Avverkning (slutavverkning)

Avverkningsarealen minskade 10 procent januari 2016

7 inlägg 4775 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Avverkningsarealen minskade 10 procent januari 2016

Fredrik Reuter  
#373742 Skogsstyrelsen sammanfattar idag statistik för anmäld avverkningsareal, januari 2016. Anmäld areal för slutavverkning minskade 10 procent jämfört med januari 2015.

På länsnivå sjönk all avverkningsareal förutom i Norra Norrland.

I hektar är minskningen -1.750 hektar jämfört med ifjol.

http://www.skogsstyrelsen.se/Myndighete ... uari-2016/



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Avverkningsarealen minskade 10 procent januari 2016

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#378445 Mindre lust att hugga i skogen http://www.atl.nu/skog/mindre-lust-att-hugga-skogen
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Avverkningsarealen minskade 10 procent januari 2016

isteskog  
#378467 Med de virkespriser som råder för närvarande så förstår jag att avverkningarna minskar. Kommer själv att bara gallra i fortsättningen tills timmerpriserna går upp igen. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Avverkningsarealen minskade 10 procent januari 2016

stackenas  
#378624
isteskog skrev:Med de virkespriser som råder för närvarande så förstår jag att avverkningarna minskar. Kommer själv att bara gallra i fortsättningen tills timmerpriserna går upp igen. :smile:


Själv måste jag säga att timmerpriserna är goda, men massaveden och energiveden betalas sämre. Verkar dock som att de flesta företagen är på g med sänkningar på talltimmer framöver.

Användarvisningsbild

Re: Avverkningsarealen minskade 10 procent januari 2016

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#388336 Avverkningsarealen minskar och minskar http://www.skogsaktuellt.se/artikel/503 ... indre.html
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Avverkningsarealen minskade 10 procent januari 2016

stektlök  
#388344
isteskog skrev:Med de virkespriser som råder för närvarande så förstår jag att avverkningarna minskar. Kommer själv att bara gallra i fortsättningen tills timmerpriserna går upp igen. :smile:


Min vän skogsinspektorn säger att när man väntar på priser ska gå upp så går snart 10 år. Sedan kanske det går 10 år till och sedan är gubben gammal och då går det 10 år till. Och på den tiden hade han som väntat redan haft en ny fin skog att 1:a gallra i. Men nu orkar han inte för han har blivit gammal å trött :grin:

Avatar Fallback

Re: Avverkningsarealen minskade 10 procent januari 2016

fastfälld  
#389319 Den som inte har skulder som behöver betalas på eller hugga för överlevnad och har kniven på strupen (läs mjölkbönder) i skogsbygd vore ju inte direkt lagda av ekonomisk art om de valde att göra en stor avverkning i dagens läge. Speciellt de stackare som bor i prisdumpningszonen i Mellansverige där monopolet och de egna bolagsskogarna slagit sönder marknaden. Givetvis måste man ju förhandla utanför prislistorna i alla lägen men priserna blir ändå inte försvarbara. Men virket kommer in ändå...... Generationsskiften , många delägare som ska ha sin del... oavsett prisläge... och sen alla dessa stormar och oväder som spelat bolagen rakt i händerna där den stackars markägaren står det med svarte petter.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).