sön 26 okt 2008, 17:00#38733
En variant är ju faktiskt att manuellt fylla igen hålorna med kvalitetsgrus. För detta åtgår det en traktor med tippkärra, en traktorförare och två personer med spade som går bakomtippkärran och fyller igen potthålen med rågat mått.
Tidsåtgång och mängd grus varierar ju förstås med vägens längd samt hålens antal och storlek, men hemma brukar det gå åt ett fullstort lass för en 3 km lång grusväg som brukar kunna åtgärdas på 2-3 timmar. Detta görs då ca 3 gånger per år. Sedan farsani började med denna specialbehandling av vägen har den blivit bra mycket bättre.
Sedan är det viktigt att använda bra (specialbehandlat) grus som ligger kvar på vägen, då vanligt grus bara skvätter iväg så fort man kör på det. Misstänker dock att specialgruset är betydligt dyrare i inköp...
Slutligen är det precis som Ulf säger att bomberingen är viktig. Jag skulle även vilja lägga till behovet av regelbunden kantskärning av vägen och väl fungerade vägdiken. Vattnet måste bort snabbt och effektivt från vägkroppen, ty det är knappast någon slump att väghålorna hamnar där de hamnar. Brukar det bli mycket hålor på ett speciellt ställe, finns det anledning att göra något mer radikalt än att bara hyvla vägen...
/Niklas