Motorsåg och handhållet

Trött på sthil efter 15 år

62 inlägg 20284 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Trött på sthil efter 15 år

roa  
#389118 Nu säljer jag min nya Sthil 362. Den orkar inte hänga med Huskvarna 560. Är så hjävla trött på sthil dom släpper en ny nerbantad 362 som inte orkar hänga med en tre år gammal 560. Sen har idioterna lättat på vikten i kedje kåpan så där finns inget matrial gods som trycker på svärdet utan där är luft. Där det är matrial gods i kedje kåpan är det luft i svärdet. Resultat det går inte att köra med spänd kedja utan den hänger hela tiden .All belastning bli på spännskruven som blir krokig eller går gängerna. Undrar om idioterna ska fördärva 441 nu. Sthil har dom senaste 20 åren varit mitt favorit märke men nu har jag tröttnat. Kan bara gratulera Huskvarna till deras 550 och 560 ni har lyckats och det var några år sen och sthil har fortfarande 2016 inte kommit i kapp dom två modellerna
Yrke motormanuell lövhuggare huvudsakligen Bok och Ek / roa



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

MS362 - gamla vs nya modellen

traktorz  
#389129 Ganska självklart att Stihl bvar tvungen att göra något radikalt med gamla MS362-modellen. Kantig och tung som den var, vi själva har nämligen en MS362C-Q från 2012.

Frånsett att Quick-Stop frusit fast några gånger, samt att den inre kopplingen behövt rengöras relativt ofta för att fungera, så har sågen vår fått tåla mycket omild behandling. Den här gamla modellen är allt annat än plastig, vilket vi uppskattar, för det vi använder den till, typ dikning och stubbsågning som extremast. Kanske borde vi därför montera en .404" kedja med större tänder för dikningsjobben, fast sågen är bara på 60cc och inte de 85cc som rekommenderas för maskinkedjorna.

Beträffande kedjekåpan, så är den av metall på vår gamla stor-Stihl. Om nu den flexar på den nya modellen av MS362, så varför inte klaga hos Stihl med en begäran om att de tar fram en kedjekåpa i lättmetall, som hos de tidigare modellerna. Den marginella viktökningen kanske är tolererbar för att lösa problemen med den nya plastkåpan?

Avatar Fallback

Re: Trött på sthil efter 15 år

roa  
#389168 Jag har varit diplomatisk och framfört mina åsikter till sthil innan jag vädrar mina åsikter här. Vi hör vad ni säger sen händer inte mera. Sthil 201 har dom kommit med tre nya modeller under årens lopp utan att åtgärda bristerna

   TS
Avatar Fallback

Re: Trött på sthil efter 15 år

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#389173 Beste stihl saga trur Eg var 361

Användarvisningsbild

Re: Trött på sthil efter 15 år

JensSkoog  
#389181 Ger inte bort 361 eller 200! Det är grymma sågar :wink:

roa skrev: Yrke motormanuell lövhuggare huvudsakligen Bok och Ek / roa


Finns väl få saker som belastar sågarna så mycket som grovt löv, så därför
blir dina värderingar extra intressanta @roa :wink:

Avatar Fallback

Re: Trött på sthil efter 15 år

axwell  
#389195 Är det motiverat med nya fungerande 362 :?:

Användarvisningsbild

Re: Sv: Trött på sthil efter 15 år

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#389216 Intressant med en 241a bara aaaningen långsammare än dom större. M-tronic var det tydligen på alla tre. Blir nog att köpa en dämpare till 241an o testa:-)

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Trött på sthil efter 15 år

roa  
#389232 Det handlar om att jag inte är nöjd med sthils nya 362 dom har inte kommit i fatt husqarnas 560 sen är det barn sjukdomar som den nya kedje kåpan som jag har nämnt.
Sthil 201 är ett utmärkt såg förutom en sak. Det är kuggkransen när kedjan hoppar av så kommer den inte brevid som med drivkrans. Utan kuggkransen matar runt kedjan så drivlänkarna blir förstörda. Nästa problem är att det finns inget gummi som är utbytbart. Utan det är hårdplast som går sönder sen sprutar spånen och små grenar rakt in på den liggande cylindern. Min kedja har varit inne och slagit i kylflänsarna. Och detta kallar sthil för proffs såg .vi har på pekat felet till sthil. Dom har omarbetat 200 -201 tre gånger utan att åtgärda bristerna. Nu håler dom på att omarbeta 441 värdens bästa motorsåg i denn klasen. För utom en sak som vi har löst skälva med smält lim. Ska dom nu förstöra den sågen med då blir man fly förbannad för där har inte husqvarna någon som konkurrerar. Men dom kommer väl snart med en 570. Detta är mina personliga åsikter. roa

   TS
Användarvisningsbild

Re: MS362 - gamla vs nya modellen

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#389320
traktorz skrev:Kanske borde vi därför montera en .404" kedja med större tänder för dikningsjobben, fast sågen är bara på 60cc och inte de 85cc som rekommenderas för maskinkedjorna.

