Uppvärmning

Kulvert

37 inlägg 32732 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kulvert

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#389453 Rekomenderar för värmesystemet Lögstör koppparflexkulvert Twin 2x22mm pur skummad, eller motsvarande singel kopparflex 22mm som är lättare att böja över knäna.
Pex kulvert är inget jag rekomenderar, många nackdelar med bla temp & hållbarhet
Vanlig pem slang till kallvatten.

Ändrade beteckningen på pem slangen, skrev fel i morse av farten...

Avatar Fallback

Re: Kulvert

Sjöberg  
#389556 skulle gärna välja koppar men jag ska totalt lägga ner ca 220 m kulvert 2 st bostads hus samt verkstad samt till en pool så priset är i högsta grad relevant.

Ska i samma veva lägga med ny pem slang för kallvatten samt lite skydds rör för div el o o sådant.

Har även fundering på att dra med dränerings slang i botten.

Har läst att vissa gör det för att minimera förluster?

någon som gjort?

   TS
Avatar Fallback

Re: Kulvert

lillie  
#390012
Sjöberg skrev:Lillie Vad va det som la avgörandet för dig att välja koppar kulvert??

Vad kostar den m?

Är du nöjd med din ETA panna??:


Jag valde Kopparrör just för att inte behöva oroa mig för åldring av rören, speciellt då jag skickar relativt hett vatten igenom. Har en bekant som jobbar med fjärrvärme som berättat att de fått byta ut massor med PEX kulvert som inte ens varit 15-år gamla.

Tror jag betalade runt 44€/m för Koppar 2x22.

Är väldigt nöjd med pannan. Fyller flislagret ca. var 8:e-månad, tömmer asklådan varje månad (inte för att den är full utan för att nolla räkneverket i systemet.)
Kan bara tala gott om den, den har inte fått så mycket uppmärksamhet de senaste 2-åren pga småbarnsfamilj. så den har fått klara sig själv :grin:

Avatar Fallback

Re: Kulvert

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#390070 Hej hade helt missat denna tråden,även jag står i valet o kvalet mellan Eta 50 eller Hargassner 50.
Ang kulvert var jag helt inställd på pex men efter att ha läst detta blir man lite orolig ang hållbarheten.
Eldar nu med en solo plus 40 i huset men ett eget pannrum på gården är tanken innan vintern :roll:

Avatar Fallback

Re: Kulvert

Sjöberg  
#390113 Va skönt att höra att fler är nöjd med eta pannan.
Hur stort flis lager har du ?
Hur stor fjäderomrörare?

Mindre skönt att höra om pex kulverten inte håller bättre.

Du vet inte vad det va för fabrikat som byttes ut??
:grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Kulvert

Sjöberg  
#390115
Mr-Hemek skrev:Hej hade helt missat denna tråden,även jag står i valet o kvalet mellan Eta 50 eller Hargassner 50.
Ang kulvert var jag helt inställd på pex men efter att ha läst detta blir man lite orolig ang hållbarheten.
Eldar nu med en solo plus 40 i huset men ett eget pannrum på gården är tanken innan vintern :roll:



Vilken lutar det åt?

Tanken är att jag ska va färdig i höst j med pannrumm o allt som är där till .

   TS
Avatar Fallback

Re: Kulvert

lillie  
#390129
Sjöberg skrev:Va skönt att höra att fler är nöjd med eta pannan.
Hur stort flis lager har du ?
Hur stor fjäderomrörare?

Mindre skönt att höra om pex kulverten inte håller bättre.

Du vet inte vad det va för fabrikat som byttes ut??
:grin:


Flislagret är 40m³ men effektiv volym är no ca. 35m³.
Fjäderomröraren bör vara ca. Ø4,5m.

Nu ska man nog inte dra all PEX över en kant,
kan säkert vara att de är bättre nu men jag ville inte chansa bara.
Framförallt då jag skickar ganska hett vatten.

Avatar Fallback

Re: Kulvert

Elfving  
#390132 Om det inte är en extremt lång sträcka så borde det vara fullt görbart att sätta ihop en egen kulvert av kopparrör som lödskarvas och byggs in i lämplig isolerande låda av cellplast? Det måste finnas pengar att tjäna på att tillverka den själv!

Avatar Fallback

Re: Kulvert

Sjöberg  
#390271
lillie skrev:
Sjöberg skrev:Va skönt att höra att fler är nöjd med eta pannan.
Hur stort flis lager har du ?
Hur stor fjäderomrörare?

Mindre skönt att höra om pex kulverten inte håller bättre.

Du vet inte vad det va för fabrikat som byttes ut??
:grin:


Flislagret är 40m³ men effektiv volym är no ca. 35m³.
Fjäderomröraren bör vara ca. Ø4,5m.

Nu ska man nog inte dra all PEX över en kant,
kan säkert vara att de är bättre nu men jag ville inte chansa bara.
Framförallt då jag skickar ganska hett vatten.



Nej det ska man nog inte göra men det är ju en fråga som ska ställas innan köp hur lång livslängd o garanti dom lämnar på kulverten.

Ang fjäder omröraren så ska jag nog ha 3.5 m i diameter kanske 4.

Annars stor risk att jag inte kan fylla på ordentligt då lastaren inte når längre in

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kulvert

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#390276
Elfving skrev:Om det inte är en extremt lång sträcka så borde det vara fullt görbart att sätta ihop en egen kulvert av kopparrör som lödskarvas och byggs in i lämplig isolerande låda av cellplast? Det måste finnas pengar att tjäna på att tillverka den själv!


Billigare då med stålrör som svetsas ihop och isoleras.
Men isoleringsförmågan blir troligtvis sämre än fabriksisolerad pur skummad kulvert.
Men installations kostnad mot värmeförluster är ju alltid intressant och slår olika beroende på längd mm....och bör avvägas

Avatar Fallback

Re: Kulvert

Ljursken  
#397356 Skall själv lägga en kulvert till nybyggda verktaden, ca 25 m lång. Har tidigare kulvert in i huset från pannrummet som ligger i garaget. Har en Eta 50 kW flispanna med ca 20 m3 förråd, 3 m omrörare och är otroligt nöjd med denna anläggning !

Avatar Fallback

Re: Kulvert

Sjöberg  
#405653 Hej hej

Nu är all kulvert ner grävd (fy faan vilket slit) vadet inte sten hård blå lera så vad det stora stenar eller rötter som va i vägen!!

Men nu är det klart iallafall.

Det blev maxiterms pex 32*32

Efter många om omen så blev det beställning på en 50kw från ETA med 3.5 m omrörare.

Så nu är det full fart i pannrummet så att allt ska va färdigt när pannan kommer.

Ska lägga upp lite bilder va det lider.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kulvert

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#405656 Hej även jag har fått ner kulverten i backen. Jag har dock beställt en 50 kw Hargassner :grin:

Avatar Fallback

Re: Kulvert

Sjöberg  
#405712 Ok en Hargassner säger du vad va det som du tyckte va bättre?

Jag tyckte att ETAs transportsystem va bättre samt att cellslussen är stor och att står still när den matas.

Annars så är väl pannorna ganska lika.

Vad blev det för kulvert?

   TS
Avatar Fallback

Re: Kulvert

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#405740 Maxitherm 4 ledad till bostadshusen med vvc och 2 ledad till verkstad och spannmålstork
Ang vilken panna så berodde det mer på försäljaren en pannan
har varit runt till flera anläggningar och tittat på både Eta o Hargassner.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).