ATV och UTV i skogen

Vilken ATV ska jag köpa? (Kravspecifikation i tråden).

59 inlägg 28844 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vilken ATV ska jag köpa? (Kravspecifikation i tråden).

Blomqvist  
#390006 Jag har idag en Honda Foreman 500 FE3 -09 med hydrostat, men utan insprutning och servo, och en Honda Foreman 500 -14 med elektrisk femväxlad växellåda, med insprutning och servo.
Jag funderar nu på att sälja dom och satsa på någonting större.

Krav:

-Insprutning
-Servostyrning tillräckligt stark nog för att med lätthet kunna köra med bandsats
-Tillräckligt stark motor för att orka dra en fullastad Kranman T1800
-Hållbar, tillförlitlig, och högkvalitativ
-Avdragbar moms

Önskemål:

-Helautomatisk växellåda
-Inte dyrare än 125.000.-
-Ny, eller en högst ett år gammal demomaskin
-Återförsäljare med välrenommerad verkstad i Västernorrland

Vad ska jag titta på?
Jag har egentligen inga andra erfarenheter av ATV än min Foreman 500 -14, eftersom jag precis lastat av min Foreman 500 -09 av kärran. (Den följde med när jag köpte Kranman-vagnen idag).



   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV ska jag köpa? (Kravspecifikation i tråden).

Blomqvist  
#390075 Hur är Can Am Outlander Pro 650 att arbeta med?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV ska jag köpa? (Kravspecifikation i tråden).

Fredrik Reuter  
#390080 Hej,
Vad konstigt att du inte fått några svar ännu, val av ATV brukar generellt vara ämnen med drag i.

Tyvärr kan jag personligen inte hjälpa men hoppas diskussionen tar fart bland alla ATV-proffs här. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV ska jag köpa? (Kravspecifikation i tråden).

Robbanhög  
#390085 Jag kör med en Suzuki kingquad 750 som jag har en avesta ms48 bakom och det fungerar mycket bra. Har allt enligt kravlistan,det jag inte kan svara på är hur den är med bandsats. Den har även en slungkoppling före variatonrn som minimerar slitaget på remmen! Hur det är med ÅF i dem krokarna kan jag inte svara på tyvärr.

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV ska jag köpa? (Kravspecifikation i tråden).

Robbanhög  
#390088
ImageUploadedByskogsforum forum1462217383.984867.jpg

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV ska jag köpa? (Kravspecifikation i tråden).

Sigge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#390104 Behåll nån av hondorna. Jag har en 500 fe, som drar en kranman 1900 o inga som helst problem för Hondan. Maskinen är 9 år o funkar klockrent + stel bakaxel.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV ska jag köpa? (Kravspecifikation i tråden).

axwell  
#390107
Robbanhög skrev:Jag kör med en Suzuki kingquad 750 som jag har en avesta ms48 bakom och det fungerar mycket bra. Har allt enligt kravlistan,det jag inte kan svara på är hur den är med bandsats. Den har även en slungkoppling före variatonrn som minimerar slitaget på remmen! Hur det är med ÅF i dem krokarna kan jag inte svara på tyvärr.


I Sundsvall är det Bilhallen i Nacksta som har Suzuki ATV.
http://www.suzukiatv.se/

Honda(!) och Can Am(?), NorthBike/NorthCar.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV ska jag köpa? (Kravspecifikation i tråden).

TobbeE_87  
#390124
axwell skrev:
Robbanhög skrev:Jag kör med en Suzuki kingquad 750 som jag har en avesta ms48 bakom och det fungerar mycket bra. Har allt enligt kravlistan,det jag inte kan svara på är hur den är med bandsats. Den har även en slungkoppling före variatonrn som minimerar slitaget på remmen! Hur det är med ÅF i dem krokarna kan jag inte svara på tyvärr.


I Sundsvall är det Bilhallen i Nacksta som har Suzuki ATV.
http://www.suzukiatv.se/

Honda(!) och Can Am(?), NorthBike/NorthCar.


Finns även återförsäljare för Can Am i Sandslån utanför Bollsta, Kramfors och i Sollefteå i form av Unanders Motor... Dom sålde även Honda förut, osäker om dom gör det fortfarande...

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV ska jag köpa? (Kravspecifikation i tråden).

halvproffs  
#390134
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Vad konstigt att du inte fått några svar ännu, val av ATV brukar generellt vara ämnen med drag i.. :-BD


Ett antal trådar om samma ämne och alla slutar efter tycke och smak.

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV ska jag köpa? (Kravspecifikation i tråden).

Blomqvist  
#390185 Nu har jag provat lite...
Satan vilket monster att ta sig fram!
Jag är klart imponerad.
Men jäklar vad jobbigt det är att trixa med en timmervagn i skogen när man har band på hjulningen. Jag är helslut i armarna.

Kvaliteten på maskinen verkar dessutom lämna en hel del att önska. :(
Skrapar när man lagt i växeln och ska köra, rapport plast, och ett allmänt billigt intryck.
Tråkigt!

Jag ska nog kika vidare på dom japanska märkena.
Främst Yamaha och Suzuki som lovordas av många.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV ska jag köpa? (Kravspecifikation i tråden).

Robbanhög  
#390187 Vad provade du för maskin?

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV ska jag köpa? (Kravspecifikation i tråden).

Blomqvist  
#390206 Can Am 650 Pro

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV ska jag köpa? (Kravspecifikation i tråden).

Blomqvist  
#390208
Bild

   TS
Användarvisningsbild

Apache vs Camoplast

traktorz  
#390211 Can Am kör med Apache bandsats. Vår erfarenhet är att Camoplast är bra, vilken även levererar nya bandsatsen till Polaris. Polaris egen gamla bandsats var inte på långa vägar lika bra som deras nya. Hur bra Apache är, har jag dock ingen uppfattning om.

Japanska ATV har en längre garantiperiod än Amerikanska, har man otur kan det vara bra. Kan inte ge dig några bestämda råd beträffande av val, än att prova de olika kandidaterna ingående innan köpet.

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV ska jag köpa? (Kravspecifikation i tråden).

Blomqvist  
#390215 Camoplast, Tatou 4S?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).