Traktorer och processorer

Hur få igång niab 5-15b

73 inlägg 33329 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hur få igång niab 5-15b

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#382186 Hängde på niaben på traktorn idag. Genast upptäckte jag saker som måste fixas, inget oövervinnerligt dock. Bytte en hel del smörjnipplar som var av eller täppta. Svetsade ihop örat till plåten som förhindrar pumpen från att snurra med kraftaxeln. Tvättade av pumpen o fixade fyra nya insexor som håller ihop den, då två saknades. Lade ihop kablarna till en kontakt, det fanns plats för alla kabelskorna i kontakten. Fyrade igång traktorn o provkörde alla hydrauliska funktioner. Jag slogs av hastigheten på alla rörelser, trots att jag hade traktorn på tomgång ca 200 varv på pto. Tyvärr funkade inte elen till mätningen o radion. Som tur var besinnade jag mig innan jag rev isär elen på niaben o mätte i uttaget på traktorn, dött noll och intet. Har inte hittat säkringen till denna halvmånekontakt ännu så ni med en tl90 eller liknande får gärna tipsa om vilken säkring det är. Tyckte alla säkringar verkade hela när jag kollade i boxen.

Skall byta hydrauloljan o filtret samt växellådsoljan under nästa vecka.

Hoppas på lite körtips på stegmatarträffen nästa vecka.

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Hur få igång niab 5-15b

Vardon  
#382190 http://www.agroinform.com/data/forum/do ... 457100.pdf

Sidan 211 212 kanske kan hjälpa dig lite närmare. Alltid smidigt med en sökbar manual

Avatar Fallback

Re: Hur få igång niab 5-15b

haltaolof  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#382241 Kolla så du är säker på vilket som är + och - på niaben. Blir det fel så brinner kretskortet till mätningen oftast upp.

Avatar Fallback

Re: Hur få igång niab 5-15b

haltegarden  
#382612 Uffe, jag har inte mycket mer än fått hem min 5-15 heller, hann att testa lite smått två dagar innan det var slut för säsongen. Om det är den spaken jag tror det är som saknar kabel/kontakt måste du försöka få fixat det.
När jag skall kvista trycker jag ned och putter ifrån mig spaken, då får kvistkniven en form av flytläge som gör att kniven/klon går att köra längs stammen. Trycker jag inte ner spaken utan bar putter spaken ifrån mig så orkar inte gripen med mäthjulet hålla imot och du skalar bara bark. Motsvarande funktion till spaken finns tydligen i ena knappen på längdmätarpanelen men den skall användas när du vill kvista även på vägen tillbaka. Jag skall se om jag ikväll kan se vart kabeln tar vägen och Färg på kabeln.

Avatar Fallback

Re: Hur få igång niab 5-15b

Ådii  
#382617 Här finns instruktionsboken till Niab 5-15B med elschema längst bak.

http://forsmw.com/50.0.1.0/38/download_1039.php

Avatar Fallback

Re: Hur få igång niab 5-15b

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#382620 Tackar för all respons. Svetsade om fästörat för pumpen i går så det passar min traktor. Hittar inte elfelet till uttaget bak på traktorn, har kollat säkringarna fram under huven (o lyckades samtidigt lägga handen på grenröret dock endast en liten brännblåsa...). Får nog dra en provisorisk kabel för att kunna provköra. Har ett 20 tal vindfällor att testa på. Efter det blir det nog en isärskruvning av spakställ och vinschstyrning med tillhörande bläster o pulverlack. Väntar med oljebytena tills efter provkörningen.

   TS
Avatar Fallback

Hur få igång niab 5-15b

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#383398 Inspirerad av dagens stegmatarträff så var jag ju tvungen att hänga på niaben på kvällskvisten. Kopplade elen i en släpvagnskontakt ( det håller ju för huggarvagnen tänkte jag) och körde igång grejerna. Ingen reaktion i det elektriska. Slutsats; antingen funkar elen i niaben och jag har skjutit säkringen, alternativt så är det nån vajsing på längdmätningen o radiostyrningen. Mörkret kom i kapp mig o orken tröt så jag får mäta lite i morgon. Får väl börja där jag hittar ström o sen öppna där det går för att mäta.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur få igång niab 5-15b

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#383880 It is alive !!!!!!

Testade vidare idag och det visade sigt att jag kopplat in mig på ett strömlöst stift. Tänkte rätt o vips så hoppade längdmätningen igång. Skickade ista traktorn o vipps så gick även radiostyrningen. Vilken lycka. Snabbt ut i skogen o välte ikull ett gäng träd att testa på. Gick ganska bra för att vara första gången. Tyckte den verkade lite svag, men grenar av gran på 7cm kanske den nte skall klara hur lätt som helst. Återkommer med rapport när jag kört lite mer. Tack för all hjälp o all inspiration på träffen hos hlb

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur få igång niab 5-15b

Erre  
#383900 Härligt Uffe!!!
Fasen vad det gör med en processorträff! :wink:

Användarvisningsbild

Re: Hur få igång niab 5-15b

Vardon  
#383904 Annars hade uffe bjuda in till processorträff - medtag egna verktyg och få igång den först...

Avatar Fallback

Re: Hur få igång niab 5-15b

skogsau1964  
#383908 @Uffe, på tykke grener så lønner det seg å åpne kvistknivene først, og brekke av kvistene, for så å ta et nytt drag på vanlig måte. Det fungerer veldig bra etter hvert som du får trening. Uansett så lønner det seg å begynne med litt mindre trær så du får bevegelsene inn i hodet og hendene. Lykke til !

Avatar Fallback

Re: Hur få igång niab 5-15b

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#384060 Hej @skogsau1964

Testade att öppna knivarna och det gick mycket bättre!

Tackar

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur få igång niab 5-15b

skogsau1964  
#384106 Så bra :-BD

Avatar Fallback

Re: Hur få igång niab 5-15b

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#391893 Nu är det dags för en uppdatering. Körde lite vindfällen hos farsan ca 10-15 st och har följande reflektioner. Längdmätningen verkar känslig för hur mycket man öppnar "griparmarna" inte nån av stockarna låg rätt i längd. Några för långa o några för korta. Det går nog att lära sig. Det beror ju såklart också på hur mycket körande fram o tillbaka trädet kräver. Andra reflektionen är att när man kvistar så skall den ju automatiskt lägga tryck på knivarna o det verkar funka hyffsat. Men när jag kniper åt med knivarna och skall dra till mig trädet så orkar inte knivarna hålla utan det slirar. Jag måste manuellt hålla tryck med spaken samtidigt som jag drar in utskjutet. Då förlorar jag massor med hastighet på utskjutet. Är det så det skall vara eller går det fixa, eller är det så att kolvarna i knivarna kanske läcker? Kul är det att köra den ialla fall.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur få igång niab 5-15b

bodaedet  
#391898 Lägger du på lågtryck på knivarna/klon genom att trycka ner spaken eller är det automatiskt? I båda fallen kan det vara skit i ventilen för låg/högtryck trasiga tätningar eller att den kärvar. Sköter du låg/högtryck med spaken, se till att den verkligen släpper strömmen till ventilen när du drar till dig stammen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).