Öppna kategorin

Tjernobylolyckan 30 år

33 inlägg 10904 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tjernobylolyckan 30 år

SHR  
#388591 Snart är det alltså 30 år sedan kärnkraftverksolyckan i Tjernobyl (Pripjat).
En olycka vars konsekvenser inte bara drabbade invånarna i närområdet, utan även länderna runt omkring - däribland Sverige (som var först att upptäcka att något horribelt skett).
Förtäring av bl.a. svamp och viltkött hämmades då det innehöll stora mängder radioaktiva ämnen (även fisk var väl drabbade?).

Vad gjorde ni (som har åldern inne) dagarna då detta inträffade och nyheten spreds?
Vad är era känslor inför fortsatt utnyttjande av kärnkraft?

Länk till hemsida med intressanta bilder från både Tjernobyl, Pripjat med omnejd.
http://hem.bredband.net/b572399/Tjernobyl/

Tycker denna historiska händelse är rätt intressant, så hoppas det är nån som kan dela med sig av något.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Tjernobylolyckan 30 år

isteskog  
#388605 Minns allt djä... la krångel det blev i jordbruket! Alla propåer som kom och ändrades. Slå av vallen och kör bort 1:a skörden, inte släppa ut djuren på betena ... ena dagen si, andra dagen så :shock:
Eller som Kapraschen (fiskare i grannbyn) sa när folk pratade om Tjerobyl och det radioaktiva nedfallet:
- Ja tychte de där mörske mölnen såg otäcke ut ...... :wink:

Avatar Fallback

Re: Tjernobylolyckan 30 år

Brickan  
#388612
Slutaharoligt skrev:Vad gjorde ni (som har åldern inne) dagarna då detta inträffade och nyheten spreds?
Vad är era känslor inför fortsatt utnyttjande av kärnkraft?
Sista april, regn, snö, slask, brasa, mycket folk. Alla genomblöta av radioaktivt snöslask. Sundsvall låg mitt i det mest aktiva stråket. Inte säker på när man insåg riktigt vad som hänt där vid brasan. Det fanns nog information då, men vidden av det hela kan inte ha varit klar.

Avatar Fallback

Re: Tjernobylolyckan 30 år

Bosse1  
#388614 Usch lägger vedaskan långt ifrån huset lär ju bli lite becquerel i denna,skrek i geigern nedanför stuprören.
Lösa cancerns gåta klingar lite ihåligt.. :surp:

Avatar Fallback

Re: Tjernobylolyckan 30 år

TobbeE_87  
#388655 Var 1,5 år före min tid, men vet att mamma å pappa var hos några bekanta och stog ute i regnet och tittade på majbrasan...
Såg för övrigt en dokumentär om tjernobyl ifjol på årsdagen, där dom varit inne i kärnkraftverket och vandrat runt och filmat, bland annat i kontrollrummet till reaktor 3, den som låg närmast 4an som gick i luften...
En sak som är helt jä-la otroligt, och skrämmande! :shock: , är att arbetet i kärnkraftverket vid reaktor 1-3 fortsatte även efter haveriet! Tror att de var 3an var den som var i drift längst, den sista reaktorn stängdes i alla fall inte förän strax efter millenniumskiftet! Fy fan rent ut sagt för att jobba vägg i vägg med en reaktor som gått i luften på de viset i 14-15 år... :shock:
Kanske är de som kallas strålande jobb? :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Tjernobylolyckan 30 år

halvproffs  
#388659 Inget roligt minne. Jobbade själv ute med tak då i Gävle. Informationen blev väldigt hit o dit beroende på att man inte riktigt visste hur farligt det var.
Här fanns rådjur med 25000 bequerell och insjöfisk med över 50000bequerell. Älgen var det uppåt 5-6 tusen som värst. Vi jagade älg ändå för att rädda skogen och en del blev minkmat, en del grävdes ner och en del med lägre halt åts upp. Ingen visste någonting om farligheten så diskussionerna blev därefter. Alla prover vi tagit på djur och bär/svamp finns registrerade och om jag inte tar fel, världens största insamling av data på bequerellprover. Hörde på radion häromdagen att det finns inte något bevis för att cancerfallen har ökat. Själv tycker jag att det är alldeles för många fall. Vi tar fortfarande prover på älgarna för att forskarna vill ha så. Själv tänker jag aldrig på eländet.
Forskarna verkar lite förbryllade över den fina naturrikedom som finns runt Tjernobyl. Inga missbildade djur vad dom kunnat se. Rätta mig gärna om jag har fel för detta är skrivet ur minnet.

