Motorsåg och handhållet

Köptips röjsåg

30 inlägg 25814 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köptips röjsåg

Johan60  
#392080 Har just köpt min första skogsfastighet där det bl.a. ingår 25 ha R2 röjningsskog. Tallen har tagit sig bra och är 1,5-3m, bestånden har hunnit lite olika långt, men det är bitvis tätt med lövsly och stora röjningsbehov. Jag har ingen tidigare erfarenhet av röjning och planerar gå röjningskurs, dessutom hoppas jag på lite vägledning av en bekant med stor erfarenhet av professionellt skogsarbete. Jag har inget större behov av grästrimmer.

Innan jag tittar in till Stihl och Husqvarna återförsäljarna tänkte jag böra höra om ni har några köptips eller något annat som är bra att tänka på inför röjsågsköpet? Jag siktar på proffskvalitet på sågen och en bra sele, eftersom jag räknar med att det även framöver kommer att finnas en hel del röjning på fastigheten som har 70 ha skogsmark.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Köptips röjsåg

jannee  
#392082 Jonsered FC 2256 W, eller motsvarande Husqvarna 555 FXT.
Dessa sågar är 1 kg tyngre än 2245 eller 545.
Maskinklippet säljer annars 555 FX (ingen värme i handtagen) för 8 500 kr.
Samma pris bör även din handlare kunna sänka till :mrgreen:
Maskinklippet har även 545 fxt för 7 600 kr
Har ingen erfarenhet av Stihl men Stihl är inte sämre.

Avatar Fallback

Re: Sv: Köptips röjsåg

perpet98  
#392083 http://m.husqvarna.com/se/tillbehor-roj ... ate=dialog jag har två stycken sådan selar. Bästa selen som finns enligt mig

Användarvisningsbild

Köptips röjsåg

Dagu  
#392086 Hej, ja var i samma sits för ett halvår sedan. Köpte ett Husqvarna 555FX. Ville ha ett såg som var kraftfullt och som funkar till allt. Jag är väldigt nöjd men samtidigt har jag inte testat något annat.
Tycker sågen orkar bra och är väldigt imponerad av bränsle ekonomin.
Jag är 35 år och 2m lång och väger 100kg. Så att såget är lite större spelar ingen roll.
Senast redigerad av Dagu sön 15 maj 2016, 20:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Köptips röjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#392087 Stihl 490 är ett bra val, som saknar motsvarighet på Husqvarna-sidan.

Sele: Advanced + eller X-fit. Den senare har drickapåse, vilket inte är fel under långa och varma arbetspass. Drickapåse finns även som tillbehör till Advanced-selen. Byt dock ut det odugliga originalmunstycket till Camelbacks välfungerande munstycke.
/Niklas
Senast redigerad av Niking sön 15 maj 2016, 20:42, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Köptips röjsåg

T Landström  
#392088 Är det mycket ungskogsröjning skulle jag nog välja en Hva 545... Håller man klingan vass så fixar den nog lite underröjning...

Avatar Fallback

Re: Köptips röjsåg

uffejohan  
#392095 Jag har svårt att hitta skillnader på 545 och 345, exakt samma motor såvitt jag kan se men lägre pris, särskilt som det är kampanj på 345 just nu inkl. trimmer och klingor. Är det nån skillnad på riggröret eller vinkelväxeln? Jag köpte en 345 i fredags och körde hela dagen i en förstaröjning. Mycket smidigare än den 252rx jag hade tidigare. En annan effektkurva gör att den nya har bättre drag från botten. Effekten tyckte jag räckte, i varje fall i underröjningen. Eftersom jag snart är 70 är varje hekto mindre vikt värdefullt och vid detta laget har jag lärt mej att alltid hålla klingorna riktigt välfilade och skränkta. Hellre en lätt såg med vass klinga än en tung såg med slö klinga.

