Motorsåg och handhållet

Lietråden

104 inlägg 50555 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lietråden

SHR  
#392228 I grannbyn har de kvar en gammal myrslåtter de underhåller en gång per år.
Då samlas allt från äldre män till yngre möer för att se och lära sig använda lie samt få höra hur det gick till då det begav sig.
Tänkte jag skulle dit och delta i sommar.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Lietråden

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#392259
Niking skrev:Nej Lie-Mats håller till mellan Broddetorp och Varnhem.

Ödenäs Lieservice tror jag att lieföretaget heter i Ödenäs.
/Niklas


Lie-Mats http://www.liemats.se/

Ödenäs Lieservice http://www.lieservice.se/
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Sv: Lietråden

Blivande snickare  
#392265
Slutaharoligt skrev:I grannbyn har de kvar en gammal myrslåtter de underhåller en gång per år.
Då samlas allt från äldre män till yngre möer för att se och lära sig använda lie samt få höra hur det gick till då det begav sig.
Tänkte jag skulle dit och delta i sommar.

Dit skulle jag åxå gärna åka :)

Användarvisningsbild

Re: Lietråden

totte  
#392948
Slutaharoligt skrev:I grannbyn har de kvar en gammal myrslåtter de underhåller en gång per år.
Då samlas allt från äldre män till yngre möer för att se och lära sig använda lie samt få höra hur det gick till då det begav sig.
Tänkte jag skulle dit och delta i sommar.


Ja gör det och sen berättar du och visar bilder för oss. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Lietråden

JensSkoog  
#394263 Var på marknad i dag, på Stokke Bygdetun (hembygdsgård), och där fanns några liar i samlingen. Har aldrig sett någon li med den krumma formen på orvet här tidigare, och gubben som var vakt, mente den var från något land söderut :wink:

1464560853_ljaer_stokke_b.tun_29_05_16_(2)_s.jpg

Avatar Fallback

Re: Lietråden

mikael_s  
#394304 Där är en smålänning som ger kurser i lieslåtter, Kjell Gustafsson. Han ger för övrigt kurser i att bygga stenmurar också. Intressant att höra på.

Här är några filmer från en kurs han gav för Länsstyrelsen i Halland:




Avatar Fallback

Re: Lietråden

jannee  
#394311 Lika svårt att lära sig slå med lie som att lära sig cykla, men betydligt lättare att glömma (slå med lie) :oops:

Användarvisningsbild

Re: Lietråden

Göt  
#394316
JensSkoog skrev:Var på marknad i dag, på Stokke Bygdetun (hembygdsgård), och där fanns några liar i samlingen. Har aldrig sett någon li med den krumma formen på orvet här tidigare, och gubben som var vakt, mente den var från något land söderut :wink:

1464560853_ljaer_stokke_b.tun_29_05_16_(2)_s.jpg


Min Far hade ett annorlunda orv när han skar säd (Bygg) det var inte som det krokiga men funktionen var nog lika.

Avatar Fallback

Re: Lietråden

Avslutat-02  
#568779 Den böjda formen på orvet hade man oftast till säd i dessa trakter, ovanpå orvet vid liefästet satt ofta en paddel som styrde det slagna åt ett och samma håll.

Den böjda formen är vanligast i USA nu mera.

Avatar Fallback

Re: Lietråden

Avslutat-02  
#568780 Mitt nuvarande orv köpte jag på skogma.
Men jag såg att Jula hade en liknande modell för 299 kr. Det är en grymt lätt använd lie.

Den rakare modellen, kräver en annan teknik.

Användarvisningsbild

Re: Lietråden

JensSkoog  
#657729 Min svärson finns på Youtube med råd om hur man slipar sin lie :grin:

Användarvisningsbild

Re: Lietråden

Knagge  
#716744 Jag har köpt en knackjigg ett lieorv och flera lieblad av slåttergubben.
Han har flera lievideor på Youtube.
Det är svårt att lära sig att svinga en lie bland stenar och ojämnheter.
Man får bryna, bryna och åter bryna och knacka ibland.
De som kan slå är effektiva.
Jag vill ha smultron prästkrage och slåttergubbe i gräsmarkerna.
Inte hallonris, lupiner, nässlor och ormbunkar.

Användarvisningsbild

Re: Lietråden

DennisCA  
#717782 Gjort ett lieorv med egna infästningar. Allting är ännu lite halvfärdigt och opolerat men det funkar.

Baserat på östeuropeisk design, rakt orv med ett handtag.

Bild


Kör på metoden med kil, behövde också en förstärkning då det är bara gran.
Bild


Man kan se limmet där den gick sönder efter lien fastnade i en rot.
Bild


Handtaget måste jag jobba på ännu, ska smidas om för det passar inte orvet så bra, lite glappt ska det vara men då man vrider på handtaget ska det spännas.Meningen är att man enkelt ska kunna flytta det på orvet beroende på situationen utan verktyg.

Bild


Kan hända jag ska prova med två handtag också i framtiden.

Användarvisningsbild

Re: Lietråden

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#717783 Härligt, tänk på att lien ska vara perfekt balanserad i knaggen, så att du inte ska behöva ödsla kraft i onödan.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Lietråden

Richard B  
#718049 Jag tycker det är riktigt svårt, jag glömmer bort tekniker och trycker bara istället för att "dra" lien så ben och rygg ger styrkan. Sen just att få ned bladet i backen och att få ned bladet närmast skaftet närmast marken för att sen få ned mittersta delen av bladet i marken när den är rakt framför för att sen nästan ha spetsen i backen i slutet av pendlingen. Lite för mycket för min hjärna men när man upprepat tillräckligt många gånger så kommer det naturligt antar jag 😁

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).