Motorsåg och handhållet

Trött på sthil efter 15 år

62 inlägg 20286 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Trött på sthil efter 15 år

roa  
#389408 Vi har framför problemet till sthil. Sågen har nyligen kommit med denna kedjekåpan.
Det som bekymrar mig är att sthil aldrig har rättat till andra fel som vi har på pekat. En Tysk Ingengör vill inte bli till rätta visad av en svensk skogsarbetare.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Trött på sthil efter 15 år

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#389492 Tror inte det är märkes relaterat. Otroligt svårt o påverka sedan produktion startats.

Avatar Fallback

Re: Trött på sthil efter 15 år

roa  
#389511 Hej! alldeles riktigt. Men sthil 200 som sen efter tre uppdateringar blev 201 har vi på pekat brister. VI HÖR VAD NI SÄGER Sen händer ingenting med problemet. Sthil vill att all utveckling ska vara i Tyskland våra åsikter stannar vid VI HÖR VAD NI SÄGER. Sthil kommer att förlora marknadsandelar i Sverige för det är fler än jag som tröttnat.
Hur svårt kan det vara att köpa in en Huskvarna 560 och göra en 362 som är minst lika bra. Nej inte äns det lyckas man med.
Om inte jag har helt fel för mig så har Huskvarna en arbetsgrupp som arbetar nära och med proffshuggare. Dom framför vad vi vill ha så kom 560 till världen.
Och då slipper dom så kallade klok huvudena ta det rätta från oss arbetare utan arbetsgruppen sitter I mellan. Då blir nederlaget inte så påtagligt.
Något för sthil att tänka på
roa

   TS
Avatar Fallback

Re: Trött på sthil efter 15 år

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#389630 Jag har hört och sett en test såg och den går riktigt bra även 560 och skulle dom gå i produktion så kommer husqvarna att kapa till sig mera marknads andelar.
Skall se om man kan få testa en sån såg om 14 dagar . :smile:

Avatar Fallback

Re: Trött på sthil efter 15 år

SawTroll  
#389641
roa skrev:Vi har framför problemet till sthil. Sågen har nyligen kommit med denna kedjekåpan.
Det som bekymrar mig är att sthil aldrig har rättat till andra fel som vi har på pekat. En Tysk Ingengör vill inte bli till rätta visad av en svensk skogsarbetare.


Går det bra med gammel type deksel (kåpa) på den nye sagen? I så fall vil jo vekten gå litt opp igjen, men selve vekten var jo aldri hovedproblemet med MS261.

Användarvisningsbild

Re: Trött på sthil efter 15 år

Houthakker  
#389862 Bästa Stihl 088, tycker fortfarande att det är synd att mina 044 la av, det var verkligen trotjänare. 036... 039 har jag aldrig haft, fick en 390 som jag ställde på ett ställe där den ínte används för ofta.... tycker att dem är för svaga tar hellre 260 eller 460-an. Det där svenska ordet LAGOM är bäst håller jag inte med om, det skall arbetas!

Avatar Fallback

Re: Trött på sthil efter 15 år

roa  
#389864
SawTroll skrev:
roa skrev:Vi har framför problemet till sthil. Sågen har nyligen kommit med denna kedjekåpan.
Det som bekymrar mig är att sthil aldrig har rättat till andra fel som vi har på pekat. En Tysk Ingengör vill inte bli till rätta visad av en svensk skogsarbetare.


Går det bra med gammel type deksel (kåpa) på den nye sagen? I så fall vil jo vekten gå litt opp igjen, men selve vekten var jo aldri hovedproblemet med MS261.



Nej den gamla kåpan passar inte på 362.
tror inte du får samma problem med 261 för den är inte lika stark. Det bli när man hugger grövre skog och sågen får dra och man klämmer lite .roa

   TS
Avatar Fallback

Re: Trött på sthil efter 15 år

roa  
#389865
Houthakker skrev:Bästa Stihl 088, tycker fortfarande att det är synd att mina 044 la av, det var verkligen trotjänare. 036... 039 har jag aldrig haft, fick en 390 som jag ställde på ett ställe där den ínte används för ofta.... tycker att dem är för svaga tar hellre 260 eller 460-an. Det där svenska ordet LAGOM är bäst håller jag inte med om, det skall arbetas!



Hej! Då vi arbetar i svensk Bok och Ek skog behöver vi normalt sett aldrig längre svärd än 20 tum.
Fins ingen anledning för oss att bära runt på en tung 088.
roa

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trött på sthil efter 15 år

Houthakker  
#389892 Använder 460 som mest, en med 40cm och en med 50cm svärd.

Användarvisningsbild

Re: Trött på sthil efter 15 år

svampbob  
#389913 Det är intressant att Stihl inte under testfasen har snappat upp en såhär allvarlig brist.
Visst är det inte helt lätt att testa produkter utförligt innan man släpper ut dom på marknaden. Det är många bilmodeller exempel på.

Det är säkert svårt för Stihl att krypa till korset och lägga på ett hg igen för att få en fungerande kedjekåpa.

Avatar Fallback

Re: Trött på sthil efter 15 år

SawTroll  
#389935 Det gjenstår jo å se hvor mange som opplever problemet, det kan jo være en produksjonsfeil og/eller spesielle forhold ved bruken av sagen?

Uansett burde Stihl være interessert i å se nærmere på det.

Avatar Fallback

Re: Trött på sthil efter 15 år

Jonashuggare  
#390821 Vi provade olika stihlsågar på den tiden vi körde 357 Husqvarna, men vi tyckte skillnaderna var mest ergonomiska, sen när Husqvarna 560 kom så var Stihl mil bakom, vi kör dagligen ek/bok med 560 och det är en supersåg.... :grin:

Användarvisningsbild

Re: Trött på sthil efter 15 år

Sågomanen  
#436876 Jag har varit trött på Stihl hela tiden fram till nu i januari tills jag skaffade MS362CMVW. Mycket fin såg, bra drag i den och robust byggd och med ny sido -och toppkåpa snygg och behändig.

Köpte hellre den än 560xpg men har hellre 550xpg än 261CMVW :smile:

Användarvisningsbild

Re: Trött på sthil efter 15 år

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#436921 Låter som du är nöjd med 5,2 mm filen då.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Trött på sthil efter 15 år

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#436930 Storm i et vannglass! :roll:
Om du bestiller den gamle kjedekåpen 1135 640 1703 er problemet løst. Den passer.
Man har inte gjort en ny 362 bare en ny kedjekåpa. 362 kom vel ca 2012, kedjekåpan 2016
Inte alla markeder den selges med denne kedjekåpan. Dette vet Stihl, undrar om du har snakket med Stihl eller bare en ÅF som sier han har snakket med Stihl.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).