Grävmaskiner

Svårstyrd minigrävare!

15 inlägg 18687 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Svårstyrd minigrävare!

henrik_1  
#393469 Någon som kan hjälpa mig!
Min lilla minigrävare blir mer och mer svårstyrd. Tidigare va det inga problem att svänga runt genom att bara styra med en spak men ibland kunde de va lite kämpigt beroende på underlag.
När de va svårt gick de att dra styrspakarna åt varsitt håll så va de inga problem.
Men nu händer det inte mycket, även om man drar spakarna åt varsitt håll. De är väldigt svårt att få den att ändra riktning.
Man hör hur det "pyser" i hydrauliken när man svänger.
Kan de vara ett inre läckage eller vad man ska kalla det?
Är inte jätteduktig på de här med hydraulik, så är det någon som vet vad felet kan vara så är jag mycke tacksam.

Lite konstigt är också att den ena larven går lite snabbare än den andra, de har den gjort sen jag köpte maskinen. Kör jag 10 meter så har den gått ca 2 dm åt vänster. kan det ha med detta att göra?
Lite irriterande nu när den är så svårtstyrd.

Tacksam för hjälp!



   TS
Användarvisningsbild

Re: Svårstyrd minigrävare!

traktorz  
#393482 Är det separata system för banddriv resp. bom-sticka-skopa? Fungar grävrörelserna OK?
Är det lite olja i systemet, kan hydraulpumpen knorra. Pyser gör det bl.a. genom strypbrickor.
Är det el-hydraulisk manöver till ventilpaketet, eller är det helt mekaniskt.
Du kanske har bilder(!) att förtydliga problemet med?

Avatar Fallback

Re: Svårstyrd minigrävare!

Blondin 750  
#393487 På min Hanix var själva länkaget mellan körspakar och ventilpaket glappt och det gjorde att ventilsliden inte kunde röra sig till max, det gjorde (på slänthydrauliken) att jag inte kunde få max flöde och tryck. Lite nya sprintar i överdimension fixade det problemet. Annars tror jag att du har problemet i en läckande svivel, alltså den del som gör det möjligt att skicka olja mellan över- och undervagnen. Man tar isär den och byter o-ringar.

Användarvisningsbild

Re: Svårstyrd minigrävare!

henrik_1  
#393548 Tack för era svar!
Traktorz
Bra fråga men grävrörelserna funkar klockrent!
Hydraulolja är det så mycket de som de ska vara i tanken.
Manövreringen till styrning är mekaniskt, till själva grävningen är joystick!
Har inga bilder just nu, till helgen kan jag ordna!

Blondin 750
Ok det kan ju vara värt o börja kolla de låter som ett billigt alternativ!
Om det är läckande svivel, är det avancerade grejer att ge sig på?
Får googla hur den ser ut! O se om jag kan hitta den på maskinen!

   TS
Avatar Fallback

Re: Svårstyrd minigrävare!

ÅsaNisse  
#393589 När maskinen börjar svänga själv vid larvning är det ofta utsliten hydraulpump som är orsaken. Det är ofta en dubbelpump där ena kammaren slits fortare än den andra och då kommer detta fenomen. Det blir också ett inre läckage som gör att den blir svag i larvena när du ska svänga.
Jag förutsätter att du har olja i hjulmotorernas växlar så det inte är mekaniska fel med skärning i lager osv som gör att det går tungt. Ofta är detta problemet en anledning till att maskinerna kommer ut till försäljning. Vad är det för maskin? Fabrikat? årsmodell? Timmar?

Användarvisningsbild

Re: Svårstyrd minigrävare!

lerbo  
#393601 På min komatsu pc40 har jag för mig att det ska gå att justera max hastighet mellan drivmotorerna kanske är samma på hanix?

Avatar Fallback

Re: Svårstyrd minigrävare!

kopparhultarn  
#393605 Som Blondin 750 skriver så ska du nog börja med o-ringarna i sviveln.
Sitter under hyttgolvet på minigrävarna precis i centrum.
Kan vara både trångt och tungskruvat men en mycket billig start på problemlösningen.
Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Svårstyrd minigrävare!

