Föryngring

Skydda tallplantor mot viltskador

58 inlägg 51791 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skydda tallplantor mot viltskador

Bränderyd  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#392861 Har nu planterat ca 5000 tall-plantor på småländska höglandet.
Tacksam för tips om
- Hur och när man skall behandla mot viltskador .
- Vilket medel som är bäst.
- Vilken spruta man skall köpa och hur mycket medel varje planta skall behandla med ...
- Övrigt att tänka på



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Skydda tallplantor mot viltskador

martiniholma  
#392865 Jag har bara erf av Trico, men tycker det fungerar bra. Brukar köra det på lärkplantorna 2a säsongen, ibland även hösten 1a säsongen, och då mest på övre halvan av plantan. Jag anv ryggspruta om det är större arealer och en 1 litersflaska med handpump om det är mindre arealer, funkar bra vilket som. :)

Avatar Fallback

Re: Skydda tallplantor mot viltskador

Bm350boxer  
#392874 Den här tråden skall jag följa noga. Ska själv plantera 2000 tallplantor i sydöstra småland.

Avatar Fallback

Re: Skydda tallplantor mot viltskador

charger  
#392881 Hej brukar köra med blodmjöl och vatten och lång pensel ,fick tips om att skicka i en påse hjorthornssalt ochså,
de har inte betats mycket på tallarna hittills de kostar inte många kroner heller.

Avatar Fallback

Re: Skydda tallplantor mot viltskador

jannee  
#392883 Använde mig av hjortronolja, så länge det fanns att köpa -supereffektivt, tyvärr förbjudet att saluföras i Sverige - men inte utomlands :grin:
Annars fungerar Trico bra, men måste behandla varje år tills plantan är stor, därefter GRENSLAR älgkon plantan så att kalvarna räcker 😈

Avatar Fallback

Re: Skydda tallplantor mot viltskador

uffejohan  
#392912 Jag satte tall täckrot förra våren och behandlade med Trico i höstas, sprutade med min Solospruta, kanske lite onödigt ymnigt, men medlet satt fortfarande kvar efter vintern. Jag gick över hyggena nu i våras och band upp de plantor som låg längs backen. Faktum är att jag inte hittade en enda viltbetad planta, varken tall eller gran, tillsammans c:a 5000 plantor. På äldre hyggen där det blivit en del självsådd tall finns knappt en enda planta som inte är betad. Jag kommer att spruta Trico på alla tallplantor under flera år framöver. Om det är så effektivt som första året visade, kanske man kan låta marktypen avgöra om det ska bli gran eller tall. Jag har mest på försök satt en del sibirisk lärk i år och behandlat mot gräsväxten, även dessa ska jag spruta med Trico i höst.
Jag har också mina marker på Småländska Höglandet på ungefär 300 möh.

Avatar Fallback

Re: Skydda tallplantor mot viltskador

Chainsaw Charlie  
#392954
Bränderyd skrev:- Hur och när man skall behandla mot viltskador .

Applicera på toppskottet på hösten innan snön kommer och under torra förhållanden. Jag brukar spruta plantorna mot slutet av älgjaktsveckan när man lessnat på att sitta på pass. :)

- Vilket medel som är bäst.

De som är vanligt förekommande är nog rätt så likvärdiga. Trico används mest och fungerar bra.

- Vilken spruta man skall köpa och hur mycket medel varje planta skall behandla med ...

Det är en smaksak, vid stora arealer är nog en ryggspruta trevligare. Har du inte allt för långa slag klarar du dig långt på en enliters pumpspruta.
Trico rekommenderar 4 ml/planta men spreja så du täcker toppskottet helt enkelt.

- Övrigt att tänka på

Var ihärdig och spruta i flera år så går det att få lyckade tallplanteringar även med högt vilttryck.
Själv har jag ingen tall men har sprutat douglasgran i tre säsonger nu (Trico-PW viltskydd-Trico) med minimala betesskador. Däremot är en hel del plantor fejade av rådjuren. Mot det hjälper nog bara bly. 😡

Användarvisningsbild

Re: Skydda tallplantor mot viltskador

Älgfoderodlare  
#393093 Fejningarna är ett gissel. Har under många år stödutfodrat rådjuren för att bygga upp en stam, och det har gått mycket bra. 12-14 rådjur/ dag vid foderbordet. 5 olika bockar som nu skall feja hornen blir inte kul. Men jag gör nättuber direkt på stammarna eller på stödpinne bredvid plantan. Jag tar galvat, 60 cm högt sexkants nät. Som jag klipper i ca 35 cm bitar. Det blir ca. 12-14 cm i diam. Fäster dem på tryckimp. pinnar jag tar på vår lokala bygghandel. Fäster nätet med häftpistol och gör en tub av nätet. Fungerar bra men tar sin tid att göra. I gengäld kan de sitta i ca. 12-15 år. Har gjort detta kring varje Douglas gran jag satt. Det blir inga fejningar och det skyddar även mot bete de första 5-8 åren. Kostnad; -ca. 2,50:- styck. Har just planterat 250 Kaskadgran som skall få samma skydd. Då plantorna kostar ca. 4-8:- styck och skall bli Julgranar, lönar det sig att göra detta arb. med tanke på att det faktiskt kan avgöra om plantan överlever eller inte. Även Lärken är mycket utsatt för fejning och de har fått nät både på stammen o på pinne. Tar det i omgångar allt eftersom de växer upp. Men 300-600 skydd/år blir det nog. Har detta även på mina Ek o Thuja plantor också. Något skall man väl göra på mörka vår och höstkvällar.

Användarvisningsbild

Re: Skydda tallplantor mot viltskador

Älgfoderodlare  
#393544 Lite illustration av arbetet. Sälgbuskarna o rotuppslagen av Asp, är sparade som bete. Särskilt aspen betas hårt, främst under vintern. Men skydden fungerar 100 %-igt.

Användarvisningsbild

Re: Skydda tallplantor mot viltskador

Bränderyd  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#393952 Tack för alla 'goa' råd, blir nog att köpa en ryggspruta å spruta med Trico som täcker årsskottet !!!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skydda tallplantor mot viltskador

Bränderyd  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#394260 Vill bara fråga vilken ryggspruta man skall ha å var man kan köpa denna billigast
samt även tips om var man köper Trico billigast :roll:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skydda tallplantor mot viltskador

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#394425 Fungerar trico även bra mot t ex sork/hare?

Skall plantera någon hybridasp, lite douglas och annat uppe runt umeå...

(smidigt om man slipper stängsla...)

Avatar Fallback

Re: Skydda tallplantor mot viltskador

alias  
#394434
SkogsGotte skrev:Fungerar trico även bra mot t ex sork/hare?

Skall plantera någon hybridasp, lite douglas och annat uppe runt umeå...

(smidigt om man slipper stängsla...)


Nja, det vet i rackarn om det är någon som vågar garantera...

Jag hade inte vågat sätta hybridasp eller douglas utan hägn (aspen p.g.a. betesrisken och douglasen både med tanke på bete och fejning).

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Skydda tallplantor mot viltskador

Älgfoderodlare  
#394485 Var kan man köpa Douglas plantor som passar att plantera uppe i Umeå ?

Användarvisningsbild

Re: Skydda tallplantor mot viltskador

Bränderyd  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#402590 Är det någon som har 'tejpat' tallplantor för viltskador.
Fick tips om att sätta fast en remsa av maskeringstejp längst upp på plantan .
Tacksam för synpunkter på detta!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).