Gallring

När är det dax för gallring?

12 inlägg 8493 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

När är det dax för gallring?

Robinljunggren  
#380134 Hej!

Köpte hus för en tid sen där de följde med lite skog, ek och bok. Där är nu gjort en föryngringsavverkining, när ska man börja gallra bort, och vad ska man behålla? Har även hört att skogsvårdsstyrelsen kan komma ut utan kostnad och visa vad man ska gallra? Kan detta stämma? Är helt ny på detta med skog, men tycker det är väldigt kul och intressant.

Tack på förhand!

Mvh Robin Ljunggren



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: När är det dax för gallring?

Lajodi  
#380154 Hej Robin och välkommen till skogsforum.

Din fråga är kanske lite förvirrande, -har ni gjort en föryngingsavverkning så har ni väl ett hygge nu som ska föryngras, eller? och då är det några decennier tills det är dags för gallring. Men det kanske inte är fallet då du skriver ek och bok, -och kanske står det kvar en hel del träd då. Med lite mer uppgifter om vad som står kvar får du säkert svar här!

Mvh

johan

Användarvisningsbild

Re: När är det dax för gallring?

Robinljunggren  
#380211 Tack för ditt svar! Ja jag var kanske lite otydlig. Dom avverkade alla stammar med diameter från 40 cm och uppåt, alltså står där en hel del kvar. Där är väldigt mycket smått kvar som står väldigt tätt som kanske har en höjd på 3-4 meter, sen är där även rätt mycket kvar som är ca 20-25 cm i diameter även dom står rätt tätt samt är väldigt höga och har väldigt dåliga kronor.

Hoppas detta var en lite bättre förklaring.

Väl mött!

   TS
Användarvisningsbild

Re: När är det dax för gallring?

Torbjörn Johnsen  
#380215 Ta några bilder och lägg upp så får du säkert goda råd här på forumet. Jag skulle tro att det är bra att vänta ett år eller två så att det som är kvar får stabilisera sig men det finns dom som är betydligt mer lövskogskunniga än mig här på forumet:-)

Användarvisningsbild

Re: När är det dax för gallring?

Lajodi  
#380216 Det låter som att du skulle kunna röja ner allt som är 3-4 meter högt, och sen börja gallra ur dom där 20-25 cm stammarna så att deras kronor friställs. -i omgångar om du gör det själv annars kan ett par säsonger göra att de stabiliserar sig som Torbjörn nämner om du tar in någon att för att göra allt på en gång. Välj ut och spar de träd med bästa kronor, löv kan vara trögt att få igång igen om kronorna blivit för dåliga.

Sen beror dina åtgärder kanske på om det är en del av huset/tomten eller produktionsskog? Om det är en del av tomten vill man kanske skapa lite park-känsla som ju blir trevligt med ek!

Användarvisningsbild

Re: När är det dax för gallring?

stackenas  
#380225 Jag hade nog sparat de mindre träden under, framförallt boken mår bara gott av att stå under skärm i början. Om kronorna nu är dåliga på de grövre träden är det troligtvis bättre att successivt avveckla dessa när underbeståndet behöver mer ljus och utrymme.

Användarvisningsbild

Re: När är det dax för gallring?

Robinljunggren  
#380227
1457693678_skog1.jpg
1457693678_skog1.jpg
1457693634_skog4.jpg
1457693608_skog5.jpg
1457693666_skog2.jpg
1457693606_skog3.jpg
Nja produktionskog så stor är den inte, men samtidigt för stor för att göra parkliknande. Ska försöka ladda upp några bilder, så kanske ni får bättre insyn.

   TS
Användarvisningsbild

Re: När är det dax för gallring?

Lajodi  
#380239 Det där ser ju ut att kunna bli bra! -mitt första steg hade varit att gå igenom med röjsågen.

Användarvisningsbild

Re: När är det dax för gallring?

Robinljunggren  
#380290 Ja de hoppas jag med! Tusen tack för alla svar!

   TS
Användarvisningsbild

Re: När är det dax för gallring?

JensSkoog  
#380391 Välkommen på Forum, @Robinljunggren :grin:
Skulle mena att du har fått bra råd här från dom som har svarat dig.
Vad du ska göra beror ju ochså lite på hur mycket arbete du vil ge dig på, och
hur stor skogen är.
Med bok och ek får man tänka många år framover. Jag skulle nog ha gallrat
i det som står av stort och bara lämnat några få skärmträd, och senn skulle jag
gått och snitslat dom småträd som ser bra ut och sparat dom och körd röjsågen
på allt annat.
Senn skulle jag jobbat med dom snitslade, stamkvistat med några års
mellanrum och sett till at det bildas bra kronor på dom och att dom har rum
till att lägga på sig.
Men, det tar tid! Själv jobbade jag på det sättet med lite bok och ek i 50 år :lol: i en skog
som nu tyvärr är ute av släkten :cry:

Användarvisningsbild

Re: När är det dax för gallring?

Kebbe  
#391667 Kontakta din skogsinspektor på området, lär vara Södra skogsägarna i ditt fall. Hen kan ge besked om vad att göra, antagligen gratis om du tar emot lite reklamprylar och info. Kontakta skogsstyrelsen om du vill betala för rådgivningen.

Användarvisningsbild

Re: När är det dax för gallring?

halvproffs  
#391751
Lajodi skrev:Hej Robin och välkommen till skogsforum.

Din fråga är kanske lite förvirrande, -har ni gjort en föryngingsavverkning så har ni väl ett hygge nu som ska föryngras, eller? och då är det några decennier tills det är dags för gallring. Men det kanske inte är fallet då du skriver ek och bok, -och kanske står det kvar en hel del träd då. Med lite mer uppgifter om vad som står kvar får du säkert svar här!

Mvh

johan


Föryngringsavverkning är ett förvillande ord. I min hjärna låter ordet som man har tagit dom största träden, helt enkelt föryngrat skogen. En slutavverkning hör man ju på ordet att då är det slut på skog. Jaja, dessa akademiska nissar som ska skapa ord för skapandets skull...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).