Öppna kategorin

Torstamåla torvmuseum

58 inlägg 23177 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Torstamåla torvmuseum

Erre  
#391881 Vill tipsa om detta museum.
Det var aktiv drift in på 90 talet om jag inte minns fel.

Här får man bla åka med det gamla torvtåget ut en runda i torvmossen och se hur det ser ut där den bröts.

1463249598_dsc_0198.jpg


1463249594_dsc_0206.jpg


1463249587_torstmala3.jpg


1463249584_torstmala5.jpg


1463249583_dsc_0193.jpg


1463249577_screenshot_2016-05-14-20-05-26.png




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Torstamåla torvmuseum

hlb  
#391889 Väldigt intressant. Måste kolla.
För ett par år sedan talade min storasyster (75) om att hon i sin barndom sett många mycket smutsiga gubbar, som jobbade på en myr. I somras hade vi släktmiddag och jag hade stövlar med och metallsökare (kopparkrokar som de med högskoleutbildning inte begrep alls). Marsch ut på myren. Ungarna hittade snart järnräls ca 30 cm under ytan. Efter någon timme hade resterna av 3 upptagningsmaskiner med rälssystem för automatisk utläggning lokaliserats.
Det verkade som att jobbarna bara hade lagt ner grejorna och gått därifrån en dag i slutet på 40-talet. Kunde man nu få olja med båt till Sverige?
Svårast var att få ungarna att sluta leta med sina kopparkrokar. Något smutsade söndagskläder blev det väl också.
Varning för djupa diken med gyttja i botten.

Användarvisningsbild

Re: Torstamåla torvmuseum

Erre  
#391891 @hlb
:smile:
Låter typiskt dig!
Ungarna och fler därtill fick nog ett minne för livet. Kul upptäckt.

Har ca 7 km till detta museum.
Kom av någon anledning att tänka på det nu ikväll.

   TS
Avatar Fallback

Re: Torstamåla torvmuseum

jannee  
#391894 Gå in på google earth, där syns spåren väl efter torvförbrukningen.

Användarvisningsbild

Re: Torstamåla torvmuseum

hlb  
#391896 Janee; Visst. Den största gropen är över 400 m lång och 50 m bred, men skräpskogen har tagit över. Jag avslöjar inte koordinaterna då jag inte tycker något skall flyttas eller röras. Nästan lite av en begravningsplats.

Avatar Fallback

Re: Torstamåla torvmuseum

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#391899 Var nog inte olja utan stenkol som gick att importera igen efter kriget.
De eldades nog rätt friskt med torv under krigsåren även i endel ånglok förutom ved då.
När stenkol blev tillgängligt igen så försvann mycket av behovet av torven.

Användarvisningsbild

Re: Torstamåla torvmuseum

hlb  
#391900 Borde jag tänkt på. Hyreshusen i städerna hade ju ofta kolkällare, och så fanns det ju kolportörer!!!!!

Avatar Fallback

Re: Torstamåla torvmuseum

jannee  
#391901 Var det inte torv till strö som bröts i Torstamåla, för övrigt finns det mycket att läsa om detta, bara sök på namnet Torstamåla.
Vill minnas att det var ganska stora balar med ståltråd och träribbor.

Användarvisningsbild

Re: Torstamåla torvmuseum

Göt  
#391902 Fast en kolportör var nog något annat :shock: :grin:

Användarvisningsbild

Re: Torstamåla torvmuseum

Erre  
#391903 Jo sista tiden bröts det till strö.
Efterfrågas än idag av vissa. Går att köpa någon/några balar vid visning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Torstamåla torvmuseum

Göt  
#391904 Det är ju nästan så man får för sig att man ska åka söderut i Sverige och turista! Verkar intressant!

Användarvisningsbild

Re: Torstamåla torvmuseum

hlb  
#391905 I mitt fall var det bränntorv, en svart goja som bröts ganska djupt ner i myren.
Ernst Hugo Järegård gick i min realskola flera år för mig (Internat + lokala förmågor). En gång flydde Ernst Hugo en argsint magister genom att hoppa ut genom ett öppet fönster, men landade ner i intaget till kolkällaren. De som mötte Ernst Hugo efteråt trodde han hade konverterat till neger, vilket var ovanligt på den tiden.

Avatar Fallback

Re: Torstamåla torvmuseum

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#391921 @hlb de var ett kul minne :lol:
Har brutits mycket torv till jordförbättring o stallströ här i krokarna med, var o jobbade med elen på en torvfabrik i Ulvö mycket i början av 90talet
Dom packade i 150 el 300liters säckar eller på helpall där dom plastade direkt med virplast runt 2m3 hårdpressat efterhand de trycktes ut ur presstrumman.

Dammigt o kallt om vintrarna, glömde man stänga dörrarna på firmabilen var hela bilen full av torvdamm :oops:

Avatar Fallback

Re: Torstamåla torvmuseum

Hema  
#391955
hlb skrev:Väldigt intressant. Måste kolla.
För ett par år sedan talade min storasyster (75) om att hon i sin barndom sett många mycket smutsiga gubbar, som jobbade på en myr. I somras hade vi släktmiddag och jag hade stövlar med och metallsökare (kopparkrokar som de med högskoleutbildning inte begrep alls). Marsch ut på myren. Ungarna hittade snart järnräls ca 30 cm under ytan. Efter någon timme hade resterna av 3 upptagningsmaskiner med rälssystem för automatisk utläggning lokaliserats.
Det verkade som att jobbarna bara hade lagt ner grejorna och gått därifrån en dag i slutet på 40-talet. Kunde man nu få olja med båt till Sverige?
Svårast var att få ungarna att sluta leta med sina kopparkrokar. Något smutsade söndagskläder blev det väl också.
Varning för djupa diken med gyttja i botten.

Varför just krokar av koppar? Samt om an kontaktar ägaren så borde man kanske få köpa loss grejerna? Bara fantasin sätter stop för hur man kan bygga egen rälsbana. Har för mig att det ska finnas en förrening som åkt land och rike runt och köpt upp utrustning och sedan börjat bygga egen rälsbana.

Avatar Fallback

Re: Torstamåla torvmuseum

tallen100  
#391957
hlb skrev:Janee; Visst. Den största gropen är över 400 m lång och 50 m bred, men skräpskogen har tagit över. Jag avslöjar inte koordinaterna då jag inte tycker något skall flyttas eller röras. Nästan lite av en begravningsplats.

Helt rätt! Synd att det ska behöva vara så men vissa kan bara inte respektera att se men inte röra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).