Skogsvagn (Huggarvagnar)

Kran på traktorn

10 inlägg 12911 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kran på traktorn

sverre_99  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3884 Hej alla !

Har lite planer på att göra ett fäste så jag kan hänga kranen direkt på traktorn för att kunna använda den till lite mer än bara lasta timmer med.

Har sett att många tillverkare skickar med trepunkts-adapter, någon som har erfarenhet av detta ?

Skulle helst vilja ha ett fast montage med "snabbkoppling", typ Jake, för att få hela traktorn som motvikt och därmed slippa säkna ner kranen / fälla ut stödben varje gång kranen ska användas.

Så tips, idéer & erfarenheter mottages tacksamt !

Hälsar,
Daniel

(kran FMV2000 ca 4M, traktor BM2200)



   TS
FTG
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3886 Finns ju ett fästjärn från FMV till salu här.
http://begmarknad.lantbruksnet.se/sok/a ... ?aid=32659

Du kan ju alltid fixa till så du får hydrauliska stödben.

Tror du inte du behöver stödben om du monterar kranen just bakom hytten också.
Du förflyttar väl kranen inte ens en meter mellan armarna mot fast infästning.
Om du ska ha kranen fast på traktorn borde väl takmontage vara det bästa, då får du ju mycket bättre stabilitet och bättre sikt.

FMV byggde egna satser för fast montering, men dom sitter just bakom hytten.

Bild

Avatar Fallback
Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3889 Daniel: Att sätta kranen på en trepunktsadapter funkar bra och har du hydrauliska stödben så slipper du hissa kranen upp och ned/fälla ned manuella stödben.

Köper du en lös trepunktsadapter så välj en där du kan få med en monteringsplatta att svetsa på vagnen om du vill samt att adaptern kan grensla draget på vagnen ordentligt.

Kranen fast monterad på traktorn ledar till högre tyngdpunkt (=ökad stjälpningsrisk), framför allt med takmontage. Finns en annan tråd på forumet där det bra beskrevs övriga för- och nackdelar med traktor resp vagnsmonterad kran.

EN BM2200 är ju rätt kort och lätt så jag tror inte du kan lyfta speciellt mkt med en fast monterad kran utan att traktorn reser sig...

MVH

Morgan Nordin, K.T.S

Avatar Fallback
sverre_99  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3893 Tackar för tipsen !

Är lite osäker på att hänga kranen i trepunkten mest för att jag tycker det är problem att lyfta tillräckligt högt för att draget ska gå fritt vid snäva svängar. Av den anledningen plockar jag också av lyftarmarna när skogsvagnen åker på.. men det kanske bara är min traktor som har det problemet.

Hittade också den andra tråden i ämnet och tipset om en kolv mellan traktorn och vagnen löser kanske problemet med att traktorn vill resa sig ?
Någon som har det på sitt ekipage ?

/ D

   TS
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3894 Dom äldre skogsmaskinerna hade alltid en kolv mellan traktor och vagn så att det blev stabilt, har även sett hemmabyggda varianter med en kraftig fjäder istället för kolv.

Jag har ett dumt stag på min kärra som armarna gärna vill komma åt men i vanliga fall så brukar väl inte detta vara ett problem om traktorn lyfter högt.
Du kan ju bygga kraninfästningen så att armarna blir lägsta punkten.

Om du har hydrauliska stödben på kranan så blir det ju inte så jättejobbigt varje gång du ska lasta, stabiliteten blir ju mycket bättre.
Frontvikter år också ett tips om man ska ha kranen på lyften.

Avatar Fallback
sverre_99  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3895 Vet nån om man kan köpa trepunkts-adapter med hydrauliska stödben ?

Har såna där hängande "stödben" på vagnen så jag kan inte plocka dem därifrån.

Bild

   TS
Avatar Fallback
Trollet  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3910 Har monterat en kolv mellan traktor och kärra fungerar väldigt bra hur stabilt som helst.
http://img151.imageshack.us/my.php?imag ... 04awr1.jpg

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3920 Det ser jättefint ut!

Hur kraftiga fyrkantsprofiler har du till kraninfästningen?

Du har inte funderat på att montera 16.9x34 på traktorn?
Tror att tallrikarna ska passa på 650 mfl fälgar..

Avatar Fallback
Trollet  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3921 Fyrkantsprofilen är 70-70-4.
Hade jag tängt att behålla traktorn så kunde man satt på större däck och fälgar men ska bara ha den över vintern.

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7721 Hos oss har vi kört med takmontage på 4 olika traktorer sen 1980,Fordson super major med simpson junior, super major med lima sk01, BM 650 med FMV 2500/FMV360 och nu senast Valmet 805 med FMV 360.
Har aldrig upplevt att ballansen skulle vara ett stort problem om man har lagom kran till traktor vikten.
Har väl haft 100-300kg front vikt från fordson till Valmeten och rakt bak på plan mark går det utan vidare at lyfta max.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).