Skotare

Matta för att skona väg vid överfart med Stornalle

10 inlägg 6766 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Matta för att skona väg vid överfart med Stornalle

Sunilorblede  
#387252 Hej,

Jag har en Stornalle. Som för den som inte vet är en s.k 3/4-bandare. Bild:

1460623475_stornalle.jpg


På fastigheten finns ett skifte som ligger på andra sidan en asfalterad väg och för att komma dit finns en passage där jag kan korsa vägen rakt över. Jag funderar på något att lägga på vägen för att skona beläggningen från banden. Jag ser att det på lantmännen finns s.k stallmatta. En gummimatta som är 1 cm tjock. Min tanke är att skära två remsor att köra på. Min fråga är väl om denna matta kommer hålla eller gå sönder? Någon som kan ge några tankar kring detta? Maskinen (traktor och vagn) väger olastad 9000kg men det dubblas väl ungefär när jag kommer fullastad. Banden på maskinen är de som kallas vinterband och således inte platta utan har klackar..

Tacksam för åsikter!



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Matta för att skona väg vid överfart med Stornalle

Tosca  
#387254 Utrangerade mattor från grustransportörer brukar användas av många.
Din tanke borde fungera utmärkt.

Avatar Fallback

Re: Matta för att skona väg vid överfart med Stornalle

orre  
#387262 Om det finns något företag i närheten som reparerar/byter transportband, kolla om de har någon överbliven eller utbytt bit som kan passa, borde vara billigare än Granngården.
https://www.google.se/search?q=V%C3%A4s ... sterbotten

Avatar Fallback

Re: Matta för att skona väg vid överfart med Stornalle

martiniholma  
#387279 Tror säkert det funkar med båspallmatta. Känner du nån kobonde kan du nog få tag på begagnade mattor. Hade du bott i närheten av norra skåne kunde du fått typ 50 st av mej. ;)

Användarvisningsbild

Re: Matta för att skona väg vid överfart med Stornalle

machonisti  
#387339 Kall asfalt är hård som bara den, skador uppkommer vid styrning och plusgrader.
Testade med piggkedjor på fruset oljegrus, kollade och såg att det var bara att tuta å köra.
Är det bara rakt över utan att vika skulle jag pröva (nån natt) :lol:

Användarvisningsbild

Re: Matta för att skona väg vid överfart med Stornalle

Kse  
#387341 Gummimattorna funkar säkert bra, använder själv gamla transportband vid vägöverfart.
Funkar även att slänga några plank eller massavedsbitar under banden om inte annat finns till hands.
Rakt fram på frusen asfalt är som sagt inga problem, är isf när asfalten möter gruset som det kan naggas lite i kanten.

Användarvisningsbild

Re: Matta för att skona väg vid överfart med Stornalle

Sunilorblede  
#387357 Tack för svaren!

Tjälen har ju inte släppt ännu där jag håller till så jag har testat att köra över utan skydd med då blev det som Kse skriver lite åverkan i kanten där asfalten möter gruset. Ska väl tilläggas att det är en minst sagt eftersatt väg där beläggningen är gammal och sprucken här och där.
Men gummimattor får det bli! Då ska jag bara försöka ragga fram begagnade istället för att köpa nya.

   TS
Avatar Fallback

Re: Matta för att skona väg vid överfart med Stornalle

same  
#389667 Jag har sett när dom går över vägen med grävmaskiner har dom gamla bildäck och lägger ut och kör på

Användarvisningsbild

Re: Matta för att skona väg vid överfart med Stornalle

machonisti  
#389671 Flyttade skotaren förra helgen kl 8.00 på morgonen. Vägen var frusen ca - 2 på morgonen, inga spår på skogsbilvägen inte heller på oljegruset av kedjan på höger fram.

Avatar Fallback

Re: Matta för att skona väg vid överfart med Stornalle

hinowa  
#389684 Försök att hitta gamla sprängmattor som du lätt kan lyfta med gripen,både snabbare och lättare än en massa bildäck som också fungerar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).