Gallring

Gallring, Manuellhuggningar

2883 inlägg 796047 visningar 170 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

lissnils  
#389015
Vedmaskin skrev: Han är inte dum han svärfar. :grin:

Betydligt bättre än svÅrmor :lol:

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Bax  
#389017 Började lite smått i helgen att fortsätta där jag slutade i fjol.
1461567541_img_1070.jpg

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#389018
Bax skrev:Började lite smått i helgen att fortsätta där jag slutade i fjol.
1461567541_img_1070.jpg


Snyggt. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Höglander  
#389856 Om en björk skadat toppen på en gran, klarar granen det om jag tar bort björken. Eller ska jag spara björken.

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

jannee  
#389858 Avgörandet bestämmer du själv, varken det ena eller det andra är fel. Visst många granar tål ganska hårdhänt behandling medan en björk inte blir lika gammal som en gran.
En björk som piskat en gran är i överläge och växer troligtvis in mer än granen hon styvmoderbehandlat.
Du kan t.o.m. lämna allt åt naturen, björken fortsätter att växa och granen kanske t.o.m. blir ett massaträd.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

JensSkoog  
#389867 Beror ju lite på hur granen är efter piskandet. Om den har fått slått sönder toppen och kommer
med två, tre, fyra toppar så skulle jag ta granen, men om det är chans för att den kan komma
med en topp i fortsättningen, eller om man når så man får kapat bort dubbelttoppen, så
får den stå, och björken går ner :wink:

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Höglander  
#390125 :-BD ok

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Älgfoderodlare  
#390127 Jag brukar stamkvista björkarna i högskärm, för att den kan få stå kvar för egen tillväxt, utan att fortsätta skada granarna. Ljusinsläppet blir bättre o gynnar granen. Och jag kan lugnt vänta på att björken blir mogen för uttag till något nyttigt, än som för liten o ung bara ligga på backen till ingen nytta. Och det kommer oftast fler granar med denna åtgärd också. Fler skiktat som efter det att björken tagits ut. Ger ett stabilare granbestånd att jobba med.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Bax  
#391497 Fortsätter så sakteliga med ett par-tre tankar om kvällarna, får dock ofta istället skjutsa ungar och sådana världsliga saker, så det går sakta.... :sad: :wink:
1463075852_img_1101.jpg

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Hema  
#391505 Ser bra ut, men du har ingen stress att hinna få ut stockarna?

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Bax  
#391515 Nä, stockarna är min ved som jag ska elda nästa vinter, alltså inte kommande vinter.
Jag hugger medan jag väntar på att vägen dit ska torka tillräckligt för traktor och vagn.
Men jag skulle vilja starta upp sågverket nu.....

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

svampbob  
#391519 Jag tycerdet ser ut att finnas en del timmer som du gör ved av. Har du inget bättre ställe att hugga ved på?

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Bax  
#391524 Nja, kameran ljuger nog lite...
Visst finns det nån rotstock jag kan få ut ett par 2tum4 ur, men ofta är det böj eller skador på dom.
Och jag har tillräckligt i såghögen redan.

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#392009 Då har man fortsatt med den kombinerade röjningen/gallringen. Jag brukar köra några dagar i sträck för att sedan vara hemma och pyssla med andra saker.
Otroligt vad trögt det går att få ihop 10 m3 i 3-metersbitar. Det hade kanske varit bättre med fallande längder, man hade i alla fall sluppit springa med måttbandet. Å andra sidan hade jag inte fått ihop lika många bitar.
Nu har jag nog fått ihop 6 m3 fub och det är dags för en ny insats. Jag började i nedändan

1463309151_2016-04-28_15.33.18.jpg


På uppsidan av området ser det ut så här

1463309356_2016-04-28_11.22.35.jpg


Här är det lika många granar som tallar så det blir en smakfråga vad som blir kvar.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

JensSkoog  
#392017 Lämnar du tvillingstallen på första bilden, @lfq

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).