Öppna kategorin

Telia ger gratissurf till vissa webbar

59 inlägg 21721 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Telia ger gratissurf till vissa webbar

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#389361 Nu har jag inget av de uppräknade sajterna. Jag är en fri man :wink:
Men ensam :mrgreen:

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Telia ger gratissurf till vissa webbar

totte  
#389540 Bra det!

Citat ur artikeln: "Det är viktigt att vi prioriterar ingen trafik, vi hanterar inte trafiken till de här tjänsterna på något annat sätt än vanlig trafik."

Förvånad, nej det blir jag inte längre, men ändå undrar jag över hur normalbegåvade personer kan slänga ur sig sånt renodlat skitsnack. Efter att i annonskampanjer med kraft hävdat att man hanterar det på något annat sätt, nämligen utan att ta betalt.

Avatar Fallback

Re: Telia ger gratissurf till vissa webbar

Hema  
#389548 De kan ha delvis rätt. Med prioritering menas att vissa hemsidor får motorvägar medans andra får knappt grusvägar, vilket gör det svårt för uppstickare att konkurrera. Här har alla hemsidor förhoppningsvis samma vägstandard, men vissa slipper passera trängselskattsträckor. Det är orättvist hur som helst!

Användarvisningsbild

Re: Telia ger gratissurf till vissa webbar

Fredrik Reuter  
#389554 Hej,
Nu har jag haft dåligt med tid det sista (nyhetsbrevstider + mycket annat spännande!).

Men SVT tog också upp detta för någon dag sedan och du hittar länken nedan (innehåller ett klipp från SVT Kultur).

Jag tycker detta är djupt graverande. EU har tagit upp just detta under hösten och kallar det noll-mätning.
Citerar direkt från EU:s informationssida:

Noll-mätning
Noll-mätning är en kommersiell metod av vissa mobiloperatörer att inte mäta datavolym för vissa tjänsteapplikationer när man beräknar kundernas dataanvändning. Det betyder att de tjänsterna erbjuds gratis till kunderna, vilka slår mot alla andra webbplatser och tjänster. Parlamentet avser tillåta för nationella lagstiftare, som kommer att överblicka implementeringen av den föreslagna förordningen, att bestämma om noll-mätning ska tillämpas i deras land eller inte.


http://www.europarl.europa.eu/news/sv/n ... lar-det-om

Det verkar alltså vara upp till respektive land att bedöma om nollmätning ska få förekomma eller ej.


http://www.svt.se/kultur/hundratals-anm ... -samarbete

Vågar vi hoppas på att PTS utreder detta grundligt? Hoppas innerligt det!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Telia ger gratissurf till vissa webbar

Fredrik Reuter  
#389588 Jag missade en viktig sak igår. Det är slutklämmen som den intervjuade experten säger på slutet i klippet, något i stil med:

"PTS granskningen är mycket viktig, resultatet av den kommer påverka hur internet kommer se ut i framtiden."
Låt oss innerligt hoppas att inte operatörerna ges tillåtelse att likt Telia styra vilka sajter du ska gå till.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Telia ger gratissurf till vissa webbar

totte  
#389705
Hema skrev:De kan ha delvis rätt. Med prioritering menas att vissa hemsidor får motorvägar medans andra får knappt grusvägar, vilket gör det svårt för uppstickare att konkurrera. Här har alla hemsidor förhoppningsvis samma vägstandard, men vissa slipper passera trängselskattsträckor. Det är orättvist hur som helst!


Ja på det sättet är det förstås nån slags sanning, men att argumentera på det sättet när frågan handlar om betalning är ett typexempel på hur man blandar bort korten, genom att till synes tala om frågan fast det man säger gäller något annat. Och orättvist och omoraliskt är det.

Avatar Fallback

Re: Telia ger gratissurf till vissa webbar

Hema  
#389725
totte skrev:
Hema skrev:De kan ha delvis rätt. Med prioritering menas att vissa hemsidor får motorvägar medans andra får knappt grusvägar, vilket gör det svårt för uppstickare att konkurrera. Här har alla hemsidor förhoppningsvis samma vägstandard, men vissa slipper passera trängselskattsträckor. Det är orättvist hur som helst!

Ja på det sättet är det förstås nån slags sanning, men att argumentera på det sättet när frågan handlar om betalning är ett typexempel på hur man blandar bort korten, genom att till synes tala om frågan fast det man säger gäller något annat. Och orättvist och omoraliskt är det.

Visst är det så!

Användarvisningsbild

Re: Telia ger gratissurf till vissa webbar

Fredrik Reuter  
#390153 Idag går Sveriges samlade mediehus-chefer ut i en debattartikel och uppmanar Regeringen att agera i den allians Telia knutit med Facebook, länken är längst ner.

