Ny Teknik och Elektronik

Windows 10 installera eller låta bli ?

140 inlägg 100916 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

Palleman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#388717 Är nog av samma uppfattning. Har man win7 så gör man nog bäst att låta bli uppdatering. Har man däremot hamnat snett från början o sitter med 8.x så ska man ta chansen.

Användarvisningsbild

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

rokon  
#388736 Efter att alltid tidigare hängt kvar i äldre Windowsversioner så var jag snabb att i fjol acceptera uppdateringen från Windows 7 till 10 på en stationär samt på en mobil dator, dessa 2 datorer får nu ett långt Windows liv och jag har ej stött på några egentliga problem varken med uppdatering eller handhavande.
Jag funderar dock på att låta ytterligare en Windows 7 dator förbli med sitt gamla system, varför vet jag ej riktigt, kanske av nostalgiska skäl.
Allt har ändå sin ände "Samtidigt får operativsystemen sina definitiva dödsdatum: dagen då den sista säkerhetsuppdateringen släpps. Windows 7 kommer att gå hädan den 14 januari 2020, och Windows 8 den 10 januari 2023" Källa techworld.idg.se
Har inte sett något skäl till att använda något annat virusskydd än det medföljande Defender. Vem är bäst skickad för att laga och ställa i ordning efter eventuella intrång om inte Microsoft själv som har knåpat ihop det hela tänker jag.
Men då har jag redan i flera år redan vid 7:an resonerat lika där och det har fungerat bra.
Den som får lite problem med anpassningen till bildskärmen, så är det enklaste att först kolla zoomningen på knappen uppe till höger med de tre små prickarna.
Vill man så finns ju helt andra operativsystem att installera om man är rädd för Microsoft, men man har vant sig med windows så jag kör på med det så länge.

Användarvisningsbild

Kostnadsfri uppgradering till Windows 10 upphör 29 juli

traktorz  
#390853 Användare som vill utnyttja den kostnadsfria uppgraderingen till Windows 10 måste göra det innan den 29 juli. Efter det kommer operativsystemet återgå till ordinarie pris.

Ref:
http://www.sweclockers.com/nyhet/22085- ... or-29-juli

Avatar Fallback

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

Tosca  
#390854 Det verkar ju som om man bara kommit upp i en tredjedel av sitt mål när det gäller uppgraderade, därför försöker man skrämma fler att göra det innan de "höjer priset".

Avatar Fallback

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

Hema  
#390862
Tosca skrev:Det verkar ju som om man bara kommit upp i en tredjedel av sitt mål när det gäller uppgraderade, därför försöker man skrämma fler att göra det innan de "höjer priset".

Min känsla med.

Användarvisningsbild

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#390872 Sitter med vista på en lite äldre pc. Är tipset att uppdatera? Får meddelanden konstant om det. Mest orolig att program osv inte ska fungera om ett tag med gamla ouppdaterade system? Vad tycker ni som kan?

Avatar Fallback

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

Hema  
#390876 Jag är inte lika insatt som förr men jag tycker nog att man kan köra efter suntförnuft-principen "Laga inte något som funkar".

Användarvisningsbild

Windows 10 installera eller låta bli ?

traktorz  
#390900
Johan_84 skrev:Sitter med vista på en lite äldre pc. Är tipset att uppdatera? Får meddelanden konstant om det. Mest orolig att program osv inte ska fungera om ett tag med gamla ouppdaterade system? Vad tycker ni som kan?

Vista är trist, speciellt när det nu blir osupportat av Google Chrome webläsare, för t ex bankärenden. Åtminstone ska du uppdatera till Windows7, som ju dessutom ger möjligheten att prova på Windows 10 ett tag till. Windows 10 drar mer resurser än Win XP, men din dator kom ju med Vista, så Win10 torde inte ge bekymmer heller.

Dock kan en laptop vara lite knepigare att uppgradera än en stationär desktop. Jag råkade ut för att en PacksrdBell dator saknade grafikdrivrutiner i Win10, så det blev lite grottande, innan jag hittade något gammalt som passade. På en stationär dator kan du ju alltid köpa ett nytt grafikkort och montera in själv.

Minnen är billiga, så det är lika bra att fylla upp till max vad som får plats.

Sen är ju också de snurrande hårddiskarna lämpliga att byta ut till halvledarbaserade dito, mycket snabbare och definitivt tystare.

Användarvisningsbild

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

traktorz  
#390902
Hema skrev:Jag är inte lika insatt som förr men jag tycker nog att man kan köra efter suntförnuft-principen "Laga inte något som funkar".

Gäller inte för produkter med korta generationstider. Gamla webläsare blir farliga och riskutsatta.

Avatar Fallback

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

Hema  
#390921
traktorz skrev:
Hema skrev:Jag är inte lika insatt som förr men jag tycker nog att man kan köra efter suntförnuft-principen "Laga inte något som funkar".

Gäller inte för produkter med korta generationstider. Gamla webläsare blir farliga och riskutsatta.

Har en kompis som fortfarande sitter med sin iPhone3S, som han inte har uppdaterat, kanske är det tack vare det som den fortfarande går att använda. Men samtidigt kanske ett undantag som bekräftar regeln.

Men om han vill byta så förordrar jag win7 framför något nyare.

Användarvisningsbild

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#393116 Nä nu j*vlar! Windows har uppdaterat till 10 helt automatiskt, vilket sätt att ta hand om sina kunder!!
Nästa dator blir då inte med windows, dags att prova mac.

Spelar ingen roll om det går att gå tillbaka till sjuan, går man in och tvingar på en nåt som påstås vara frivilligt så har man förbrukat mitt förtroende.


Edit: Jaha, nu funkar inte touchpaden heller, kan inte scrolla med den. smäck.

Användarvisningsbild

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

Skogsfrost  
#393120 Om du vill ha mer frihet i din dator så tycker jag att Mac är fel väg att gå. Jag skulle föreslå att du provar Linux.

Användarvisningsbild

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

T Landström  
#393130 Jag får frågan på min jobbdator om jag vill uppdatera till 10:an...men på min privata har jag inte fått frågan någon gång...
Kan det bero på jag har home på jobbdatorn och pro på privata?

Användarvisningsbild

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

traktorz  
#393136 Det är väl bara de som har Win 7 och senare som får frågan. Sen finns det säkert nån flagga att sätta för att tala om att man inte är intresserad över huvud taget att uppgradera.

Användarvisningsbild

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

traktorz  
#393138
Palms skrev:Nä nu j*vlar! Windows har uppdaterat till 10 helt automatiskt, vilket sätt att ta hand om sina kunder!!
Nästa dator blir då inte med windows, dags att prova mac.

Spelar ingen roll om det går att gå tillbaka till sjuan, går man in och tvingar på en nåt som påstås vara frivilligt så har man förbrukat mitt förtroende.


Edit: Jaha, nu funkar inte touchpaden heller, kan inte scrolla med den. smäck.


Hur mycket tid spenderar du i operativsystemet?
Det är ju bara ett underliggande lager, för att bl.a. kommunicera med perifera enheter, såsom touchpad, mus, Wi-Fi, skrivare... Är nog bara att gilla läget, och köra det senaste OS'et. Skaffa Google Chrome som webläsare, funkar bättre med t.ex. Bank-ID.

Touchpad-drivern borde enkelt komma på plats efter några om-bootningar.

Tyvärr så lär ju Win10 dra mer systemresurser än Win7. Så kom din gamla dator med Win XP, så har den nog gjort sitt. Kom den däremot med Vista, så bör den klara av Win10 hårdvarumässigt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).