Skogsvagn (Huggarvagnar)

12 tons skogsvagn med drift.

836 inlägg 264152 visningar 50 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

loppan  
#390423
Eremiten 74 skrev:Hej loppan ! Saknar du inte att kunna ha kedjor på kärran ? Det beror kanske på var man bor. Jag bor i Värmland och är i skogen till 70 procent när det är snö. Retar mig på att om man backar eller kör på en stubbe eller sten då det lutar i Sid led så kan kärran glida in i beståndet. Samma är det i en brant backe då står kärran och slirar. Eller så är det svårt att bromsa traktorn får ta hela stöten. Mvh Sven-Bertil


I västra götaland är det numera tjällosning sex månader om året känns det som.
Jag kör mycket utan kedjor och om jag har så är det bara på traktorns bakhjul,åker mycket på väg.
Jag skulle däremot behöva hjälpdrift på kärran och har inget behov av kedjor eller band på den.
Då är drivrulle det bästa för mig tror jag,navdrift tror jag skulle vara sämre med drivning på två hjul utan kedjor.

FTG
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#390424 Nu är mitt ekipage lite udda med ett takmontage av kranen så min vagn är kranlös(tråd på traktor o processor Valtra 6550 m frontpump o takmontage)
Vagnen är jag nöjd med ja, har nu en 6550 före o tidigare en Valmet 805 o först en Bm 650.
Bytte upp mej till bredare hjul för ett par år sen och de märks på bärigheten, hittar ingen typsnitt på den men skulle tro att den hette 11ton då och från början var de 400/60-22,5 på den och nu blev de 500/45-22,5 i stort sett samma diameter dock behöver jag byta drivrullarna nu då dom blitt väldigt slitna.
Nu har jag twin trac med då jag kan köra bakvändt lika bra som framåt.
Kanske sånt du kommer sakna mest mot skotare och att hytterna blir trånga att vända runt i + att sikten uppåt alltid är bättre i skotaren...

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Eremiten 74  
#390432 Loppan jag håller med dig ! Om behovet av kedjor är litet så tror jag med att 4WD rulldrift är att föredra mot 2WD navdrift.

   TS
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Eremiten 74  
#390433 Gnisten83 Kran på taket de tror jag på. Då kan man ju använda kranen till så mycket. Ser du några nackdelar med att ha den på taket ?

   TS
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#390436 Nackdelen är nog en skakigare arbetsplats dock har jag inte skogsdäck bak än.
Radialerna som är på nu är för veka så de vajjar onödigt mkt.
En annan nackdel är den inte är avtagbar som på ett Jakefäste där du kan ställa av kranen på en halvtimme.
Anledningen till mitt montage är att den lyftes över från förra traktorn istort sett och att jag har en kranhängd skördare, Arbro stroke, med och med den på vill jag inte ha en vagn med

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Eremiten 74  
#390442 Hej Valtra 121A ! Du har ju navmotorer på din kärra vad tycker du om de ? Vilken storlek och märke har du på dom ? Rekommenderar du det eller är de bättre med driv rullar ? Mvh Eremiten 74

   TS
Avatar Fallback

Re: Sv: 12 tons skogsvagn med drift.

valtra121A  
#390460
Eremiten 74 skrev:Hej Valtra 121A ! Du har ju navmotorer på din kärra vad tycker du om de ? Vilken storlek och märke har du på dom ? Rekommenderar du det eller är de bättre med driv rullar ? Mvh Eremiten 74
det sitter black bruin bb5- 1600 ccm motorer på min, jag upplever att det är fullt tillräckligt med kraft i dom med de tryck traktorn ger, =210 bar. Kedjor skulle göra en hel del nytta även på barmark.... Jag sliter en hel del däck o då skulle drivrullar bli värdelösa när halva mönsterdjupet är borta, därför valde ja navmotorer :-)

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Eremiten 74  
#390495 Tack för svaret Valtra121A !

   TS
Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#390672 Ja, inte er det gratis med fullspeckad Kesla 12t vagn,
699tkr +mva, och en egenvikt på 6t. :surp:

http://m.finn.no/b2b/agriculturetools/a ... e=75456741


Bild

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Eremiten 74  
#390704 Stegmaster dän där får du gärna ställa på min gård :-) den Kesla vagn jag har tittat på väger ca 3,5 ton med kran. Och priset är 350 till 400 t. Kan de va så att dom har kg/pris på vagnarna ?? :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#390707 O begangnat finns de inga ute heller?

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#390720
Eremiten 74 skrev: Och priset är 350 till 400 t. Kan de va så att dom har kg/pris på vagnarna ?? :-)


Ha, ha, ja det kan nästan se så ut. :lol:
Tror dock 6t måsta vara fel, så tung kan den vel inte vara, fast den har navdrift på alla hjul och största kranen??? :???:

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Eremiten 74  
#390727 Stegmaster Ser att det är k-axel på bilden och stora lavet stödben. Så den är nog rejält extra utrustad.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sv: 12 tons skogsvagn med drift.

Eremiten 74  
#390773 Ska se om jag lyckas lägga upp bilder på några av de vagnarna som jag begärt in offert på. Moheda 121nd 2wd ,Kesla 102nd 2wd och Vreten 1200FW 2wd.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

molnia  
#390960 är boggiaxel fast på vreten? den kändes betydligt längre än mohedan.. mohedan är väl bultförband på så den går att kort/förlänga?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).