Avverkning (slutavverkning)

Vad gäller, avtal om avverkning nyckelbiotop?

15 inlägg 9758 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vad gäller, avtal om avverkning nyckelbiotop?

Madde  
#339612 Hej
Vi ska köpa en tomt och nuvarande markägare, som äger all kringliggande mark om vår tomt, har skrivit under det avtal vi krävde på att få avverka flertal träd, både ur säkerhetssynpunkt och solsynpunkt.

Nu fick vi reda på att all kringliggande mark är av nyckelbiotopisk samt ädellövskogsskydd klass 2+3.

Så det jag undrar är
Får man lov att Gallra eller avverka överhuvudtaget i dessa områden?
Och om det är ädellövskogsskydd, kan man ta ner granar då eller ingår dessa i lövskogsskyddet?

Känner oss lite förvirrade av allt som man kan läsa och av de svar jag får från kommunen. Av skogsstyrelsen har jag inte fått svar än. :(

Tack på förhand för hjälpen



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Vad gäller?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#339613 Strängt taget tror jag inte man bryter mot någon lag om man avverkar i nyckelbiotop. Dock så bryter man mot ev. certifiering, och de större inköparna vill inte köpa virket.

Om det är gran du vill rensa ut ur ett ädellövsbestånd, så kan det kanske vara så väl att länsstyrelsen ger bidrag för det!
Senast redigerad av Mangan tis 18 aug 2015, 13:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vad gäller, avtal om avverkning nyckelbiotop?

Madde  
#339614 Men vi fick till oss av kommunen att om det är nyckelbiotopisk så får man inte röra i den marken. Då stämmer inte det?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad gäller, avtal om avverkning nyckelbiotop?

Fredrik Reuter  
#339616 Hej,
Nej, där har nog kommunen fel. En nyckelbiotop är inte skyddad likt ett biotopsskyddsområde.
Men, prata med Skogsstyrelsen (eller be markägaren göra det), då kan man enkelt få mer information om vilken art som kan finnas i biotopen och även få förslag till åtgärder som gynnar denna art.

Ska man generalisera så är det mest grov lövskog som ska sparas i en nyckelbiotop.

Avatar Fallback

Re: Vad gäller, avtal om avverkning nyckelbiotop?

tol  
#340148 Det är olagligt med skogsbruksåtgärder i nyckelbiotoper och motsvarande så länge man inte anmält det hela för samråd. Det gäller alldeles oavsett om de är registrerade eller inte, se paragraf 4 i http://www.skogsstyrelsen.se/Global/myndigheten/f%C3%B6rfattningar/SKSFS%202013%203.pdf. Vad samrådet kommer fram till är en annan femma.

Vad som ska sparas borde väl bero på vad det är för sorts nyckelbiotop, om det hade varit en gransumpskog så ska man nog helst inte göra nåt alls med den.

Avatar Fallback

Re: Vad gäller, avtal om avverkning nyckelbiotop?

jannee  
#340151 Är det ädellöv det handlar om får du även gallra ädellövet, både måste och bör göras, dessutom får du avverka ALLT barr.
I ädellöv bör alla träds kronor vara befriade från allt som stör deras utveckling, därav gallringen.
Har nu själv gallrat ädellöv, skogsvårdsstyrelsen tyckte ändå att jag tagit för lite. Det ska tydligen ned ljus på marken så att ny skog ska kunna självföryngras.
Ovan kanske ändå inte gäller i ditt fall men.......

Avatar Fallback

Re: Vad gäller, avtal om avverkning nyckelbiotop?

husqvarna_med_sthil  
#392179 Lyfter denna tråden om nyckelbiotoper, vad är det som gäller intill biotopen ? Alltså strax utanför det rödmärkta, kan man gallra där ?

Avatar Fallback

Re: Vad gäller, avtal om avverkning nyckelbiotop?

hemek_h18  
#392193 Du får avverka en nyckelbiotop men nästan inget sågverk får köpa virket då dom flesta är certiferade. Tex här där jag bor så skulle kommunen avverka ett område så dom ringde skogsstyrelsen och dom åkte ut och tittade på området efter 1 dags arbete med att snitsla ur dom mest höga naturvärden,så frågade kommunen om dom fick avverka området och skogsstyrelsen så ja, då så kommunen att dom lämnar in en avverkningsanmälan på området och skogsstyrelsen så okej men det är ingen idé att avverka för ingen får köpa virket. Men då skrattade kommunen och så ingen fara vi kör allt till bränved (kommunen har eget värmeverk och ocertiferade) och då blev skogsstyrelsen inte så glada men dom kunde inget göra.
Ps: det var super skog 3-4 stocks gran.

Avatar Fallback

Re: Vad gäller, avtal om avverkning nyckelbiotop?

eqlazer  
#392197 Hmm, så det är ungefär som med sexköpslagen? Lagligt att tillhandahålla och sälja, men ingen får köpa... :)

Avatar Fallback

Re: Vad gäller, avtal om avverkning nyckelbiotop?

husqvarna_med_sthil  
#392272 Nu hade jag inte tänkt att avverka i biotopen utan jag hade tänkt hugga utanför. Biotopen är liten och det är ett gäng fina tallar men resten är mest busk. Tänkte mest om det fanns något speciellt i ytterkanterna av en biotop vad gäller lag och ordning jag ej känner till osv men då tackar jag för hjälpen ! Jag hittade inget på skogsvårdstyrelsen heller som säger något annat.

Avatar Fallback

Re: Vad gäller, avtal om avverkning nyckelbiotop?

åberg  
#392282 Inte för att jag vet nåt om det här men det är väl bara att skicka in en avverkningsanmälan där man tydliggör att man inte ska röra det området så får man se?

Avatar Fallback

Re: Vad gäller, avtal om avverkning nyckelbiotop?

husqvarna_med_sthil  
#392283 I mitt fall är det gallring. Den där "tussen" ... några hektar blir ett avsnitt med hyggesfritt. Biotopen är bara över och runt en myrpuss. Lite tråkigt på tallarna men man får vara glad att det inte är mera.

Avatar Fallback

Re: Vad gäller, avtal om avverkning nyckelbiotop?

hemek_h18  
#392401 Om du ska gallra så behöver du inte avverkningsanmäla, det är bara att gallra på det.
Om du ska slutavverka så får du hugga rent en yta på 0.5ha utan att avverkningsanmäla till skogsstyrelsen.

Avatar Fallback

Re: Vad gäller, avtal om avverkning nyckelbiotop?

Skogsforskare  
#392415
Madde skrev:Hej
Vi ska köpa en tomt ...


Om ni ska köpa en tomt för att exv bygga fritidshus så är inte längre skogsbruk "huvudsaklig markanvändning". Reglerna om nyckelbiotop gäller bara skogsbruk, och inte ens då är de laggrundande.

Avatar Fallback

Re: Vad gäller, avtal om avverkning nyckelbiotop?

husqvarna_med_sthil  
#392496 Tänkte mest om det var något särskilt just intill en biotop men jag tror jag nu har greppat läget, bara att gallra på. Bra svar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).