Det känns riktigt bra att "etablissemanget" tar ton i denna viktiga fråga och dessutom att de riktar frågan till Regeringen som är största ägare i Telia. Måtte detta få genomslag ända fram till Mikael Damberg och att Näringsdepartementet väljer att agera för ett fritt, öppet internet!

http://www.svd.se/regeringen-maste-ager ... t-internet

   TS
Avatar Fallback

Re: Telia ger gratissurf till vissa webbar

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#390201 Kommer om detta på P1 om en stund. Om ni kan slita er från Mix megapol :grin:

Användarvisningsbild

Re: Telia ger gratissurf till vissa webbar

Torbjörn Johnsen  
#390262 Di Digital tar också upp Telias agerande:

http://digital.di.se/artikel/kommentar-darfor-sagar-alla-med-ratta-telias-kampanj-om-fri-surf

Användarvisningsbild

Re: Telia ger gratissurf till vissa webbar

Fredrik Reuter  
#390289 Mediechefernas påtryckning verkar gett resultat, IT-minister Mikael Damberg bjuder nu in cheferna för samtal.

http://www.svt.se/kultur/regeringen-1

När jag startade tråden så ringde jag Näringsdepartementet och fick prata med en sakkunnig där. Vi pratade faktiskt ganska länge och hon lyssnade på min framställan. Kontentan var att jag skulle skicka mail till registratorn på departementet så framställan blev officiell. Jag började tåta på ett sådant brev men valde senare att avvakta för att se hur utvecklingen blev. Nu kanske det inte behövs då!

Spännande vinkel som ordförande i Konstitutionsutskottet ger i artikeln ovan. Han teoriserar om att Telia verkat aningslöst och naivt i denna fråga.
Det kan mycket väl vara så och tittar man krasst på det så blir i alla fall inte jag förvånad och det stora blå sociala nätverket lurat byxorna av Telia i detta. En teori är att FB tagit kontakt med Telia och erbjudit följande:

- Vi betalar tillbaka alla trafikförluster (och lite till) som blir om ni släpper fri surf till våra nätverk.
- Släpp in ofarliga konkurrenter såsom Kik och Twitter så det ser bra ut på pappret.
- Släpp aldrig in Snapchat, Telegram eller Signal (de är för stora konkurrenter till FB och det är dessa som ska motas i grind genom detta tilltag).

Det finns inget fundamenta i ovanstående tes, men den skulle mycket väl kunna vara sann. FB agerar otroligt smart i sitt arbete att få hela världen att använda FB och bara FB. Ni som vill kan läsa bloggposten nedan för mer info: blog/Fredrik+Reuter/kan-ni-inte-gora-en-facebookgrupp-av-skogsforum-istallet_b-6769.html

   TS
Användarvisningsbild

Re: Telia ger gratissurf till vissa webbar

Fredrik Reuter  
#415727 Hej,
Det har tyvärr varit ganska tyst i denna mycket viktiga fråga om nätneutralitet och ett öppet internet. Jag frågade precis PTS hur det går med deras utredning om Telia brutit mot EU-lagarna i och med sin kampanj #hatahat (det är en ödesfråga vars utfall blir extremt viktig). Fick precis nu svar att de fortfarande håller på att utreda frågan men beräknar bli klara under denna höst. När väl beslutet kommer så det få stor publicitet och vi får anledning att återkomma om det i denna tråd.

Hittade annars en artikel som nu är någon månad gammal från SVD. Läs den gärna för den är välskriven.

http://www.svd.se/telia-verkar-hata-det ... sa-irenius

   TS
Avatar Fallback

Re: Telia ger gratissurf till vissa webbar

Hema  
#415730 Ja den var bra. Jag tycker det är rent anmärkningsvärt att det upplevs att det ägnas så lite energi att säkerställa grundläggande rättigheter i samhället.

Igår kom dock nyheten att företaget som skulle skicka ut skadeståndskrav vid misstanke om olaglig fildelning nu har lagt ned. Inte ett kravbrev skall ha blivit utskickat enligt utsago. Där kan man delvis tacka operatören Bahnhof, för deras agerande i frågan. Bahnhof som för övrigt, högst troligt kommer få bli min bredbandsleverantör på kommande fiberuppkoppling.

Användarvisningsbild

Re: Telia ger gratissurf till vissa webbar

Fredrik Reuter  
#422166 Det kan vara en mycket viktig dag idag.
PTS kom precis med ett så kallat beslutsutkast som säger att Telia och Facebook bryter mot EU-förordningen om nätneutralitet och ett öppet internet genom sin #hatahat kampanj som ger fri surf till Zuckerbergs imperium.

Dricker normalt inte champagne, men går detta i lås ska jag rackarns korka upp en flaska, för detta är en av de viktigaste frågorna 2016!

Heja öppet internet! :-BD

http://www.pts.se/sv/Nyheter/Internet/2 ... -fran-PTS/

   TS
Avatar Fallback

Re: Telia ger gratissurf till vissa webbar

Hema  
#422173 Vilken trevlig nyhet. Alla tecken av sunt förnuft, värmer själen. :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).