Skogshistoria

Änkorna i Jutis

4 inlägg 19584 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Änkorna i Jutis

Carlfritidshuggare  
#389406 I SVT:s öppna arkiv kan man hitta en del intressant. Änkorna i Jutis är en berättelse om byn där männen (i alla fall många män) gick bort i cancer. Gemensamt var att de alla jobbat i skogen, många direkt med Hormoslyr.

Rena spökhistorien. I början av programmet åker de med en kvinna i byn som pekar på hus efter hus där männen dött. 30 sekunder i slutet tar kål på stämningen med någon fånig progglåt (min smak). Hyggligt stark berättelse på 30 minuter om ni frågar mig.

http://www.oppetarkiv.se/video/2268420/ ... -2010-1983



   TS
Avatar Fallback

Re: Änkorna i Jutis

isteskog  
#389431 Stark dokumentär!
Minns själv att far berättade att det var vanligt att bönderna gick med ryggspruta och sprutade DDT i dikena mot slyet. Far var aldrig med och sprutade i skogen men väl efter åkrarna. Han var även orienterare och var en av flera i Vallsta SK som dog i cancer i förtid. Jag tror för min del att hormoslyr och DDT användningen i skog och på åker skickade många i en förtidig död. Far blev drygt 53 år.

Avatar Fallback

Re: Änkorna i Jutis

Carlfritidshuggare  
#389452 Man kan ju ha förståelse för framtidsoptimismen. Gissar att man hade både eget och föregående generationers slit i minnet samtidigt som alla instanser försäkrade att det var ofarliga medel.

När jag var yngre hörde jag om någon släkting eller bekant som jobbat vid järnvägen och använt Hormoslyr. Att man man använde flygplan över skog förstod jag inte förrän häromåret när jag hörde en radiodokumentär.

Undrar hur många historier det finns liknande din Isteskog och vad vi kan lära oss.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Änkorna i Jutis

Bax  
#389462 När en kollega till mig avled nu efter julen sa en annan kollega: "Nu dog den sista Iggesundshuggaren (i den här trakten), ingen av dem blev 70år".
De hade också gått med sprutan.

Jag har länge funderat på om vi om 20-30 år kommer säga: "Hur kunde vi va så dumma att vi bar en strålningskälla (mobiltelefonen) nära kroppen, ibland i bröstfickan 2dm från hjärtat"

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).