Traktorer och processorer

Erfarenheter av hyttfjädring

11 inlägg 4962 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Erfarenheter av hyttfjädring

lassel  
#38700 Halloj!

Har en T190 som är utan hytt fjädring men funderar på om det är värt tiden och kostnaderna att montera dit passiva stötdämpare som finns till valtra.
Så enkel fråga, är det någon som kört den traktorn eller någon annan med den passiva fjädringen?

Eller kanske har erfarenhet av annan passiv fjädring från något annat märke.

Annars får vi byta ut traktorn till en ny T202 med aktiv fjädring :P

Lasse



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av hyttfjädring

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38702
lassel skrev:Halloj!

Har en T190 som är utan hytt fjädring men funderar på om det är värt tiden och kostnaderna att montera dit passiva stötdämpare som finns till valtra.
Så enkel fråga, är det någon som kört den traktorn eller någon annan med den passiva fjädringen?

Eller kanske har erfarenhet av annan passiv fjädring från något annat märke.

Annars får vi byta ut traktorn till en ny T202 med aktiv fjädring :P

Lasse


Jag skulle lätt byta till en T202. Då får du semi-aktiv hyttfjädring och steglös växellåda. Med en steglös växellåda kan du ställa in farthållaren på en viss hastighet och utväxlingen sköts av en dator. Detta innebär ca 10-20% lägre bränsleförbrukning. Dessutom kan du vid transport ligga på maxfart med ett lågt bränslebesparande varvtal. Lägre ljudnivå och slitage får du på köpet.

Är själv sugen på en N122 med steglös växellåda, dock är den för dyr för mig.

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av hyttfjädring

timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38718
Zalman skrev:
lassel skrev:Halloj!

Har en T190 som är utan hytt fjädring men funderar på om det är värt tiden och kostnaderna att montera dit passiva stötdämpare som finns till valtra.
Så enkel fråga, är det någon som kört den traktorn eller någon annan med den passiva fjädringen?

Eller kanske har erfarenhet av annan passiv fjädring från något annat märke.

Annars får vi byta ut traktorn till en ny T202 med aktiv fjädring :P

Lasse


Jag skulle lätt byta till en T202. Då får du semi-aktiv hyttfjädring och steglös växellåda. Med en steglös växellåda kan du ställa in farthållaren på en viss hastighet och utväxlingen sköts av en dator. Detta innebär ca 10-20% lägre bränsleförbrukning. Dessutom kan du vid transport ligga på maxfart med ett lågt bränslebesparande varvtal. Lägre ljudnivå och slitage får du på köpet.

Är själv sugen på en N122 med steglös växellåda, dock är den för dyr för mig.



valtra är efter många andra märken har haft det ni snackar om i många år :lol: jag råder dig att byta till en grön traktor JD eller Fendt är det som gäller

Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38719 du får ju minst 2 valtror till samma pris som 1 fendt

Avatar Fallback
lassel  
#38720 Har JD haft hyttfjädring länge? Inte något som liknar semi-aktiv iaf.

har provat en JD å den hade steglös låda och framaxelfjädring. Blev inte imponerad, gillar inte deras reglage i hytten och sikten bak. Men kan vara jag som kört för mycket valtra... Motorerna är oxå mycket pålitliga tycker jag.
Fendt gillar jag nog men de tar bra betalt för dem.

Jo jag vet vad steglöst innebär. Men jag vet oxå vad det kostar att byta :D

Undrade nu bara om ni vet om det gör så stor skillnad på komforten stum hytt mot fjädrad att det är lönt en halv dags arbete och lite money?

Lasse

   TS
Avatar Fallback
KVIST  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38779 Jd har haft hyttfjädring sen 20-serien kom. Jag har en 6830 premium med hytt o framaxelfjädring, tycker den svävar fram jämfört med den 6320 jag hade innan, den hade samma utrustning med den var betydligt mindre o stötigare. Var det comander arm i den du testa? dvs allting i armstödet, jag har det tycker det är ett bra system med knappar mm.
Tror du själv ska testa en likadan traktor som din med hyttfjädring o avgöra det själv om det är lönt.

Avatar Fallback
KVIST  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38780
Valtra skrev:du får ju minst 2 valtror till samma pris som 1 fendt

kanske för några årsedan, inte längre :roll:

Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38802 Sedan finns det ju oxå Mf med hyttfjädring... och steglös låda och all annan teknik :)
Senast redigerad av 970D mån 27 okt 2008, 20:46, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback
lassel  
#38829 Jo var en commander JD men jag blev inte så imponerad, hade fram och hyttfjädring och steglös låda.
Nu ville jag inte ha en massa tips på vem som har hyttfjädring alla har väl det i princip i dag.

Det jag undrade är om det är lönt med lite skruvarbete, Bor på åland och känner ingen som har valtra med hyttfjädring här så måste antingen till sverige eller finland för att provköra så det är lite bökigt.

Lasse

   TS
Avatar Fallback
KVIST  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38846 Kolla på www.lantbruksforum.se kanske nån som kan hjälpa dig där?

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38904 skippa prokörningen och sätt dit fjädringen direkt. tror inte du kommer att bli missnöjd

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).