Bilar

Nederländerna förbjuder försäljning av fossilbilar 2025

24 inlägg 10370 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Nederländerna förbjuder försäljning av fossilbilar 2025

Hema  
#385336
adahlm skrev:Hur månne det går med beskattningen på drivmedlet då dessa elbilar slår igenom på riktigt. Man kan ju inte höja på elskatten/kwh-priset bara för att skatteinkomsterna på traditionella bränslen minskar.

Kanske nån slags gps-baserad km-skatt?

JA hellre det än avv besiktningspersonen kollar mätaren, inbjuder bara till fiffel. Men enklast blir nog bilskatten. För fossilbilar tycker jag de kan ta bort biksatten, ev ha skatt på vikten/antal axlar, resten får bli på bränslet ist. Helt vansinnigt att behöva betala bilskatt, även om du knappt kör bilen.

Avatar Fallback

Re: Nederländerna förbjuder försäljning av fossilbilar 2025

åberg  
#385552
Zalman skrev:Däckkostnad (kr/år) ? 17500 kr


Det var inga billiga svålar. Jag skulle behöva köra som ett fullfjädrat svin för att göra av med däck för 17500 på ett år.

Avatar Fallback

Re: Nederländerna förbjuder försäljning av fossilbilar 2025

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#385867
åberg skrev:
Zalman skrev:Däckkostnad (kr/år) ? 17500 kr


Det var inga billiga svålar. Jag skulle behöva köra som ett fullfjädrat svin för att göra av med däck för 17500 på ett år.


Man kan ju ifrågasätta vissa kostnader:
Reparationer & service (kr/år) ? 10000 kr
Däckkostnad (kr/år) ? 17500 kr
Bränslekostnad (kr/år) ? 5600 kr

Vad gör dom egentligen, när de servar bilen?
2000 mils service
Flerpunktsinspektion (med däckrotation och kontroll av hjulinställning)
Byte av kupéluftfilter
Byte av torkarblad
Batteribyte i nyckelbricka (sats)
Känns inte helt nödvändigt/kan jag göra själv...
https://www.teslamotors.com/sv_SE/support/service-plans

Kan lätt minst halvera däckkostnaden genom att byta till billiga standarddäck.

Bränslekostnaden blir ju noll, laddar gratis på jobbet

Dessutom har ju värde minskningen hitintills varit mikroskopisk på en Tesla,
kan ju ändras när modell 3 finns i verkligheten.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nederländerna förbjuder försäljning av fossilbilar 2025

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#388208 Efter att ha kört hybridbil nu i några månader så är tanken på en ren elbil fortfarande omöjlig. Det finns så väldigt få ställen att ladda på. Men börjar räckvidden komma upp mot 60 mil eller mer, då kan det fungera, för mig.
Annars är laddhybrider så här långt ett utmärkt mellansteg i väntan på ren eldrift och en utbyggd infrastruktur för sådana.
I alla avseenden lika bra prestanda som en vanlig dieselvolvo förutom acceleration. Där är den mycket snabbare!

Perfekt för såna som jag som kör vanligen en 5-6 mil per dag, med en och annan långresa däremellan.

(editerad efter ett välkommet påpekande från forumvän! Stavningsrättning kan spela en spratt ibland)

Användarvisningsbild

Re: Nederländerna förbjuder försäljning av fossilbilar 2025

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#389090 Det jag inte förstår med laddhybrider är varför man inte kör bensin/diesel-motorn bara som generator?
Precis som lok.

Jag kommer helt klart köpa en elbil när det finns en som man kan ersätta en vanlig bil med och när jag har råd, det kommer att dröja men nån dag så...Det största man kan göra för att få ner utsläppen redan idag är att inte ta bilen överallt, jag har märkt att jag kör mycket mer efter att jag flyttade ut på landet och ändå har jag nästan exakt lika långt till affären här :sad:
Senast redigerad av Mettämies mån 25 apr 2016, 19:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Nederländerna förbjuder försäljning av fossilbilar 2025

Göt  
#389093 Jag funderar på Elcykel för att komma över det där problemet, en del tar ju bilen för att hämta posten i postlådan

Avatar Fallback

Re: Nederländerna förbjuder försäljning av fossilbilar 2025

Hema  
#397271 Hade det inte varit smartare att förbjuda fossilt drivmedel och på sätt tvinga fram syntetiska versioner av dagens bränslen? 100% HVO-diesel är en annan lösning. För det är väl bränslet och inte fordonen som är problemet?

Avatar Fallback

Re: Nederländerna förbjuder försäljning av fossilbilar 2025

bgl  
#397282 Statens "problem" med beskattning av elbilar är redan löst rent tekniskt!
En plomberad elmätare som sitter efter anslutningen i bilen registrerar förbrukad ström från nätet.
Det finns olika idéer om hur informationen ska samlas in automatiskt, via sändare eller kanske t.o.m. baklänges via elleverantören.

Avatar Fallback

Re: Nederländerna förbjuder försäljning av fossilbilar 2025

Hema  
#397293
bgl skrev:Statens "problem" med beskattning av elbilar är redan löst rent tekniskt!
En plomberad elmätare som sitter efter anslutningen i bilen registrerar förbrukad ström från nätet.
Det finns olika idéer om hur informationen ska samlas in automatiskt, via sändare eller kanske t.o.m. baklänges via elleverantören.

Allt för att få folk att sätta upp enga solcellspaneler eller vindsnurror? :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).