Ni som följt tråden Nytt från Komatsu här på skogsforum har säkert läst att den officiella lanseringen av 931xc är den 16 maj. Vi har dock fått tillåtelse att dra igång denna tråd nu för att förbereda för informationen som kommer direkt när den får publiceras.
Vill du ha koll på vad som skrivs om 931xc så börja gärna prenumerera på denna tråd så du får mail direkt när den uppdateras.
Edit: Här nedan kommer mer ingående text om den nya åttahjulingen från Komatsu.
Komatsu 931XC är den åttahjuliga skördaren som sluter den trendande 8wd cirkeln för kanske främst mellanskördare från de stora tillverkarna.
Anledningen till åtta hjul (fyra boggies) har vi diskuterat tidigare på skogsforum i ganska många trådar. Komatsus anledning syns i beteckning – XC som Komatsu valt at kalla den står för Xtreme Conditions.
Xtreme Conditions är i detta fall främst två typer, blöta, känsliga marker där man får ett lägre marktryck ju fler hjul man har och även brant terräng där också fler hjul bidrar till dragförmåga och fäste.
Cirkeln sluts nu alltså i detta segment med 931XC, största konkurrenter blir Eco Log Steephunter 688, Gremo 1050H, John Deere 1270G 8wd, Logset 10H 8wd, Ponsse Scorpion samt Rottne H11.
Utöver dessa finns både mindre och större skördare med åtta hjul, men de spelar inte riktigt i samma division. Tänker här på ex Ponsse Bear 8wd, Rottne H21d (tung slutavverkning) men också Tigercat 1135 (gallring).
Att något har varit på gång från Komatsu har vi diskuterat i flera trådar på skogsforum, bl a finns i tråden Komatsu åttahjulig skördare, 8WD bilder från vintern 2014, drygt två år innan lanseringen. Komatsu verkar alltså laborerat flitigt under de senaste åren med att få fram 931XC.
931XC bygger på samma koncept med stel midja som alla Komatsus skördare. De har helt enkelt lyckats få på ett boggiepar på sin väl beprövade pendelaxel. Detta skiljer denna åttahjuling mot de övriga ovan som går på stela axlar och pendlande midja istället.
Pendelaxeln har en axelpendling på 16 grader (som 6wd versionen) och bakre, nya, boggien har en boggiependling på 22 grader. Främre boggien pendlar 28 grader som på den vanliga 931:an.
XC-modellen har också fått 10% högre dragkraft i transmissionen och maxar nu på 187kN. Åtta hjul innebär allt som oftast högre maskinvikt, och så också denna gång. ”Vanliga” 931:an väger från fabrik ca 19,5 ton, 931XC väger 21,7 ton. Men det de flesta verkar eniga om är att mervikten inte spelar så stor roll i sammanhanget eftersom man får mycket lägre marktryck. Stabiliteten ökar också, i videon nedan demonstrerar demoföraren genom att provocera med att höja och sänka kranen på 11 meter med ett C144 i kranspetsen och maskinen står där den står. Annars har den samma prestanda på pappret och samma uppbyggnad som konventionella, sexhjuliga Komatsu 931.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto