Inomgårdsmaskiner

Toro 58 Professional

25 inlägg 19496 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Toro 58 Professional

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#391432 Har haft ögonen öppna efter en sådan till rätt pris o nu dök det upp en.
Körde modellen större (70) på mitt första jobb för 30 år sen o det är väldigt trevliga klippare.
58 står för arbetsbredd i tum, alltså 150cm ungefär.
Bara 5hk motor men Cylinderklippare kräver generellt betydligt mindre effekt.
Målet med denna är att först få den användbar, sen kanske det blir en uppfräschning om tiden räcker till.
Det finns en del gamla fusklagningar att fixa samt en påbyggd axel som ska bort.
1463039215629.jpg

1463039279740.jpg


Magnus M



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Sv: Toro 58 Professional

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#391528 Hängde dit främre aggregaten men fick riva igen då allt hängde snett åt alla håll. Blev till att dela isär upphängningen o svetsa om.

Innan
1463084647748.jpg


Mittenfästet till till bakre aggregatet var av o har vart svetsat tidigare
1463084805135.jpg


Brydde mig inte om att försöka svetsa igen utan planfräste o bultade en vinkel istället.
1463084918993.jpg


Satte dit frontaggregaten igen samt axeln mellan som fått en ny ände som var bortkapad
1463085048319.jpg


Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sv: Toro 58 Professional

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#391530 Bilderna i fel ordning:-(

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sv: Toro 58 Professional

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#391534 Bara kedjorna som driver aggregaten kvar innan första provkörning.
Brottas med kedjespänningen.
Enligt instruktionsboken ska man spänna på stagen som håller aggregaten men på denna finns ingen justering där:-o, dom ser inte direkt hemmasmidda ut heller så vete sjutton hur det är tänkt.

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sv: Toro 58 Professional

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#391537 Det sitter shims i fästena till aggregaten, verkar vara så att man ska spänna kedjan genom att flytta om dessa. I instruktionsboken jag fick med så finns inte dessa shims omnämnda så jag tror det skett en ändring där o boken jag har är inte helt rätt.
1463086310971.jpg


Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Toro 58 Professional

totte  
#391551 Spännande maskin! Inte många som kör med cylinderklippare nu, men en sån klipper ju avsevärt snyggare än rotormaskiner. Största nackdelen är väl att dom är mycket känsliga för sten.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Toro 58 Professional

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#391608 Jag klippte första åren med 48cm rotor o uppsamlare. Tog 1 1/2 timme.
Köpte sen en 53cm utan uppsamlare, tog drygt 1 timme. Måste dock klippa oftare om man inte vill ha massa gräsklumpar liggandes.
Sen vart det en Stiga Park, smidig för sin storlek, tog 35-40 min. Men hopplöst o få skiten att klippa snyggt utan att det blir randigt.

Nu hoppas jag få jämnt o fint med väl fördelat gräsklipp på en halvtimmes körning. Återstår och se om det lyckas:-)

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Toro 58 Professional

Erre  
#391610 Kul projekt Magnus!
Hoppas du får till den bra.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Toro 58 Professional

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#391613 Fick till det sista igår så tänkte prova i helgen men det verkar bli regnigt:-(

Som tur är finns det mer att greja med, denna t. ex. Lite dålig bild kanske men det är en Rockola 1454 från -56. Har fått den att fungera som den ska, bara lite montering kvar. Sen ska den levereras till sin ägare som tyvärr inte är jag:-(
1463140830724.jpg


Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Toro 58 Professional

totte  
#391908 Ah en Rockola! Det är väl inte Janne i Vartofta som äger den, han har ett helt hus fullt av femti- och sextitalsprylar, jukeboxar, flipperspel, allt du kan önska av nostalgi.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Toro 58 Professional

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#391942 Nej, ägaren till denna samlar på andra världskrigsgrejer men köpte boxen för att han tyckte den var frän.
Den gick inte o han hade inte en aning om vad som var galet.
Han frågade runt o min svåger fick frågan om han visste nån som hade erfarenhet av jukeboxar. Han mindes att jag berättat att jag hade haft o renoverat en.
Den har stått här ett tag nu o haft låg prio men så en dag lyckades jag lokalisera orsaken till att den inte ville gå så nu ska den göras färdig.
Jukeboxar är riktigt kul med all klurig mekanik.
Kan lägga upp en filmsnutt sen när den är klar.

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Toro 58 Professional

spikoly  
#392031 Jag har just köpt en toro professional 58 och jag har en problem med drivknutar/driveball på front klippare

Är det någon som har haft problem med drivknutar/driveballs till toro professional58???????

Jag är en Australian i sverige needing help

Spikoly

Användarvisningsbild

Re: Sv: Toro 58 Professional

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#392062 Vad är problemet? Är dom så slitna att de kuggar över?
Jag saknade en sida av axeln men jag gjorde en ny hylsa av vanlig fyrkantsprofil.
Vissa delar verkar finnas att köpa i USA.
1463332557875.jpg


Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sv: Toro 58 Professional

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#392066 Tyvärr verkar "drive ball 3-37173" inte finnas att få tag på längre.

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sv: Toro 58 Professional

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#392079 Rena fyndet ;-)
http://www.blocket.se/vi/66933217.htm

Magnus M

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar