Föryngring

Frötall på mosse?

5 inlägg 4787 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Frötall på mosse?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#370851 Smågallrade lite på en mosse idag, och så kom tanken på föryngring? Normalt är väl frötall på fastmark med harvning under.

Men någon som har prövat på mosse? Som den på bilden ?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Frötall på mosse?

alias  
#370856
Mangan skrev:Smågallrade lite på en mosse idag, och så kom tanken på föryngring? Normalt är väl frötall på fastmark med harvning under.

Men någon som har prövat på mosse? Som den på bilden ?


Är mossen avvattnad på något vis?
Är den inte det så bör det inte ha varit något större problem med bortodling som kan ha förändrat vattenbalansen i marken sedan nuvarande skog uppkom.

Jag skulle nog testa att märka upp några kvadratmeter av mossen och hiva ut några spannar aska på, som ett litet test - tillförsel av P & K verkar göra under för både tillväxt och fröetablering på torvmarker. Företrädesvis ett väl gallrat område.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Frötall på mosse?

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371835 Normalt behövs väl inte några åtgärder med föryngring på sådana marker. Där brukar finnas en massa små plantor som börjar växa när förutsättningar ges.

Användarvisningsbild

Re: Frötall på mosse?

Höglandserik  
#392380 Det här med föryngring av torvmarker är faktiskt lite knepigt. På goda boniteter är det ofta inga större problem, då det finns en stor fröbank i torven som sätter fart vid avverkning. Om mossen är av skvatramtyp eller sämre (enligt boniteringsystemet för torvmarker) behövs någon form av markberedning, annars är markvegetationen för besvärande. Markberedning behövs ofta ock på grund av frost och förhöjda vattennivåer. Därför kan högläggning vara en god idé.
Naturlig föryngring kan fungera men är lite besvärligt. Tittar man på tallar på dessa myrar så är de ofta väldigt gamla och föryngringen kan ta onödigt lång tid. Det pratas om att plantering kombinerat med näringstillförsel (PK, tex träaska) kan vara gångbart. En skärm kan behövas som extra skydd mot frosten om den är ett stort problem. Dikesrensning kan också vara en god idé i samband med avverkning eftersom vattennivån tenderar att öka när beståndet avvecklas.
Allt som jag sagt gäller bara om torvmarken är dikad.

Vet inte om jag gjorde någon klokare med detta inlägg men sammanfattningsvis så är det komplext med torvmarker, det är många faktorer som spelar in. Skogsstyrelsen har faktiskt inga rekommendationer för föryngring av lite sämre torvmarker, just för att de inte vet hur de ska föryngras.

Användarvisningsbild

Re: Frötall på mosse?

Älgfoderodlare  
#392388 Jag har en granne som efter gallring på en inte allt för blöt mossmark. Skulle markbereda med röjsåg och låta det självföryngra. Han tog en sån där 3 eller 4 uddig klinga som han körde med i strängar mellan de träd som var kvar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).