Socialt (mer om oss)

Oljefats grill?

20 inlägg 25272 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Oljefats grill?

Axl  
#391268 Någon som byggt grill av oljefat? Tänkte göra en och har några funderingar... Vad skulle man kunna klä kanten med för att den inte ska bli vass? Dela på mitten eller 1/4? Tänker ha den liggande.


Senast redigerad av Axl tis 10 maj 2016, 22:00, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Oljefats grill?

Axl  
#391269 Rondell eller tigersåg att dela med?

   TS
Avatar Fallback

Re: Oljefats grill?

Benny Nilsson  
#391270 Tigersåg rekomenderas. Jag svetsade vinkeljärn 15x15 runt kanten. Det behövs som förstyvning också.
Tänk på explosionsrisken när du kapar i oljefat!!!!
Enda nackdelen med dom här grillarna är att de är svårt att få rätt och jämn värme.

Avatar Fallback

Re: Oljefats grill?

tallen100  
#391273 Rondellen går snabbast, skulle nog ta mitt på men är väl en smaksak, kom ihåg att göra några draghål eller några spår med slipen i botten. sätt på gångjärn och ha andra halvan som lock och elda ur fatet ordentligt innan du premiär grillar.

Avatar Fallback

Re: Oljefats grill?

eqlazer  
#391325 Och ska den bli riktigt studentikos så ska oljefatet svetsas fast i en kundvagn :)

Användarvisningsbild

Re: Oljefats grill?

Vardon  
#391328 Ta ett rör från en höfläkt / kanon så slipper du fundera på vad det har varit i fatet.

Avatar Fallback

Re: Oljefats grill?

Benny Nilsson  
#391334
Vardon skrev:Ta ett rör från en höfläkt / kanon så slipper du fundera på vad det har varit i fatet.



Brukar inte dom vara galvade/förzinkade?

Användarvisningsbild

Re: Oljefats grill?

Vardon  
#391342 Då ska jag stå rättad. Såg inget sånt på den jag rev ut i helgen men det behöver inte betyda något. Bara tänkte att detta skulle man lika gärna göra en grill av

Avatar Fallback

Re: Oljefats grill?

Benny Nilsson  
#391405
Vardon skrev:Då ska jag stå rättad. Såg inget sånt på den jag rev ut i helgen men det behöver inte betyda något. Bara tänkte att detta skulle man lika gärna göra en grill av


Det finns säkert utan ytbehandling också som du säger.

Användarvisningsbild

Re: Oljefats grill?

Gydija  
#394761 Jag antar att du ska bygga en kolgrill, men det går ju faktiskt att sätta in brännare från en gasolgrill.

Avatar Fallback

Re: Oljefats grill?

Elfving  
#394837

Användarvisningsbild

Re: Oljefats grill?

JensSkoog  
#394850 Jag har gjort några stycken av gamla varmvattentankar. Det är rostfritt och tjockare än oljfat.

Avatar Fallback

Re: Oljefats grill?

Axl  
#395950 Nu har jag kommit så långt att jag kapat bort det som ska sparas från den gamla grillen. Tvekar lite inför att sätta kapen i den nya... Det verkar ha varit diesel i, behöver man vidta några försiktighets åtgärder eller är det bara att ta fram rondellen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Oljefats grill?

JensSkoog  
#395953
Axl skrev:Nu har jag kommit så långt att jag kapat bort det som ska sparas från den gamla grillen. Tvekar lite inför att sätta kapen i den nya... Det verkar ha varit diesel i, behöver man vidta några försiktighets åtgärder eller är det bara att ta fram rondellen?

Doftar det fortfarande av diesel så skulle jag vara lite försiktig. :wink:
Spola ur den med vatten i flera umgångar har jag hörd rekommenderat.

Avatar Fallback

Re: Oljefats grill?

tallen100  
#395954 Nja det blir ju knappast någon explosion, möjligen att det brinner lite men det kommer det ju göra sen när du grillar oxå :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).