Användarvisningsbild

Re: Köptips röjsåg

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#392098
uffejohan skrev:Jag har svårt att hitta skillnader på 545 och 345, exakt samma motor såvitt jag kan se men lägre pris, särskilt som det är kampanj på 345 just nu inkl. trimmer och klingor. Är det nån skillnad på riggröret eller vinkelväxeln? Jag köpte en 345 i fredags och körde hela dagen i en förstaröjning. Mycket smidigare än den 252rx jag hade tidigare. En annan effektkurva gör att den nya har bättre drag från botten. Effekten tyckte jag räckte, i varje fall i underröjningen. Eftersom jag snart är 70 är varje hekto mindre vikt värdefullt och vid detta laget har jag lärt mej att alltid hålla klingorna riktigt välfilade och skränkta. Hellre en lätt såg med vass klinga än en tung såg med slö klinga.


Hej vart hittar du 345:orna? Anser att 345:an är strået vassare än de nyare 545:orna.

Vad gäller 545 vs 555 så skulle jag rekommendera 545:an då den är något smidigare än 555:an. Vi har röjt många hundratals ha underröjning med 545:an --> lättare såg --> bättre tempo ---> större areal/dag...

Avatar Fallback

Re: Köptips röjsåg

uffejohan  
#392105 De finns väl hos alla Husqvarna ÅF? Ska man köra professionellt kanske det finns bättre selar, men den som följde med min såg duger gott när man bara kör några hektar/år.

Avatar Fallback

Re: Köptips röjsåg

Elfving  
#392118 Ett fullgott alternativ till redan diskuterade modeller är Hitachis röjsågar (såldes tidigare under namnet Tanaka, japantillverkade).
Köpte en 40 kubiks begagnad Tanakaröjsåg på tradera ifjol och är imponerad!

Hitachi har väldigt liten marknadsandel på sådana här maskiner i Sverige så det blir troligen långt till åf om man värderar sådant.


http://www.hitachi-powertools.se/hitach ... t-46-5cc-1

Avatar Fallback

Re: Köptips röjsåg

bgl  
#392150 En försiktig kommentar till @dagu igår 21:52.
Med utgångspunkt i att jag är ungefär lika lång och tung som sign men dubbelt så gammal.
En lång , tung och förmodligen stark kropp bör inte över tid vara ett argument för att använda tyngre redskap och arbetsmetoder.Kroppens grundkonstruktion är i princip densamma oberoende av storlek.
När man tänker efter och tittar på äldre kroppsarbetare i bekantskapskretsen och omgivningen ser man oftast att de lite mindre och smidigare har klarat sig längre upp i åren!
Det är bara i samband med prestationer som är på maxnivå(eller högre) för den lite klenare som vi med större/starkare kropp har en fördel i att inte behöva ta i maximalt. I övrigt normalt arbete ska vi bete oss med förstånd för att få kroppen kvar även efter pensioneringen.

Avatar Fallback

Re: Köptips röjsåg

wizz  
#392152 Jag har för mig att 545 är bättre avvibrerad än 345, det var den skillnaden jag upptäckte innan jag köpte min fr345

Användarvisningsbild

Re: Köptips röjsåg

T Landström  
#392159 Annan vinkel på vinkelväxeln på 345:an.

Avatar Fallback

Re: Köptips röjsåg

bendel  
#392167 Köp en kedjeröjsåg, helt suverän att röja med i tätare bestånd. Lätt att bära med sig o man blir inte lika trätt med den som med en traditionell röjsåg. Kan lova dej att du blir positivt överraskad med en sån. Fråga återförsäljare om du kan Få prova en sån, ev hyra.

Användarvisningsbild

Re: Köptips röjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#392168 Kedjeröjsågen är som sagt var väldigt bra i täta bestånd och/eller grövre bestånd, men är det lite glesare så finnar jag klingsågen överlägsen.

Det går f.ö. att sätta klinga på den bensindrivna midjeröjaren också. Då funkar den bra i klena bestånd. Dock är inte sågen godkänd för en sådan konfiguration.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).