Blondin 750  
#393609 Svivelns åtkomst kan nog variera mellan maskiner, vissa tar man uppifrån men jag tror det är vanligast underifrån genom luckan i undervagnen. Angående maxfart på larverna och justering av dessa individuellt så har jag för mig att det bara var enkla anslag med bult och mutter, i kombination med justerbara vantskruvar. Men efter 8600 tim. kan man kanske inte begära mm.precision i alla led..... :wink:

Användarvisningsbild

Re: Svårstyrd minigrävare!

henrik_1  
#393616 Åsa-Nisse:
Ajdå, de låter inte bra, en hydraulpump låter inte billigt!!

Den har svängt lite själv så ända sen jag köpte den o de är 7 år sen men har inte blivit värre, men med att den är svårstyrd har blivit sämre!

Jag har olja i hjulmotorernas växlar, dock har de nog varit lite dåligt med det tidigare tills jag fyllt på!
Om jag ställer maskinen på Stickan o låter larven snurra fritt så känns de inte som de rullar tungt, inte så jag märker någon förändring.
Maskinen är en hitachi ex 22
Från 2001 och har gått 3500 timmar.

Kopparhultarn:
Mm de får bli en titt på de o se om de kan va de, låter billigare än hydraulpump!!

Blondin 750
Nä lite slitage får man ju räkna med, min har bara gått 3500 timmar och gått billigt för övrigt, en startmotor o ett batteri på 7 år är överkomligt!! Haha

   TS
Avatar Fallback

Re: Svårstyrd minigrävare!

Blondin 750  
#393617 Mitt hetaste/billigaste tips är att kolla så att ventilsliderna rör sig maximalt och eventuellt justera anslagen. Kostar inget och man lär sig hur det ser ut och fungerar. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Svårstyrd minigrävare!

henrik_1  
#393622 Ska börja med de! Tack för tipset

   TS
Avatar Fallback

Re: Svårstyrd minigrävare!

ÅsaNisse  
#393681 Min grävare är en Ax35 ( Samma som Ex 35 men annan färg) från 2000. Renoverade pumpen förra året och nu går den som en dröm. Det var inga astronomiska summor men visst det kostade en del. Runt 8 pengar vill jag minnas.
Koppla in en tryckmätare på de olika utgångarna på pumpen och belasta max så ser du snabbt vad den går för. Sen kan du ju lossa läckoljeledningen på hydraulmotorerna och jämföra hur mycket som rinner från varje när du larvar. Då ser du om ena motorn är sämre än den andra.

Avatar Fallback

Re: Svårstyrd minigrävare!

Blondin 750  
#393684 En manometer är bra att ha i verktygslådan, det ger mycket bra ledtrådar i felsökningen.
8000 för pumprenovering lät helt ok, vem gjorde den renoveringen?

Användarvisningsbild

Re: Svårstyrd minigrävare!

henrik_1  
#393746
ÅsaNisse skrev:Min grävare är en Ax35 ( Samma som Ex 35 men annan färg) från 2000. Renoverade pumpen förra året och nu går den som en dröm. Det var inga astronomiska summor men visst det kostade en del. Runt 8 pengar vill jag minnas.
Koppla in en tryckmätare på de olika utgångarna på pumpen och belasta max så ser du snabbt vad den går för. Sen kan du ju lossa läckoljeledningen på hydraulmotorerna och jämföra hur mycket som rinner från varje när du larvar. Då ser du om ena motorn är sämre än den andra.


Okej bra då vet jag lite vad de kan hamna på.. om de nu är så illa. Får börja felsöka i den billiga änden o se om de hjälper.
En tryckmätare låter som en bra investering, de får de bli, sen får jag se om jag klarar av att göra rätt. :???:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svårstyrd minigrävare!

henrik_1  
#400188 Hej igen!
Tyvärr har det kommit mycket annat emellan så jag har inte haft tid att felsöka varför det är svårstyrt!
Men nu är det semester och lite lugnare så jag har kollat sprintarna till manövreringen och de glappar inte mycket, lite glapp men det är inte så jag skulle kunna få dit en större sprint!
Max 1 mm glapp men upp till manöverspakarna så blir det ju lite mer längs vägen spakarna är ju typ 50 cm långa o då går man dra typ 10 mm innan motstånd.
Tänkte testa nästa tips, om
Skulle 1 mm glapp kunna ställa till detta problem eller ska jag släppa detta o kolla om sviveln läcker?
Kan ju inte så mycket om sånt här så jag vet inte hur den ser ut!
Någon som kan förklara?

Tänkt lite på det här med att pumpen kan va dålig, borde inte den inte vara klen när jag gräver med då?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).