Avverkning (slutavverkning)

Stormfälld virke från grannen

4 inlägg 3863 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stormfälld virke från grannen

trra  
#390842 Jeg har et torp med två hektar skog. Grannen är en större skogsfastighet. Ifm. med en storm har et stort träd lagt sig ind över markgränsen från dera sida. Träder är nu tagits bort. Mit problem är at alle grenar,samt domsmå träd som det stora träd tog med sig i fallet, har dom bare lämnat på min mark.

Jeg kan samtidig konstatere att dom har tagit två träd som stod på min mark, men som den stora tall drog med sig i fallet, samt att dom har fälld en stor tall på min mark - for att kunne komme åt det annat träd. Igen, utan at ta bort grenar.

Jeg utgår från, att man får städa undan, och inte bare ta det värdefulle trä när man tar stormfälld virke från grannens mark, eller hur? Jeg har ingen maskiner och det vil ta mig veckor att ta bort det domhar lämnat.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Stormfälld virke från grannen

jannee  
#390843 Virkesvärdet som din granne tog på din mark bör han ersätta dig för. Normalt lämnar man annars grenarna kvar, naturen få ha sin gång.
Helt annorlunda när det gäller tomtmark, då hade grannen varit tvingad att städa upp och iordningställa efter sig, eller ersätta dig för din arbetstid och utlagda kostnader.

Avatar Fallback

Re: Stormfälld virke från grannen

trra  
#390845 Tack for svar. Min mark är juridisk en tomt, men i praxis bare skog mot grannen. Jeg hoppas att kunne nå en overenskommelse med grannen. Jeg behöver ingen virkesersättning, om dom bare ville städe undan. Naturligvis borde dom inte ha fälld et träd på min mark men jeg tänker att det är vad som händer. Tror inte det var med flit.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stormfälld virke från grannen

husqvarna_med_sthil  
#390848 Prata med grannen, så har jag gjort och det är aldrig några problem. Kan man nå samförstånd när man är grannar så finns mycket att vinna när man också ibland kan behöva varandras hjälp, ge och ta. Visa på den inställningen när du tar kontakt så tror jag du har störst chans att få hjälp med städningen och i framtiden kanske även en vän att byta tjänster med om det blir nödvändigt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).