Motorsåg och handhållet

Husqvarna 536 LiR / LiRX med sagblad

12 inlägg 7869 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna 536 LiR / LiRX med sagblad

Tretoppen  
#389598 Jeg har en Husqvarna 536 LiR gresstrimmer som jeg er veldig fornøyd med. Nå ser jeg at denne modellen er erstattet med 536 LiRX som er utstyrt med et 3-tannet gressblad. Hørte med forhandleren om jeg kunne montere dette på min LiR, og ja, med et ekstra monteringskit, så går det fint.
Og da tenkte jeg... Går det an å sette på et sagblad for å ta _små_ trær/busker (5-6cm) også? Er det noen som har prøvd?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 536 LiR / LiRX med sagblad

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#389635 Har förvisso bara gamla LiR (utan kniv), men tvivlar starkt på att kraften räcker till mer än 2-3 cm buskar.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 536 LiR / LiRX med sagblad

brassel  
#401689 Är det någon som grästrimmat (eller rentav "skogsbrunnsröjt"...) med Husqvarnas 536 LiRX?
http://www.husqvarna.com/se/products/ba ... ifications

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 536 LiR / LiRX med sagblad

Hema  
#401726 Jag pratade med en HVA ÅF som hade varit och fått lite information angående batteriserien och enligt honom var skillnaden mellan nya och gamla att den gamla inte har någon spärr mot att köra slykniven åt fel håll. Jag vet inte om motorn tar skada eller stt bara skruvar upp sig.

Men den nya trimmern skall enligt honom känna av om det sitter en slykniv på och då endast snurra åt rätt håll.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Husqvarna 536 LiR / LiRX med sagblad

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#401728 Enligt en Husqvarna-representant, så beror det på att kniven annars kan gänga ur sig. Han sa inget om att motorn skulle ta skada. Å varför skulle motorn ta skada av en treuddskniv som roterar åt fel håll, när den inte tar skada av trimmertråd som roterar åt "fel" håll?

Angående trimning med Husqvarnas 536 batteriserie, så har jag både 536 LiR och 536 LiL. De motsvarar ungefär en 25 cc bensintrimmer och funkar suveränt så länge gräset inte är mer än ca 3-4 dm högt. Är gräset högre, får jag ta fram min Stihl 480.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 536 LiR / LiRX med sagblad

brassel  
#401801 Tack för respons :)
Niklas, du har inte testat att brunnsröja ungsly?
Vore intressant och veta om det hur det upplevs.
Går och funderar på ersätta min lilla grästrimmer ev mot en Hq LiRX.
Kan jag gå nån vecka och brunnsröja småplantor i säg oktober till "dygnstemp<5grader" (=granhugg mm!) är det ju inte negativt i inköpskalkylen.
Får väl även ha en ihopfällbar grensåg som komplement vid ev brunnsröjning tänker jag...

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 536 LiR / LiRX med sagblad

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#401811 Nja, buskar fordrar andra verktyg än LiRX. Möjligtvis kan LiPX fungera, men den vill troligtvis ha grövre sly än vad man brukar hitta i brunnsröjning.

Grensåg kan fungera, med har du prövat en grensax eller röjkniv?

Annars skulle jag nog försöka brunnsröja med 535 FBx medelst klingsåg.

Att ersätta din lilla trimmern med en HVA batteritrimmer är helt rätt tänkt.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 536 LiR / LiRX med sagblad

brassel  
#401883 Tack för dina tankar Niklas!
Röjkniv har jag aldrig fått riktigt tycke för (är det nån som har nån bra video där de typ brunnsröjer med röjkniv, får de gärna tipsa om den videon)
Grensax ska jag testa, har för mig att du har rekommenderat grensax.
Kanske är tekniskt svårt och få till kombinationen klinga o batteridrivet tänker jag annars?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 536 LiR / LiRX med sagblad

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#401888 Ja, jag gillar grensax. Tyst och förvånansvärt effektivt.

Angående batteri och röjsågklinga, så är det effekten det hänger på. En bensindriven röjsåg bör ju helst vara på 40+ cc, medan en batteritrimmer motsvarar idag ca 25-30 cc.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 536 LiR / LiRX med sagblad

Hema  
#401903 Jag tycker man vinner mycket på att slå gräset i två omgångar, så att det inte blir för långt och riskerar att sno in sig i trimmerhuvudet. Allt över 30cm, försöker jag först halvera längden på o sedan slå det längs med marken.

Jag skulle vilja påstå att man vinner mycket på att kontinuerligt hålla nere gräset med batteritrimmern än att slå det första gången i Juli/Augusti, då gräset blivit betydligt mycket mer hårdare/träigare.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 536 LiR / LiRX med sagblad

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#401907 Jo, ska man slå gräset så här års för första gången, så är ju knappast batteritrimmern något förstaval...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 536 LiR / LiRX med sagblad

Hema  
#401919
Niking skrev:Jo, ska man slå gräset så här års för första gången, så är ju knappast batteritrimmern något förstaval...
/Niklas

Nope.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).