Skogsmiljö och Trädlära

Tände eld trots eldningförbud.

15 inlägg 5218 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tände eld trots eldningförbud.

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#391473 Ibland blir man totalt galen över myndigheters uppförande.
Här eldar man i skogen trots att det är snustorrt 😡

http://www.lantbruk.com/skog/lansstyrel ... ingsforbud

Vid den här årstiden när skogen är full av fågelbon och andra djurs avkommor.
Men att stoppa en avverkning för en sketen bombmurkla det är helt ok :surp:
Har själv ställt in en lövskogsgallring med hänsyn till fågellivet, den får tas i höst.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Tände eld trots eldningförbud.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#391474 Länsstyrelsen skulle även elda på Hökensås nu, hörde jag på lokalradion. 😡
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Tände eld trots eldningförbud.

halvproffs  
#391477 Lika här. Ett antal ha avbrända trots snustorrt i markerna i Nedre Dalälvens Nationalpark. Är nog ren tur att det gick bra men djurlivet vet man ju inte hur det gick för dom. Kan tänka mig att tex morkullägg blev kokta.

Avatar Fallback

Re: Tände eld trots eldningförbud.

Hema  
#391547 Hur kan de välja denna tid på året?

Användarvisningsbild

Re: Tände eld trots eldningförbud.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#391548 Förmodligen för det är lättast att få fyr på skogen...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Tände eld trots eldningförbud.

surjämten  
#391575 Länsstyrelsens personal upphör inte att överraska !
Elstängsel o knallskott mot rovdjur och skarven får inte störas i sitt skärgårdsbajsande.

Avatar Fallback

Re: Tände eld trots eldningförbud.

Bosse1  
#391637 Naturvårdsbränning=statlig lekstuga med biprodukter som koldioxidutsläpp och djurdöd. 😡

Mer än tillräckligt har brunnit och nya startar,som den här:

"Enligt ett pressmeddelande från länsstyrelsen har två privata helikoptrar kallats in för att vattenbomba och även Försvarsmakten och hemvärnet har kallats in."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6431831

Avatar Fallback

Re: Tände eld trots eldningförbud.

teinarsson  
#391638 Det låter som kostnadseffektiv naturvård. Resurserna för släckningsinsatserna borde ha räckt till att ersätta många hundra hektar nyckelbiotoper.

Användarvisningsbild

Re: Tände eld trots eldningförbud.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#391644 Den där lastbilen vars däck exploderade och startade branden, var den möjligtvis någon öststatare?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Tände eld trots eldningförbud.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#391749
Niking skrev:Länsstyrelsen skulle även elda på Hökensås nu, hörde jag på lokalradion. 😡
/Niklas


http://www.vastgotabladet.se/article/fl ... nsasbrand/
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Tände eld trots eldningförbud.

röjjare  
#391764 Det gick nog åt mycket mer djur, och skog, i skogsbränder innan vi människor blandade oss in i leken. Vid kontrollerad skogsbrand eldar man mot vinden så att elden färdas ca 50 cm i minuten. Med fördragna slangar, vattnade kanter, brandgator och ofta helikopter på plats
Som jag upplever det brukar problemet vara att det snarare brinner för dåligt än för bra.
På många marker konkurerar granen småningom ut tallen(när en tall dör kommer det gran i luckan) så naturreservat kan med tiden förvandlas till granskog. Så blir det inte med naturligt förekommande skogsbränder som dödar granen medan tallen närmast härdas.
Poängen är att om man vill ha naturlika naturreservat så bör man elda en del.

Användarvisningsbild

Re: Tände eld trots eldningförbud.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#393513 Skogsbränning ska ge högre mångfald http://atlplay.nu/video/skogsbranning-s ... -mangfald/
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Tände eld trots eldningförbud.

teinarsson  
#393520 Jag tror ju inte att någon här argumenterar mot naturvärdena med skogsbränning. Men myndigheten borde kanske inte göra det precis under säsongen då de allra flesta djurarter precis har fått ungar eller håller på att få ungar. Förutom att välja säsong så borde de välja exakt dag utifrån fukt och vind så att de inte riskerar andras egendomar och så att de inte behöver hyra in en massa helikoptrar för skattebetalarnas pengar. Eftersom bönder har klarat av i detta under hundratals eller tusentals år utan vare sig helikoptrar eller vattenslangar så man kan tycka att myndigheten borde göra det bättre än så här.

Avatar Fallback

Re: Tände eld trots eldningförbud.

Bosse1  
#393522
röjjare skrev:Det gick nog åt mycket mer djur, och skog, i skogsbränder innan vi människor blandade oss in i leken. Vid kontrollerad skogsbrand eldar man mot vinden så att elden färdas ca 50 cm i minuten. Med fördragna slangar, vattnade kanter, brandgator och ofta helikopter på plats
Som jag upplever det brukar problemet vara att det snarare brinner för dåligt än för bra.
På många marker konkurerar granen småningom ut tallen(när en tall dör kommer det gran i luckan) så naturreservat kan med tiden förvandlas till granskog. Så blir det inte med naturligt förekommande skogsbränder som dödar granen medan tallen närmast härdas.
Poängen är att om man vill ha naturlika naturreservat så bör man elda en del.


Det blir ju tillfälle att arbeta dvs arbetstillfällen för människan,frågan är ju hur lönsamt det är för skattebetalarna vore ju bättre att skicka ut människor och röjja fram den tallen istället för att sen förädla.
Sk härdad tall lär ju vrakas..

Användarvisningsbild

Re: Tände eld trots eldningförbud.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#394490 Nu vill länsstyrelsen i Kronoberg elda 10 ha http://www.smalanningen.se/article/vill ... -i-morgon/
/Niklas

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).