Användarvisningsbild

Re: Tjernobylolyckan 30 år

Skogstomte  
#388668 Som boende i södra Sverige så var vi inte direkt drabbade. Jag var 8 år då och var väl inte helt på det klara vad som menades med becquerel som det pratades om på den svart/vita TVn som f.ö. bara hade två kanaler.

Däremot har jag åsikter om kärnkraft. Jag bor 10 mil från Oskarshamn men är inte orolig för att det ska åka i luften. Det jag tycker är mest olustigt är "presenten" till våra barn i form av en livsfarlig skithög som kommer lugna ner sig efter sisådär 100'000 år. Vad har tidens tand och naturens härjningar gjort på den tiden? Kapslingarna av 100mm tjock koppar kommer inte att hålla så länge som man först trodde, har man kommit på nu... :surp: Känns bra att skapa mer sån skit varje dag :???:

Nu är det ju inte enkelt att ersätta kärnkraften som står för nästan hälften av energiproduktionen i vårat land oavsett väder. Just nu verkar ekonomi sätta mest käppar i hjulen. Men vi får nog räkna med högre elpriser när man börjar bomma igen fler verk...

Användarvisningsbild

Re: Tjernobylolyckan 30 år

DagL  
#388671 På måndag morgon efter olyckan när säkerhetsteknikerna på reaktorn Forsmark kom till jobbet och mätte upptäckte de radioaktivitet. Det första jag märkte var när det var på morgonnyheterna att det kanske var en läcka i Forsmark, eftersom radioaktivitet uppmätts. På någon timme fann säkerhetsfolket att radioaktiviteten inte hade med den svenska reaktorn att göra. Flygplan gick upp och mätte i luften och meteorologerna tittade hur vinden hade blåst. Radioaktiviteten tycktes komma med luften från Sovjet. De sovjetiska relevanta myndigheterna ringdes upp med frågan "Det är radioaktivitet i luften som verkar komma från Sovjet. Har det hänt nått i Sovjet som kan ha med det att göra" och fick svaret från de ansvariga i Sovjet "Inte såvitt vi vet". På måndag eftermiddag lyftes frågan från svensk sida till diplomatisk nivå, men på kvällen "erkände" Sovjet knappt två dygn efter att det hänt. Denna period av mörkande är en av de allvarliga aspekterna på olyckan.
25 år efter frågan gick jag in i frågan om hur många som dött till följd av radioaktiviteten som spreds i Tjernobyl. Det finns olika uppgifter. En del myndigheter som IAEA och svenska strålskyddsmyndigheten har en låg profil om dödstalet medan Greenpeace blåser upp det. Detta skrev jag en artikel om i Västerbottenskuriren http://www.vk.se/538230/hur-manga-doda-av-tjernobyl Sluträkningen har jag räknat ut till 22300 döda http://blogg.slu.se/forskarbloggen/hur- ... tjernobyl/ En del är i Sverige och en del är inte döda än.

Användarvisningsbild

Re: Tjernobylolyckan 30 år

SHR  
#388696
TobbeE_87 skrev:Var 1,5 år före min tid, men vet att mamma å pappa var hos några bekanta och stog ute i regnet och tittade på majbrasan...
Såg för övrigt en dokumentär om tjernobyl ifjol på årsdagen, där dom varit inne i kärnkraftverket och vandrat runt och filmat, bland annat i kontrollrummet till reaktor 3, den som låg närmast 4an som gick i luften...
En sak som är helt jä-la otroligt, och skrämmande! :shock: , är att arbetet i kärnkraftverket vid reaktor 1-3 fortsatte även efter haveriet! Tror att de var 3an var den som var i drift längst, den sista reaktorn stängdes i alla fall inte förän strax efter millenniumskiftet! Fy fan rent ut sagt för att jobba vägg i vägg med en reaktor som gått i luften på de viset i 14-15 år... :shock:
Kanske är de som kallas strålande jobb? :mrgreen:

