Skogsvagn (Huggarvagnar)

Liten traktor stor vagn:-)

68 inlägg 36731 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Liten traktor stor vagn:-)

T-bear  
#389707 Jag körde 430 med Weimer 8 tons kärra, och satte på en 49 l pump det fungerade bra. Enda nackdelen var att man fick sitta på knä i stolen när man körde med kranen! Men traktorn orkade bra

FTG
Avatar Fallback

Re: Sv: Liten traktor stor vagn:-)

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#389709
hlb skrev:Enkelt och relativt billigt att byta. Har själv en pump på över 50 l/min som ersättning för originalet vilket ger mycket bättre klipp i hydrauliken.


Jämför jag med 650 så märks tydlig skillnad i både styrka och hastighet på kran. Men smidigheten med 430 överväger detta faktum.

   TS
Avatar Fallback

Re: Liten traktor stor vagn:-)

saekb  
#389719 Är det inte smidigare att ha ventilpaketet ute på vagnen om man upplever att det är trångt inne i traktorn?

Avatar Fallback

Re: Liten traktor stor vagn:-)

tallen100  
#389724 Skulle hellre sitta trångt än att springa ut och in hela tiden, det blir ju normalt många flyttningar innan vagnen är full.

Användarvisningsbild

Re: Liten traktor stor vagn:-)

Vardon  
#389727 Har det på utsidan då jag inte har vändbar stol, dock ej 430. Nu sen jag satte på winsch funkar det än bättre då det ofta är något som behöver winschas.

Det blir en del springande i och ur det jag funderar på att försöka lösa är nån form av manövrering till spaken på kranen från ut och insidan. Nu händer det att jag går jag ur traktorn, kommer på jag glömt lägga i kranen, klättrar in lägger in kranen, lastar, sätter mig i traktorn och kommer på jag glömt köra upp stödbenen. Nånstans borde det gå att effektivisera med rutiner men jag tror det går fortare med elventiler....

Diskuterade med en vän som har en 430, vi funderade på om man skulle ha ventilpaketet på taket och öppna en taklucka. Borde vara skönare för ryggen och borde vara bättre sikt. Kan inte bestämma mig om det är en bra idé eller inte, oavsett vilket skyller jag på alkohol...

Avatar Fallback

Re: Liten traktor stor vagn:-)

saekb  
#390294 Hej! jag har kört sönder handbromsmekanism på undersidan av traktorn. Troligen en stubbe eller sten som stuckit upp. Vet någon hur man lagar denna. Rädd för att den kommer att bli sönderkörd igen då den befinner sig på ett utsatt läge.

Avatar Fallback

Re: Liten traktor stor vagn:-)

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#407210 Tänkte återkoppla och tacka för hjälpen med val av vagn. Efter en del tvekan blev en mowi 850. Även om det svider i plånboken så hoppas jag det dröjer 20-30år till nästa gång:-).
Det som gjorde avgörandet var krankonstruktionen. Min förhoppning är att den inte behöver lika mycket oljeflöde samt att det blir smidigare och snabbare med en lugnare kranföring.

   TS
Avatar Fallback

Re: Liten traktor stor vagn:-)

saekb  
#407216 Skicka gärna en bild på ekipaget.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Liten traktor stor vagn:-)

Mowi850  
#407217 Jag lovar att du kommer bli nöjd:cool:

Avatar Fallback

Re: Sv: Liten traktor stor vagn:-)

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#407219
ocke skrev:
Mowi850 skrev:Kör själv med en 430 i skogen och har en mowi 850 med p30 kran och det fungerar väldigt bra. Och har i vinter kört ut ca 200m3 och det har inte krånglat nåntig alls.


snyggt!
Är något liknande jag är ute efter. 430 är ju mycket smidigare än 650 så skulle gärna behålla den i skogen. Och detta var ju ett bevis på att det fungera:-) Några tips vad man bör tänka extra på vid val av vagn?

De som jag tänkt börja titta på är: farma, k.t.s, weimer och mowi.

Fördel med Mowi ska vara att få en snabb och stark kran med måttlig hydraulkapacitet

Avatar Fallback

Re: Sv: Liten traktor stor vagn:-)

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#407334
saekb skrev:Skicka gärna en bild på ekipaget.

Japp det ska jag försöka komma ihåg.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sv: Liten traktor stor vagn:-)

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#407336
bengt.a skrev:
ocke skrev:
Mowi850 skrev:Kör själv med en 430 i skogen och har en mowi 850 med p30 kran och det fungerar väldigt bra. Och har i vinter kört ut ca 200m3 och det har inte krånglat nåntig alls.


snyggt!
Är något liknande jag är ute efter. 430 är ju mycket smidigare än 650 så skulle gärna behålla den i skogen. Och detta var ju ett bevis på att det fungera:-) Några tips vad man bör tänka extra på vid val av vagn?

De som jag tänkt börja titta på är: farma, k.t.s, weimer och mowi.

Fördel med Mowi ska vara att få en snabb och stark kran med måttlig hydraulkapacitet


Var i början inne på en weimer med drift men insåg att det nästa krävde extern pump. Med drift blir det även ytterliggare en sak som kan krångla och gå sönder. Enkelheten tala därför för Mowi.

   TS
Avatar Fallback

Re: Liten traktor stor vagn:-)

saekb  
#407337 ocke
Tänkte återkoppla och tacka för hjälpen med val av vagn. Efter en del tvekan blev en mowi 850. Även om det svider i plånboken så hoppas jag det dröjer 20-30år till nästa gång:-).

Jag tvekar på en Moheda 7 ton med 5,1 m kran. Blir det inte tungt och besvärligt om man behöver vända inne i en gallring? Jag är van vid en Starkran och en liten 5 ton boggivagn.

Avatar Fallback

Re: Sv: Liten traktor stor vagn:-)

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#407358
saekb skrev:ocke
Tänkte återkoppla och tacka för hjälpen med val av vagn. Efter en del tvekan blev en mowi 850. Även om det svider i plånboken så hoppas jag det dröjer 20-30år till nästa gång:-).

Jag tvekar på en Moheda 7 ton med 5,1 m kran. Blir det inte tungt och besvärligt om man behöver vända inne i en gallring? Jag är van vid en Starkran och en liten 5 ton boggivagn.


Har inte upplevt det som tugnt mer än att man försöker i största mån undvika blöta partier.
Att vända har jag inte heller upplevt som besvärligt men har inget att jämföra med. Vänder ofta med tom vagn för att sedan köra "rakt" ut när vagnen är lastad. Visst krävs det att man planerar hur man ska köra och vilka stockar man ska ta när. Oftast har jag gått sträkorna innan som jag ska köra och vet innan var jag ska vända.
7ton och 5.1 borde funka bra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Liten traktor stor vagn:-)

saekb  
#407362 Tack för ditt svar. /Sam

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).