Vedmaskiner, flishuggar

Vad skall man tänka på vid köp av transportör?

12 inlägg 8152 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad skall man tänka på vid köp av transportör?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25158 Går och funderar på att köpa en vedtransportör och har hittat en billig på nordpost.se. Hur brant skulle ni tro man kan ställa transportören(nordposts) 30°,45°,50°? Den ser ju ut att sakna skovlar.

Vad skall man annars tänka på när man skall köpa en? Bandbredd, längd o.s.v.

Skall inte köra några mängder ca: 20m3 om året. Transportör kommer stå bakom vedklyven (50cm).



   TS
Trejon
Avatar Fallback
Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25166 Till motsats vad en del säger så har längden i det här fallet betydelse :)
Kortare än 5m ska man väl inte köpa?

Avatar Fallback
Palleman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25172 En hyffsat stor "uppsamlingstratt" där veden faller ner rekommenderas. Sen känns det tryggt att ha drivningen längst upp. Dels skyddas motorn och dels blir driften bättre. Längden är nog mer efter behov. Många tillverkare har ju 2,5 m sektioner som byggs samman.

Avatar Fallback
ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25181
Röjkvist skrev:Till motsats vad en del säger så har längden i det här fallet betydelse :)
Kortare än 5m ska man väl inte köpa?


Och vissar hävdar att bredden också spelar in, så att friktionen blir den rätta. Huvudsaken är dock att få upp den ;-)

Det är alltså höjden som jag vill åt, 5m och 45° vinkel torde bli 3,5m.
Ställer jag den istället 60° torde det bli ca 4,3m högt, men klarar vedpinnarna att ligga kvar och transporteras upp då?

   TS
Avatar Fallback
kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25192
ocke skrev:
Röjkvist skrev:Till motsats vad en del säger så har längden i det här fallet betydelse :)
Kortare än 5m ska man väl inte köpa?


Och vissar hävdar att bredden också spelar in, så att friktionen blir den rätta. Huvudsaken är dock att få upp den ;-)

Det är alltså höjden som jag vill åt, 5m och 45° vinkel torde bli 3,5m.
Ställer jag den istället 60° torde det bli ca 4,3m högt, men klarar vedpinnarna att ligga kvar och transporteras upp då?


5m och 45° tror jag funkar, men 60 är nog att ta i, i fall de inte finns en "skovel" på transportören.

Själv köpte jag min 5m beggad på blocket för 2500:- istället för att köpa en ny för 7500kr...

men då klyver jag bara max 50 kubik om året, så de beror på de med ju.. :D

Avatar Fallback
Palleman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25202 Bredden har nog viss bedydelse för kapaciteten, men det har nog mer med bitarna man vill köra att göra. Lutningen 45° borde funka, men 60° låter lite tufft? Men om man skruvar på höga medbringare (de som drar upp veden) och har höga ben på transportören eller hänger fast överdelen så funkar kanske även det. Vill också påpeka skillnader i stabiltet och kvalitetsintryck mellan Kina-maskinerna som Kellfri och Bonnet jämfört med de svenska maskinerna.

Avatar Fallback
kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26197 hittade en bild på blocket..

http://195.149.144.149/images/67/6792164175.jpg

de har rätt skarp lutning på en gammal bal transportör...

Användarvisningsbild
bmbamse  
#38420 Jag har just en transportör från nordpost, funkar klockrent! Finns dock ett stort minus med den: Motorn sitter längst upp!! ska jag flytta den utan att bryta ryggen så tar jag till griplastaren... dessutom vickar den lätt vid omflyttningar för hand eftersom tyngdpunkten blir så hög. Att ta ner stödbenen vid förflyttning är ännu mer krångel om man är själv på vedbacken.

Men som sagt, funktionen är klart godkänd!

Användarvisningsbild
Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38499 Vi har en 7,5m från Kellfri, jag kan tyvärr inte rekommendera den eftersom
den inte är färdigbyggd utan man får förstärka och härja för att den ska funka.
Den går åxå alldeles för sakta för att hinna med en snabb kap/klyv

<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/mSND-7apY08&hl=en&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/mSND-7apY08&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>
Här syns den grönfärgade Kellfri transportören i de allra sista sekundrarna av filmen.
Bild

Man ser på ovanstående bild redan hur skranglig den är, köp ej denna om du
inte har lust att reparera en splitter ny grej.

Avatar Fallback
T-Jack  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38800 Köpte Faxes 7.5m,
Modifierade med underrede och hjul på toppen.
Fungerar bra förutom hastigheten,
är man 2st som lastar då är det för sölig.
[/url]
Bild

Användarvisningsbild
kava  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38838 Har den här 66471
http://www.balaagri.se/vedtrans_vedkap.htm
Inte mycket att ha. Har fått ändra och förstärka på flera punkter.
Helt värdelöst när bandet inte är inkapslat på undersidan.
Men den var ju billig.

Avatar Fallback
ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39066 En sådan har jag med, klen, vajerfästena till vinschen har gått av
några gånger. Den är ju lätt att flytta p.g.a sin vikt. Det finns en
rejäl modell av vedband från ett litet företag som heter Ronnies
Svets som jag har tittat på lite.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).