Minns du vilken kanal dokumentären gick på?
Ja det är helt otroligt, att de inte stängde ned tidigare. De måste väl ha blivit påverkade av radioaktiviteten som finns kvar, samt att det måste vart pressat att veta vad som hänt med reaktorn intill!
Strålande jobb, indeed. :mrgreen:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tjernobylolyckan 30 år

SHR  
#388697
Skogstomte skrev:Som boende i södra Sverige så var vi inte direkt drabbade. Jag var 8 år då och var väl inte helt på det klara vad som menades med becquerel som det pratades om på den svart/vita TVn som f.ö. bara hade två kanaler.

Däremot har jag åsikter om kärnkraft. Jag bor 10 mil från Oskarshamn men är inte orolig för att det ska åka i luften. Det jag tycker är mest olustigt är "presenten" till våra barn i form av en livsfarlig skithög som kommer lugna ner sig efter sisådär 100'000 år. Vad har tidens tand och naturens härjningar gjort på den tiden? Kapslingarna av 100mm tjock koppar kommer inte att hålla så länge som man först trodde, har man kommit på nu... :surp: Känns bra att skapa mer sån skit varje dag :???:

Nu är det ju inte enkelt att ersätta kärnkraften som står för nästan hälften av energiproduktionen i vårat land oavsett väder. Just nu verkar ekonomi sätta mest käppar i hjulen. Men vi får nog räkna med högre elpriser när man börjar bomma igen fler verk...

Ja, så känner jag med; det är relativt billig energi medan det funkar och går som det ska, men så är det ju den saken med restprodukterna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tjernobylolyckan 30 år

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#388703 Jag tänkte också på det idag när jag såg att SVD har ett dubbeluppslag om olyckan. En bonde säger att han då hade 16000 bequerel i kroppen och idag är det nere i 4000, tjugo ggr mer än normalt.

Själv var jag ute med ett forskningsfartyg söder om Gotland. Som tur var hade vi klart väder men det mättes ändå höga halter i fartygets ventilationssystem. SMHI hade redan då kommit långt med att beräkna trajektorier, dvs partikelbanor från olika sorters utsläpp, och man var därför först med att kunna publicera hur radioaktiviteten spreds från olycksplatsen.

Användarvisningsbild

Re: Tjernobylolyckan 30 år

Göt  
#388707 Var ju lite skräckartat för man visste ju inte riktigt vad som hände. Man trodde ju först att det kom från Oskarshamn.

De svenska förberedelserna var ju minimala, och ingen hade förväntat sig att nedfallet skulle gå så långt. Var nyligen ett tv program om de ställen där kärnkraftsolyckor har hänt på svt bland annat från Fukushima, Three mile Island och Tjernobyl. Är intressant vilka olika åsikter man har om hur farligt det är. En engelsk professor hävdade att de enda som dött till följd av Tjernobyl var de brandmän som blev akut strålskadade.

Det var helt osannolikt att det skulle hända hade man sagt före trots det har såna olyckor har hänt flera gånger och kommer att hända flera gånger
Senast redigerad av Göt lör 23 apr 2016, 20:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Tjernobylolyckan 30 år

T Landström  
#388715
Slutaharoligt skrev:
Skogstomte skrev:Som boende i södra Sverige så var vi inte direkt drabbade. Jag var 8 år då och var väl inte helt på det klara vad som menades med becquerel som det pratades om på den svart/vita TVn som f.ö. bara hade två kanaler.

Däremot har jag åsikter om kärnkraft. Jag bor 10 mil från Oskarshamn men är inte orolig för att det ska åka i luften. Det jag tycker är mest olustigt är "presenten" till våra barn i form av en livsfarlig skithög som kommer lugna ner sig efter sisådär 100'000 år. Vad har tidens tand och naturens härjningar gjort på den tiden? Kapslingarna av 100mm tjock koppar kommer inte att hålla så länge som man först trodde, har man kommit på nu... :surp: Känns bra att skapa mer sån skit varje dag :???:

Nu är det ju inte enkelt att ersätta kärnkraften som står för nästan hälften av energiproduktionen i vårat land oavsett väder. Just nu verkar ekonomi sätta mest käppar i hjulen. Men vi får nog räkna med högre elpriser när man börjar bomma igen fler verk...

