ATV och UTV i skogen

Avesta vagnen ms38

104 inlägg 47751 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Avesta vagnen ms38

svampbob  
#387023
frequey skrev:
svampbob skrev:Hej, är det någon fler än jag som har gjort slut på midjan i ramstyrningen? Jag fick den förbättrade versionen av Avesta men arbetet med att svetsa dit den nya leden får jag betala för.


Nej inte i midjan. Däremot vid infästningen i vagnen där tjockleken på materialet är rätt tunt, där gick våran sönder i höstas. Vi hade de "små" infästningarna för kolven då men fick de nya omarbetade skickade till oss som sprider ut belastningen bättre. Samtidigt satte vi en tjockare stålplatta bakom infästningen för om inte annat täcka hålet som skapats... Ska tilläggas att jag har för mig att de sa att på nya MS38 så är det numera en förstärkning där vår brast.

Midjan anser jag är väldigt grov i jämförelse, du får gärna ta fler bilder när du fixar så man lättare förstår exakt vad som gick sönder.


Den har inte gått sönder ännu men den är glapp. Som du ser på bilden så blir det dubbla öron uppe och nere på vagnsdelen och mässingsbussning.
Jag har tänkt att även förstärka främre infästningarna för kolvarna till ramstyrningen när jag ändå lämnar in den på verkstad.

ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Avesta vagnen ms38

frequey  
#387028
svampbob skrev:Den har inte gått sönder ännu men den är glapp. Som du ser på bilden så blir det dubbla öron uppe och nere på vagnsdelen och mässingsbussning.
Jag har tänkt att även förstärka främre infästningarna för kolvarna till ramstyrningen när jag ändå lämnar in den på verkstad.


Jobbigt när det behövs ett relativt stort och omständligt ingrepp.

Juste kom på att den L-formade bockade plåten som de stora spakarna sitter på vid motorn var full med sprickor och skakade vilt vid körning för oss. Så ett tips är att kolla över den och möjligen förstärka när du ändå håller på om den är sliten dvs :)

Användarvisningsbild

Re: Avesta vagnen ms38

anersimyra  
#387036
Hema skrev:Vad är det du sitter och säger, mår du inte riktigt bra, ska du sälja? Vi behöver ju dig som en stark bas i 08-området med tipsa om allt runt i kring ATV:er. Snarare så att vi/jag hade sett fram emot lite filmer, då dina bl.a. dykarklipp vart intressanta.
Dykfilm kommer från dagens arbete.. :smile: Hela hjulingekipaget verkar svårsålt varför jag delar på hjuling och vagn, den som enbart köper vagnen har två val, antingen betala för att demontera elkomponenterna från hjulingen eller köpa det nya elsystemet från Avesta där allt sitter på vagnen.

Användarvisningsbild

Re: Avesta vagnen ms38

svampbob  
#389958 Nu är midjan ombyggd förstärkte även främre fästet för kolvarna.

Avatar Fallback

Re: Avesta vagnen ms38

Hema  
#389961
svampbob skrev:Nu är midjan ombyggd förstärkte även främre fästet för kolvarna.

Ser bra ut och nu fattade jag var biten skulle sitta. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Avesta vagnen ms38

Robbanhög  
#389962 Lär hålla nu![emoji106]

Användarvisningsbild

Re: Avesta vagnen ms38

svampbob  
#390661 Dagens reparation. Knäckte länken mellan rotatorn och stickan. Andra gången den blev svetsad. Igår slet jag av startsnöret för tredje gången :grin: jag tycker att det borde gå att eftermontera elstart på den stora motorn.

Jag fick idag höra att det snart kommer skivbromsar till vagnen som kommer att manövreras från ena handbromsen på hjulingen. Det ska gå att eftermontera och då tänker jag stå längst fram i kön.

Avatar Fallback

Re: Avesta vagnen ms38

Hema  
#390724
svampbob skrev:Dagens reparation. Knäckte länken mellan rotatorn och stickan. Andra gången den blev svetsad

Hur gick det till? Va det samma moment som förra gången den gick sönder?

Användarvisningsbild

Re: Avesta vagnen ms38

Robbanhög  
#390782 @svampbob finns det nåt att läsa om skivbromsarna?

Användarvisningsbild

Re: Avesta vagnen ms38

svampbob  
#390812 Nej jag hörde det direkt från Avesta.

Användarvisningsbild

Re: Avesta vagnen ms38

svampbob  
#390815 Hur gick det till? Va det samma moment som förra gången den gick sönder?

Ja när jag tänker efter så var det faktiskt det. Det händer när jag plockar från vältan för att mata vedprocessorn.
Jag brukar växla mellan 641an med gafflarna och Avestan. Det blir lätt en väldig oreda i vältan då jag tar med gafflarna och då är det bra med ett Avestalass som omväxling

Avatar Fallback

Re: Avesta vagnen ms38

Hema  
#390818
svampbob skrev:Hur gick det till? Va det samma moment som förra gången den gick sönder?

Ja när jag tänker efter så var det faktiskt det. Det händer när jag plockar från vältan för att mata vedprocessorn.
Jag brukar växla mellan 641an med gafflarna och Avestan. Det blir lätt en väldig oreda i vältan då jag tar med gafflarna och då är det bra med ett Avestalass som omväxling

Förstår inte riktigt hur du menar, men enklare vore kanske att säga hur jag inte bör hantera min kran för att råka ut för något liknande? Kanske en bild om du har?

Användarvisningsbild

Re: Avesta vagnen ms38

svampbob  
#390824 Ja jag vet inte exakt vad det är som jag gör men det blir nog en annan belastning då jag sliter loss stockar från gaveln av vältan. När jag lägger vältan så lastar jag från Långsidan/rotänden. Avesta kommer med en uppdaterad länk så då blir det nog inte längre något problem.

Avatar Fallback

Re: Avesta vagnen ms38

Hema  
#390827
svampbob skrev:Ja jag vet inte exakt vad det är som jag gör men det blir nog en annan belastning då jag sliter loss stockar från gaveln av vältan. När jag lägger vältan så lastar jag från Långsidan/rotänden. Avesta kommer med en uppdaterad länk så då blir det nog inte längre något problem.

Oki doki, inget slit med grippen mao. Danke.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).