ATV och UTV i skogen

Köpa bandsats till fyrhjulingen eller en snöskoter?

25 inlägg 24661 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köpa bandsats till fyrhjulingen eller en snöskoter?

Blomqvist  
#389778 Snöskoter eller bandsats till någon av fyrhjulingarna?
Vad säger experterna där ute?

Ska användas till både arbete och nöje, men främst för att dra en Kranman timmervagn med drivning, och det ska funka alla årstider på året.
Eventuellt blir det en vanlig gammal hederlig timmerdoning om valet faller på en skoter.

Vår, sommar och höst klarar jag mig ju bra med vanliga hjul på fyrhjulingen, men på vintern behövs något bättre.



   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Köpa bandsats till fyrhjulingen eller en snöskoter?

Blomqvist  
#389780 Hjulningen är en Honda Foreman 500.
Jag har en 2009 med helautomatisk växellåda men utan servostyrning, och en 2014 med elektrisk halvautomatisk växellåda och med servostyrning.
Vilken lämpar sig bäst till det jag ska ha den till?

Bild

   TS
Användarvisningsbild

Bandsats till fyrhjulingen

traktorz  
#389789 Passar samma bandsats till bägge maskinerna, så kan du ju välja själv. Med bandsats kan du ju även köra i svårtillgängliga marker även sommartid, men det klarar ju även en 6-hjuling.

Har sett att SkiStar kör med bandsats på Suzuki, vilket verkade vara ett smidigt ekipage.

Vi har använt Polaris gamla bandsats på vår Polaris 850, med flera rambrott som följd och bakre bärarmar som brustit.
Polaris nya bandsats dock, som även nu är avfjädrad bak, har inte gett oss något haveri ännu.
Nya bandsatsen från Polaris liknar Camoplasts senaste, och är väl den som är bäst i dagsläget. Gissar att det är den som Honda använder också.

Användarvisningsbild

Re: Köpa bandsats till fyrhjulingen eller en snöskoter?

anersimyra  
#389790 Bandsats utan servo är ingen höjdare.. :shock:

Användarvisningsbild

Re: Köpa bandsats till fyrhjulingen eller en snöskoter?

Sunilorblede  
#389793 Det finns väl en hel del som påverkar valet.Var i landet håller du till och kommer du köra mycket under snömånaderna? Är ju ganska stor skillnad i produktivitet mellan kranvagnen och en doning som ska handlastas. I djupsnö är ju dock framkomligheten med skoter och doning troligtvis bättre. Men kan du trampa vägar kontinuerligt med hjulingen och vagnen borde det väl funka också. Frågan är väl också lite hur dina projekt ser ut? Gallra/avverka mer koncentrerat i geografin så du kan göra och trampa bra vägar? Eller glida runt och plocka enstaka vindfällen,fröträd, toppbrott och sånt? Till det första är det ju fint med kran och till det andra tror jag skoter med doning gör sig bäst om snödjupet är stort...

Användarvisningsbild

Re: Köpa bandsats till fyrhjulingen eller en snöskoter?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#389807 Jag har bara provkört bandsats på visning, inte i skarpt läge.
Men att inte ha en skoter känns lite konstigt så jag råder dig att kolla
på Polaris WideTrak LX 550 som brukar kosta kring 55 tusen plus moms

Användarvisningsbild

Re: Köpa bandsats till fyrhjulingen eller en snöskoter?

Kse  
#389809 Ju mer jag sett av fyrbandrae i snön ju mindre imponerad blir jag, köp en skoter istället.

Användarvisningsbild

Re: Köpa bandsats till fyrhjulingen eller en snöskoter?

Blomqvist  
#389819 Vi bor ju utanför Härnösand, så skotersäsongen varierar mellan två veckor och två månader.
Ska jag ha någon tillförlitlig produktivitet så kan jag inte förlita mig på att det finns snö nog för att köra skoter, å andra sidan borde hjulningen och vagnen med drift klara av att ta sig fram när det är för lite snö för att köra skoter.
Jag kommer ju till 99,999% att köra på sådana ställen att jag kan trampa upp en väg och köra samma spår hela tiden.

Det som får mig att fundera är att bandsats kanske inte är bäst på något, men ganska bra på allt.
En bra kompromiss mellan snöskoter och fyrhjuling.

En fundering jag fått idag är att sälja eller byta in båda Honda-fyrhjulingarna och Honda original-timmervagnen och köpa mig en helt ny fyrhjuling med både hydrostat och servo, -och en bandsats.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa bandsats till fyrhjulingen eller en snöskoter?

Blomqvist  
#389820
Kse skrev:Ju mer jag sett av fyrbandrae i snön ju mindre imponerad blir jag, köp en skoter istället.


Kan du utveckla?

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa bandsats till fyrhjulingen eller en snöskoter?

Vilsten  
#389823 Har inte en bandsats större bandyta än en skoter? I så fall borde en fyrhjuling bära bättre i snön.

Användarvisningsbild

Re: Köpa bandsats till fyrhjulingen eller en snöskoter?

svampbob  
#389824 Jag anser att hydraulvagn och bandsats hör ihop. Jag skulle gärna köra nya Alstorn eller nyaste Vimeken sommartid men då jag hugger det mesta på vintern så är dom inget riktigt alternativ. Jag ser i princip bara fördelar med bandsatsen.

Användarvisningsbild

Re: Köpa bandsats till fyrhjulingen eller en snöskoter?

svampbob  
#389831 Ett par bilder

Användarvisningsbild

Re: Köpa bandsats till fyrhjulingen eller en snöskoter?

Blomqvist  
#389834 Tack!
Det ser onekligen suveränt smidigt ut.
Just nu lutar det åt att sälja båda fyrhjulingarna och Honda-vagnen och köpa en ny fyrhjuling och bandsats.

Suck... Då ska man börja forska i vilken fyrhjuling som bäst passar mig och mina behov.
Ska man ens ha en fyrhjuling? Kanske en sexhjuling?
Vad är för- och nackdelar mellan fyra och sex hjul?
Håller dom? Jag tycker ofta att man ser polaris 6x6 till salu där driften på alla hjul inte fungerar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa bandsats till fyrhjulingen eller en snöskoter?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#389859 Skulle säga bandsats före skoter då vintrarna längs kusten sällan blir snörika.

Problemet med bandsatsen är att den har svårt att ta sig fram i djupsnö, den hänger fast sig lätt, men man har ju winsch i värsta fall....

Men bandsats kräver att du har servo på fyrhjulingen för att få en någorlunda trevlig körning.


(sedan är det ju alltid trevligt med en skoter också :) )

Användarvisningsbild

Re: Köpa bandsats till fyrhjulingen eller en snöskoter?

Kse  
#389861
Blomqvist skrev:
Kse skrev:Ju mer jag sett av fyrbandrae i snön ju mindre imponerad blir jag, köp en skoter istället.


Kan du utveckla?

Ja som Skogsgotte sa, funkar inge vidare när det blir mycket snö då den helt enkelt hänger upp sid.
Klockren kompromiss och längre söderut funkar det säkert bättre, men är det mycket snö så är en skoter att föredra. @Blomqvist

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).