Ja, så känner jag med; det är relativt billig energi medan det funkar och går som det ska, men så är det ju den saken med restprodukterna.


Det forskas ju en del på att kunna använda avfallet från dagens kärnkraft i de nya generationens kärnkraftverk...
Minska lagringstiden från 100.000 år till "bara" 10.000 år..
Det kanske inte är den bästa sättet att framställa el...men med tanke på att vi ska bli fossilfria så kan vi nog inte förlita oss på vindkraften och vattenkraften...

Användarvisningsbild

Re: Tjernobylolyckan 30 år

Torbjörn Johnsen  
#388722 Tage Danielssons monolog om kärnkraften är lika lysande som vanligt. När han gjorde den hade bara Harrisburg hänt (som jag också kommer ihåg...börjar nog bli gammal). Efter det har vi haft Tjernobyl och Fukishima. Därutöver ett antal ryska kraftverk av "Tjernobyltyp" fortfarande i drift. Kärnkraften är läskig och idag är det också väldigt dyrt att bygga kärnkraftskapacitet. Fråga Finland!
Idag tror jag att ca 30-40% av vår (använda) el kommer från kärnkraft. Under senare år har vindkraften samt kraftproduktionen i skogsindustrin och fjärrvärmeverk (biokraft) ökat väsentligt. I fjol producerade vindkraften 16 Twh, lika mycket som 2,5 kärnreaktorer. Sverige har elöverskott och t ex så minskar skogsindustrin stadigt sin elanvändning i och med att tidningspappersproduktion läggs ner. En dålig sak tycker jag är att vi fortfarande använder en hel del el för uppvärmning. Även om antalet elpannor och direktverkande el minskat så har värmepumparna ökat och de drivs ju med el även om de drar mindre än en panna. Problemet med att använda el för uppvärmning är att det blir stora belastningstoppar vid kyla. Det vore bättre att stimulera till mer uppvärmning med pellets/flis/ved och använda elen till sådant som inte direkt kan ersättas med biobränslen typ motorer, belysning och div data/elektronik.
Jag är övertygad att det går att ersätta både oljan och kärnkraften med förnybar energi bara den politiska viljan och långsiktigheten finns. Tankevurpan som många gör är att kärnkraften ska ersättas 1:1 med ett annat energislag. (Den här tankevurpan är enligt Svebios undersökningar vanligare om du är man, medelålders och relativt välutbildad). Lösningen för att fasa ut både olja och kärnkraft är att använda och optimera alla alternativa lösningar samtidigt som vi gör fortsatta effektiviseringar. Här är skogen och skogindustrin den viktigaste resursen!

Användarvisningsbild

Re: Tjernobylolyckan 30 år

stegmaster  
#388774 Sjalv var jag 21år 1986, och minns det mycket vel, dock tror man ju man ska leva evigt och inget farligt finns(endast party,party, party) vid denna ålder, så var nog inte så bekymrat som man borde vara.
Dessa mätningar av bequerell i djur håll ju på i flera tiår framover.
Vi hadde dock Tv med färg(såg någon skrev om svart/vitt). :smile:
Glömmer aldrig då man såg fotbolls VM på färgetv 1974, det var stort. 8)
Här i Norge har vi aldrig haft kärnkraft, men hoppet för framtiden er att det åtminstone bara kommer användas til detta och inte i krig, vilket man heller aldrig helt kan utelsuta, med hur världen ser ut.
Vel, vel det ju lördags, så jag festar vidare( :YMPARTY: ), och hoppas på det bästa. :wink:

Btw, så er vi nog helt redo att gi upp oljan helt här i Vest ennu, even om Elon Musk var här i veckan och hyllade Norge som et föregångs land för el bilar.
Köpte ju "just" ny grävare och traktor, som jag behöver diesel til i minst 20år til kanske 30år. :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).