Virkesmätning och Matrisfub

För lite betalt för granmassaved

27 inlägg 29603 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: För lite betalt för granmassaved

jannee  
#390944 Volymen stämmer troligtvis alltid, dock tycker jag alltid att fastprocenten är för låg och priset ska man bara inte prata om - vi skänker nästan bort vår råvara 😈
På ditt mätbesked står eller borde måtten stå de mätt in - bredd, höjd och längd, sedan kan du räkna själv.

Avatar Fallback

Re: För lite betalt för granmassaved

550  
#390945
ananders skrev:Min bedömning är att mätningen är korrekt. På bilden ses min massavedstrave från i våras till höger, den innehöll 22 m3fub brutto och den var ca 7 meter lång, 1,8 meter hög och 3 meter bred.


Du tycker att TS travar ihop är ungefär en tredjedel av din trave? Jag tycker det ser ut som närmare hälften.

Användarvisningsbild

Re: För lite betalt för granmassaved

Fredrik Lindqvist  
#390981 Tack för alla svar.
Då vet vi lite mer.
Vi ska ringa till de inblandade parterna, (mätföretaget /uppköparen) och se om det kanske blev något slags fel ändå.

/Fredrik (pappan som var med och fällde)

Avatar Fallback

Re: För lite betalt för granmassaved

Hanatorp  
#391009 Jag var en gång med om att ca 17 m3 massaved mättes in som 2,5 m3. Jag kontaktade genast min inspektor som kontrollerade. Det visade sig att man lastat min massaved på samma lastbilsekipage som ett annat parti på 2,5 m3 och blandat ihop vältlapparna. Efter kontroll av den andre leverantören kunde felet korrigeras.

Jag brukar hålla koll på antalet lass som jag skotar ut med griplastarvagnen. Lastarean är 1,4 m2 och jag kör tre meters massaved, vilket gör 4,2 m3 travat och normalt alltid 2,0 - 2,2 m3 fast om det är gran. detta om jag lastar upp till stöttorna. Tall och björk är krokigare och då blir det mer luft. Kör jag "rågade" lass med gran så blir det något mer ca 2,5 m3. Då lastar jag över stötorna.

:smile:

Användarvisningsbild

Re: För lite betalt för granmassaved

Josef  
#391173 Tack för alla svar! Det visade sig att högarna visst mätts upp i två omgångar och det dök upp ett nytt mätbesked i brevlådan dagen därpå.

Allt i din ordning med andra ord

   TS
Användarvisningsbild

Re: För lite betalt för granmassaved

Göt  
#391176 Va skönt! Hur stor volym blev det till slut?

Användarvisningsbild

Re: För lite betalt för granmassaved

Josef  
#391179 6,8m3fub representerade den minsta högen. Den större högen var ca 10m3fub. Så totalt ca 16-17 alltså.
Hehe fortfarande ganska dåligt betalt för ganska slitigt arbete. Men hey, det måste ju gallras

   TS
Användarvisningsbild

Re: För lite betalt för granmassaved

Ängagärdet  
#391180 Livet består av mest "ganska dåligt betalt för ganska slitigt arbete". Lika bra du vänjer dig! :|

Användarvisningsbild

Re: För lite betalt för granmassaved

Göt  
#391260
Josef skrev:6,8m3fub representerade den minsta högen. Den större högen var ca 10m3fub. Så totalt ca 16-17 alltså.
Hehe fortfarande ganska dåligt betalt för ganska slitigt arbete. Men hey, det måste ju gallras


Har ni burit ut virket för hand har ni gjort ett bra jobb :-BD

Användarvisningsbild

Re: För lite betalt för granmassaved

Seb macahan  
#391276 Och så fick ni ha roligt och nyttigt arbete och slapp betala inträde till gymmet. Granar och motorsågar slår ju tight lycra på kurviga kroppar alla dar i veckan!!!!!!
Jag minns första leverans till uppköpare. Farsan och jag hade huggit vindfällen en hel höst och vinter Lör-Sön och ibland fredagar. Högarna var enorma och vi fantiserade om summor på 100-130tsk. När mätbesked och pengar kom var det 72000kr om jag inte mins fel. Stor besvikelse givetvis, nu idag har jag mer respekt för hur mycket som ska manuellhuggas innan man kommit över 50tsk i virkesvärde.

Avatar Fallback

Re: För lite betalt för granmassaved

Stenmark  
#391280 Huvudsaken är man får vara i skogen å hålla på

Användarvisningsbild

Re: För lite betalt för granmassaved

Chani  
#436528 https://photos.google.com/photo/AF1QipN ... zhvx?hl=sv

Jag testar lite hur man kan mäta virke med "Drönare". Upplag 1 14.987 m3t Upplag 2 11.725 m3t. Upplag 3 6.612m3t. Från 3D modellen kan man mäta längden på virket och få fram hur många % som utgör mellanrum mellan travar. En metod som går mycket snabbt att utföra till rätt kostnad.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).