Motorsåg och handhållet

30% rabatt på Jonsereds motorsågar!

61 inlägg 28022 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 30% rabatt på Jonsereds motorsågar!

stihl261c  
#385801 Jag förstår inte riktigt hur man kan köpa en Jonsered över huvudtaget, det finns inte en anda proffshuggare som kör Jonsered, det är Husqvarna eker Stihl som de kör med. Och att köpa en såg på t.ex. Granngården är som att köpa en räkmacka utan räkor. De är nog mest intresserade av att sälja hundgodis, kattfoder och fågelfrö mer begriper de inte!

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: 30% rabatt på Jonsereds motorsågar!

Hema  
#385805 Vissa föredrar bl.a. rakt handtag och märket säljs inte bara enbart på Granngården.

Avatar Fallback

Re: 30% rabatt på Jonsereds motorsågar!

axwell  
#385806
Hema skrev:märket säljs inte bara enbart på Granngården.


Stämmer bra det, i mitt fall har dom 3 närmaste Stihl-ÅF även Jonsered.

Användarvisningsbild

Re: 30% rabatt på Jonsereds motorsågar!

stihl261c  
#385809 Rätt dock har den servande fackhandel en hel del kunskaper som inte de stora kedjorna utan service avdelning har. Ni köper väl inte heller en bil på ICA eller....?

Avatar Fallback

Re: 30% rabatt på Jonsereds motorsågar!

tallen100  
#385811 Jonsered är bra sågar, tycker HQ är överreklamerat, kanske det är färgen så många faller för :wink:
Många har förresten fått upp ögonen för Dolmar, som jag TROR är en riktigt bra såg.

Användarvisningsbild

Re: 30% rabatt på Jonsereds motorsågar!

Äboda  
#385815 Strular dom andra sågarna brukar man alltid kunna lita på den gamla Jonseredssågen.

Användarvisningsbild

Re: Sv: 30% rabatt på Jonsereds motorsågar!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#385819
stihl261c skrev:Ni köper väl inte heller en bil på ICA eller....?


Jodå, Ahlgrens bilar, Sveriges mest köpta bil... :-)
/Niklas

Avatar Fallback

Re: 30% rabatt på Jonsereds motorsågar!

Simon.M  
#385822 Är nog inte så noga i vilken butik man köper sågen så länge man vet vad man vill ha men för en nybörjare utan bekanta med sågerfarenhet kan det ju vara lämpligt att gå till en butik där dom vet vad som kan vara lämpligt

Avatar Fallback

Re: 30% rabatt på Jonsereds motorsågar!

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#385826 Gull vert med ein skikkelig forhandler spesielt viss du har 550 xp...

Användarvisningsbild

Re: 30% rabatt på Jonsereds motorsågar!

traktorz  
#385856
stihl261c skrev:Jag förstår inte riktigt hur man kan köpa en Jonsered över huvudtaget, det finns inte en anda proffshuggare som kör Jonsered, det är Husqvarna eker Stihl som de kör med. Och att köpa en såg på t.ex. Granngården är som att köpa en räkmacka utan räkor. De är nog mest intresserade av att sälja hundgodis, kattfoder och fågelfrö mer begriper de inte!


Om du kollar i Jonsereds utbud respektive Husqvarnas utbud, så ser du att sortimenten i stort är identiska. Det som skiljer är distributionskanalerna. Jonsered hittar du på fler ställen, så i Sverige, så även på andra utländska marknader. Bauhaus, Swedol, Granngården, för att nämna några i Sverige.

Om du kollat reservdelslistorna för t.ex. Jonsereds proffssågar och motsvarande från Husqvarna, så ser du att modellerna uppdateras vid samma tidpunkter och att delarna är identiska, med undantag för några kosmetiska detaljer. Därmed är det inga problem med reservdelsförsörjningen, och eventuell service hos den lokale handlaren.

Användarvisningsbild

Re: 30% rabatt på Jonsereds motorsågar!

Aayden  
#385863
stihl261c skrev:Jag förstår inte riktigt hur man kan köpa en Jonsered över huvudtaget, det finns inte en anda proffshuggare som kör Jonsered, det är Husqvarna eker Stihl som de kör med. Och att köpa en såg på t.ex. Granngården är som att köpa en räkmacka utan räkor. De är nog mest intresserade av att sälja hundgodis, kattfoder och fågelfrö mer begriper de inte!

Det kan jag förklara för dig, rött är sött ;)
Här omkring är det rätt många proffshuggare som kör jonsered men jag tror det mest har med att göra att återförsäljaren här på jonsered är riktigt bra.
Visst finns det sthil och husq åf här med men dom har ett stort berg att bestiga innan dom kan ge jonne återförsäljaren en match han har 45 års försprång på dem.

Användarvisningsbild

Re: 30% rabatt på Jonsereds motorsågar!

stihl261c  
#393253 Det jag menar aayden är att Granngården tillämpar metoden " kräng över disk i kartong", men dem servande fackhandlarna har skrivit på att alla sågar som säljs ska plockas ihop och provstartas! I många Granngården butiker finns det noll kunskap om sågar eller väldigt lite, en första gång köpare av en såg vill gärna ha hjälp med detta. I övrigt är jonsered och husqvarna samma koncern med aktieägare och det är det vinstutdelning som gäller. Stihl är en stiftelse utan utdelning där lägger dem ner mycket pengar på forskning och utveckling (mycket mer än vad husqvarna/jonsered gör). :grin:

Avatar Fallback

Re: 30% rabatt på Jonsereds motorsågar!

SawTroll  
#393263
stihl261c skrev: .... Stihl är en stiftelse utan utdelning där lägger dem ner mycket pengar på forskning och utveckling (mycket mer än vad husqvarna/jonsered gör). :grin:



Det høres jo veldig merkelig ut, i og med at det er HVA som er i framkant av den teknologiske utviklingen, mens Stihl ofte henger etter. Så vidt jeg vet så betaler Stihl HVA for bruk av teknologi (i hvert fall Autotune (Mtronic), og har for øvrig kopiert ganske mye fra HVA gjennom årene - til dels mange år etter at HVA kom med det.

At Stihl driver å "leker seg" med motorsager og sverd i carbon, og andre "morsomheter" har lite med forskning og utvikling av praktisk brukbare maskiner å gjøre.

Avatar Fallback

Re: 30% rabatt på Jonsereds motorsågar!

r93  
#393324 Om sthil ägs av en stiftelse så sjönk dom ännu mer nu. Det visste jag faktiskt inte. Skulle nog kalla det sekt, som Ikea.

Användarvisningsbild

Re: 30% rabatt på Jonsereds motorsågar!

stihl261c  
#393328 En stiftelse är enbart för att säkerställa framtiden och att familjemedlemmar i Stihl släkten inte kan sälja företaget.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).