Maskin kedja ska du inte ha. Du ska ha en kedja för motorsåg i .404 delning annars blir det ingen höjdare..
Blir det nog inte ändå oavsett vilken typ och modell av .404 du väljer....

Avatar Fallback

Re: MS362 - gamla vs nya modellen

SawTroll  
#389383
traktorz skrev: ....

Beträffande kedjekåpan, så är den av metall på vår gamla stor-Stihl. Om nu den flexar på den nya modellen av MS362, så varför inte klaga hos Stihl med en begäran om att de tar fram en kedjekåpa i lättmetall, som hos de tidigare modellerna. Den marginella viktökningen kanske är tolererbar för att lösa problemen med den nya plastkåpan?


Er virkelig den nye i plast? :shock:

Jeg gikk ut ifra at det var snakk om tynnere metall, men vet egentlig ikke....

Nå er jeg ikke overrasket over å høre om problemer med de nye dekslene - men arten av problemer er jeg overasket over.

Avatar Fallback

Re: Trött på sthil efter 15 år

roa  
#389388 Hej!
Kedje kåpan på nya sthil 362 är inte i plast utan i aliminium som vanligt. Dom har ändrat om kåpan utvändigt så den ska glida lättare på stammen.
Den har en annan utformning så den ska hålla undan spånen bättre. Problemet är att dom har lättat vikten på sågen och då har dom minskat matrialet i kedjekåpan så det är bara två små kanter som trycker på svärdet. Där det är mycket matrial i kedjekåpan är det en luftficka i svärdet så där blir inget tryck
roa

   TS
Avatar Fallback

Re: Trött på sthil efter 15 år

SawTroll  
#389389
roa skrev: .....
Sthil 201 är ett utmärkt såg förutom en sak. Det är kuggkransen när kedjan hoppar av så kommer den inte brevid som med drivkrans. Utan kuggkransen matar runt kedjan så drivlänkarna blir förstörda. Nästa problem är att det finns inget gummi som är utbytbart. Utan det är hårdplast som går sönder sen sprutar spånen och små grenar rakt in på den liggande cylindern. Min kedja har varit inne och slagit i kylflänsarna. Och detta kallar sthil för proffs såg .....


At det er plast deksler innenfor kjededekslet (og kjedet m.v.) er jo ingen nyhet med Stihl sager, det fantes jo på den ellers meget bra MS361 også. Det blir lett ødelagt ved kjedeavsporinger, men er billig og raskt å bytte på den modellen.

Avatar Fallback

Re: Trött på sthil efter 15 år

SawTroll  
#389391
roa skrev:Hej!
Kedje kåpan på nya sthil 362 är inte i plast utan i aliminium som vanligt. Dom har ändrat om kåpan utvändigt så den ska glida lättare på stammen.
Den har en annan utformning så den ska hålla undan spånen bättre. Problemet är att dom har lättat vikten på sågen och då har dom minskat matrialet i kedjekåpan så det är bara två små kanter som trycker på svärdet. Där det är mycket matrial i kedjekåpan är det en luftficka i svärdet så där blir inget tryck
roa

Det stemmer bedre med hva jeg antok - men jeg så faktisk for meg problemer med nettopp spontransporten, og selvfølgelig holdbarheten.

Avatar Fallback

Re: Trött på sthil efter 15 år

roa  
#389392 Hej problem är att hur hårt du än spänner svärds muttrarna så rör sig svärdet vid huggning i medel grov skog .kedje spännremar skruven får all belastning och gängerna går eller blir spännaren krokig. Man sågar hela tiden med för slak kedja. Som resulterar i ökat svärd slitage eller av hoppad kedja.
roa

   TS
Avatar Fallback

Re: Trött på sthil efter 15 år

SawTroll  
#389398
roa skrev:Hej problem är att hur hårt du än spänner svärds muttrarna så rör sig svärdet vid huggning i medel grov skog .kedje spännremar skruven får all belastning och gängerna går eller blir spännaren krokig. Man sågar hela tiden med för slak kedja. Som resulterar i ökat svärd slitage eller av hoppad kedja.
roa


Høres ut som en alvorlig feil - og det er merkelig at dette ikke ble oppdaget før sagene ble sendt ut på markedet, dersom det er selve konstruksjonen som er feil.

Kanskje et parti deksler som har produksjonsfeil?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).