tar på er mer. När ni bott in er känner ni nog bäst själva hur ni ska utveckla det mer om ni nu ska det? Ta vara på möjligheten o förvalta det ni har. Det är inte så många som har tid för det nuförtiden......

Användarvisningsbild

Re: Behöver inspiration för sidoprojekt!

grimm  
#393727 Tacksam för era svar! Väldigt uppskattat.

Jag är helt enig i att det vi får tillgång till kommer ta mycket av vår tid, men samtidigt tycker jag det krävs nytänkande i dagens samhälle för att utvecklas vidare och. Hur får vi mer ekonomi i detta..
Jag skulle kunna lägga varje ledig sekund åt att röja, men det är jag inte ute efter utan strävar efter att kunna kombinera skogsvård, allmän skötsel av fastigheten och andra projekt som kan vara tillfredsställande för mig personligen men även utvecklande för bygden. Jag har sedan 10 år bott borta från orten och insett att gräset inte är grönare på andra sidan och att det finns massvis "där hemma" jag uppskattar mer än jag visste. Vi vill därför när vi flyttar hem bidra med mer än "bara" bo i samhället, exempelvis B&B kommer dra dit turister som genererar mer intäkter till glesbygden m.m.

Jaja, ni förstår säkert vad jag menar! Jag funderar vidare och är öppen för förslag från Er!

MVH

   TS
Användarvisningsbild

Re: Behöver inspiration för sidoprojekt!

Göt  
#393735 Har en bekant som har en restaurang på gården, mitt på landsbygden. Det har varit ett långsiktigt projekt men med kött från den egna gården. Låter intressant med landsbygdsutveckling och är du intresserad på riktigt är det ändå bättre. Men se till att projekten passar ihop med arbetstoppar och så. Kom ihåg att det tar lång tid att bygga upp en verksamhet och att det blir flera år utan lön. Men vore toppen om det gick bra, sådana krafter behövs på landsbygden. Kanske fiske b&b och en fiskrestaurang ett förslag. Många kanske vill ha ett paket, med upplevelser.

Användarvisningsbild

Re: Behöver inspiration för sidoprojekt!

Seb macahan  
#393776 Grimm. Jag vill inte verka negativ och utveckling än ofta bra. Givetvis ska ni fundera o klura, men mina erfarenheter är att på landsbygden ska man inte "klampa fram" utan ta små steg försiktigt. Det brukar ta tid för omgivningen etc att se allt positivt. Tänk filmen Änglagård.
Det ligger ganska många sanningar i storyn där. Är du/ni måna om att utvecklingen ska gynna hela bygden så kommer ni nog snart känna vad som är rätt o fel och vad just nischen där ni bor kan bestå av. Dina ideér kanske är en av grannarnas drömprojekt och kommer du som hemvändare och drar igång kan nog grannsämjan kantas något. Då anser jag det vara bättre känn in läget bekanta dig med gamla grannar bjud upp till diskussion och gör kanske rent av något tillsammans. Då stärks bygden. Det behöver inte vara så här men det kan vara det. Lycka till. Vi som bor på landet har ett annat tänk o tempo än stan.

Användarvisningsbild

Re: Behöver inspiration för sidoprojekt!

grimm  
#393788 Förstår vad du menar, men jag kanske ska förtydliga att jag och sambon (såklart) är född och uppvuxen på orten och bott där 20+år. Majoriteten av våra bättre vänner bor kvar där så jag vet absolut vilken typ av stämning det kan finnas på en mindre ort. Men samtidigt håller jag inte med om att man ska hålla sig tillbaka bara för att folk på orten inte är vana att folk tar vara på sina ideer. Grannarna där är jag bekant med sedan tidigare så det är inget problem. De flesta av dom är äldre och som det låter tycker dom det är roligt att ett generationsskifte på gång.

Jag tänker inte smälla upp ett hotell med techno-disco i maskinhallen precis, jag är ute efter att så långt det går få tillbaka den liv och rörelse som förut fanns i mindre bondesamhällen.

Jag kanske är mycket av en nostalgiker men vägrar tro att det är omöjligt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Behöver inspiration för sidoprojekt!

Seb macahan  
#393791 Det går. Då fattar jag läget. Hoppas ni kommer på nått bra.

Användarvisningsbild

Re: Behöver inspiration för sidoprojekt!

grimm  
#394314 Ja det blir nog bra.. ser mycket fram emot detta hur det än blir!

   TS
Avatar Fallback

Re: Behöver inspiration för sidoprojekt!

t4bb3  
#394342 Tänker ständigt som du även om jag inte äger någon skogsfastighet ännu.
Tycker det är kul att det finns många med samma tankar :)

Personligen tror jag att övernattning på fäbodvall kan vara något som sticker ut lite och lockar folk. Såklart lite beroende på läget.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).