Verkstan

Svets?..

22 inlägg 13045 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Svets?..

tallen100  
#392478 Dags att skaffa en ny pinnsvets, funderar på Biltemas Svetsinverter MMA140D för 1999 kr, så är det någon som vet om det är nått att ha? Ska ha den till lite mindre reparationer på traktor, snöblad och såna saker.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Svets?..

husqvarna_med_sthil  
#392485 Jag använder en sådan billigare inverter till mina jobb som jag behöver göra. Svetsat något fäste till spelet, lagat några smågrejer annat till traktorn. Svetsade ihop fästet till hydraulpaketet huggarvagnen osv har även svetsat ihop skopan på ett ställe där den spruckit isär och det håller också än. Tror inte det är samma svets, men något liknande.

Användarvisningsbild

Re: Svets?..

Vardon  
#392486 Jag hade hellre kollat tradera, div auktionsajter och så efter en mer riktig begagnad sak, typ kemppi, esab, oerlikon eller så. Om det inte är bråttom?

Jag köpte en begagnad Oerlikon för 1 000 kr ink moms och slagavgift. Visst den är begagnad och det syns men tror mer på den än en biltema.

Allt på biltema är bra enligt specifikationen, men när man börjar använda det är det alltid något som inte är bra, tex kedjebromsen på en motorsåg eller så. Nu vet jag ingenting om just denna svets är bra eller dålig bara hur jag hade gjort.

Användarvisningsbild

Re: Svets?..

Micke r  
#392490 Min erfarenhet av biltema svetsar är att dom snabbt blir överhettade och inte fungerar bra.
Själv köpte jag en Kemppi minarc evo 150 på tradera för ca 4000. "Nyskick"

Användarvisningsbild

Re: Svets?..

hemhuggare  
#392494 kolla PS.nu där brukar det säljas begagnade svetsar i mängder med jämna mellanrum. Min personliga åsikt är att en begagnad välvårdad proffssvets är bättre än en lågprissvets alla dar i veckan. Jag har själv provat lågprisare och sen bytt upp mig till kemppi 150 och det är en otrolig skillnad att svetsa med

Användarvisningsbild

Re: Svets?..

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#392495 Jag har nog en knappt använd selco Genesis 170 till salu. Svetsat kanske 1,5 paket med den. Esabs svetskablar. 3 paket 3mm 48.00 några kilo blandade andra pinnar. Slangpaket för lift tig.
Då får du en riktig svets. Köpt ny av mig, enbart använd av mig privat. Användaren nästan aldrig efter jag köpt bra kempppi mig.

Avatar Fallback

Re: Svets?..

mrvimek  
#392511 Jag har en licon pinnsvets till salu finns i Sundsvall

Användarvisningsbild

Re: Svets?..

totaya79  
#392522 Har ingen erfarenhet av biltema svets, men deras grejer som jag har varit i kontakt har då funkat omän si och så med finishen. Morfar köpte för flera år sedan en men det var av den "aviga" sorten med minus tråd(?) och den var inte lätt svetsa med lät det höra sig. Funderade som du i vintras. Då jag hade ett förmodat behov av att svetsa kanske en meter svets per år tyckte jag det var onödigt lägga allt för stora pengar. Kollade runt lite på nätet och det fanns mycket välja på för en som inget kan vill jag lova. :lol: Gjorde ett spontanbesök på laitis i stan och uppgav mina "behov" och han lyssnade på dom, OCH höll sig till dom! Försökte inte pracka på mig en Mig för 20 k eller största pinnsvetsen. Han rekommenderade Kempi Minarc 150, fick sådan feeling för säljaren jag köpte den rakt av. Blev dubbelt så dyrt mot vad jag tänkt mig men det har jag bara tänkt på då jag drog kortet aldrig då jag använt den. :wink: :P Har inte ångrat mig då den får mig att svetsa så det ser ut för någonting. :mrgreen: Tycker den svetsar bättre än den dubbelt så dyra vi har på jobbet. Tänder bra, ordentlig jordklämma och pinnklyka. Långa kablar som är av gummi och inte plast-hellvetes-styv-skiten. Kan säga att jag nog redan svetsat 4 går mer på 4 mån än vad jag trodde jag skulle på ett år. :shock: :lol: Detta hjälpte dig nog inte Ang din fråga men lycka till med vad du då köper.

Avatar Fallback

Re: Svets?..

tallen100  
#392523 Jag får fundera lite, tack för tipsen iaf :smile: .

   TS
Avatar Fallback

Re: Svets?..

Jim_90  
#392615 http://www.stahlwerk.se/shop/Stahlwerk- ... askin.html

En sån har min kompis funkar nog bra enligt honnom

Avatar Fallback

Re: Svets?..

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#393533 http://www.stahlwerk.se/shop/Stahlwerk- ... -200A.html

Jag köpte en sån här och är helnöjd.

Avatar Fallback

Re: Svets?..

rikard_e  
#393554 Lägg en större peng. Det kanske inte är nått du använder flitigt, men köper du en bättre kvalitetssvets så har du den gott livet ut istället. Småsvetsarna på 140 amp när man ska bränna lite grövre gör man sig bara ilsker på.

Avatar Fallback

Re: Svets?..

tallen100  
#393563 Det blev Biltemas svets, har bara testat den lite snabbt på några plåtbitar men den bränner alla elektroder jag har, tänder fint och var riktigt trevlig att svetsa med... sen om den håller någon längre stund är ju en annan fråga :mrgreen: .

   TS
Avatar Fallback

Re: Svets?..

axwell  
#393571 Låt oss höra hur det fortlöper med svetsen, den har ju bra värden enl specs. för det priset. :|

Avatar Fallback

Re: Svets?..

Elfving  
#393614 Jag har granskat den där lite av ren nyfikenhet. Det är väldigt troligt att det är samma tillverkare som benroyal och stahlwerk, dvs en kinesisk leverantör. Ebay är fullt av svetsar i olika färger och chassiutförande vilka går att härleda till samma tillverkare.
Åtminstone stahlwerk svetsar bra, och jag tror säkert att Biltemamaskinen är lika bra!
En störande grej med billiga kinasvetsar är kablarna som är mer plast än gummi, korta och ger ett billigt intryck. Det går att byta till bättre kablar om man tröttnar på dem!
Maskinen är ljusår bättre än förra generationen lågprissvetsar, transformatorer.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).