Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Timmerbil?

4 inlägg 3132 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Timmerbil?

Viktory  
#38864 Nu har jag gått å grubblat länge på denna fråga... varför har vissa åkare kran på sin timmerbil och andra inte? varför finns det både och, vad är för och nackdel/fördel, bilar med kran har dom bättre förtjänst iochmed att dom kan åka och hämta lasten själv? vad tjänar en chaufför i genomsnitt (anställd)??
vad är vanligast? vänligen hjälp mig att reda ut detta/..



   TS
Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38884 Jag kör inte själv men jag frågade en åkare en gång o han förklarade att ibland kör han mellan terminaler där det finns stationära kranar o då ställer dom av kranen o kan då ta lite mer varje vända.

Magnus M

Användarvisningsbild
totte  
#38891 Vet inte hur det är nuförtiden men tidigare har jag många gånger sett att dom haft en kranbil separat, oftast en lite äldre bil. Det kunde man se särskilt när det var mycket stora avverkningar. Blir ju några ton per lass till om man inte skall släpa på kranen.

Avatar Fallback
flisshejk  
#38945 Efter att böterna för överlast skärptaes började man att lämnar kran är för att kunna lasta mer.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).