Öppna kategorin

Enskild firma handla hos Ahlsell?

60 inlägg 37184 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Enskild firma handla hos Ahlsell?

T Landström  
#388672
Chuck Norris skrev:Jag förstår att hantverkarna försvarar systemet med näbbar och klor och ett visst påslag kan väl vara helt ok men varför lägger snickaren på inget eller mycket lite medan el och VVS kan lägga på både 2 och 300 % på materialet. På vissa uppdrag tjänar elektrikern mer på mtrl än på timtaxan. Ingen kan väl försvara Ahsells rabatter, det är bluff, tom jag som handlar lite får 80 % rabatt på många prylar och då kommer man ner på ungefär normalpris jämfört med andra försäljare.

Räcker inte timtaxan till så får hantverkarna för min del gärna höja den istället för att installera mtrl till ockerpriser. Det är ju ungefär som om en advokat skulle sälja sina tjänster för 750 kr tim och sedan ta 150 kr per A4 papper 60 kr för ett gem och 250 kr för en plastficka osv


Tror el många gånger handlar direkt av tillverkaren...då är det tillverkaren som bestämmer utpriset på varan...

Jag kanske försvarar det...men om ett företag handlar byggmaterial för 7-8 miljoner om året av en bygghandel är det rätt självklart att det företaget får ett bättre pris en Sven Svensson som handlar för 50.000-100.000 sek en gång vartannat år....

Sedan vad det gäller hur många procent man lägger på materialet och Ue så vet jag bara vad jag fått lära mig på de olika företag man varit på...

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Enskild firma handla hos Ahlsell?

JensSkoog  
#388679
Chuck Norris skrev:Det är ju ungefär som om en advokat skulle sälja sina tjänster för 750 kr tim och sedan ta 150 kr per A4 papper 60 kr för ett gem och 250 kr för en plastficka osv

Men det gör dom ju. :lol: Timpris xx kr. och senn 100 för varje kopierad A4 :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Enskild firma handla hos Ahlsell?

svampbob  
#388680 Det är ju detta som har gjort att t.ex. Byggmax kan vara med också konkurrera genom att dom håller sig ifrån rabattsystemet.

Avatar Fallback

Re: Enskild firma handla hos Ahlsell?

Chuck Norris  
#388681 Självklart skall den som handlar mycket ha bättre rabatt, det pinsamma är ju att listpriset hos Ahlsell mfl ligger flera hundra procent över normalpris hos andra handlare

Avatar Fallback

Re: Enskild firma handla hos Ahlsell?

JPW  
#388683 Håller helt med om att en stor kund bör få bättre pris än en liten. Men här är det nivåerna som är problemet. Om jag köper en blandare direkt från hyllan på Ahlsell (vilket jag inte får men vi kan låtsas det) så vill de ha tusen procent mer än om en rörmakare gör exakt samma manöver (dvs exakt samma tjänst från Ahlsell) men på arbetstid betald av mig. Är det rimligt?

Vårt ekonomiska system är till för att alla vi som bor här inte ska kunna bli utnyttjade av företag och handlare, oavsett branch. Byggbranchen har satt systemet ur spel och utnyttjar konsumenterna hårt, det är det som är felet. Det finns ingen mekanism som leder utvecklingen åt rätt håll, snarare tvärtom i och med ROT-avdraget. Var det verkligen byggmarknaden som behövde hårdsponsras med skattepengar?

Användarvisningsbild

Re: Enskild firma handla hos Ahlsell?

anersimyra  
Användarvisningsbild

Re: Enskild firma handla hos Ahlsell?

T Landström  
#388685 Ahlsell har väl i första hand varit en rör grossist...och är inte särskilt billiga för företagen heller... Fördelen med dom har varit att dom brukar ha snabba leveranser...

Avatar Fallback

Re: Enskild firma handla hos Ahlsell?

JPW  
#388686 Helt klart börjar det nu finnas alternativ, så det är inte sant att processen bara går åt fel håll. Jag (och många med mig) köper massor med material från Rinkaby Rör, Elbutik.se, Sigro med mera. Men oerhört lite från lokala handlare eftersom de inte vill sälja till oss. Det är ett miljömässigt och ekonomiskt vansinne att systemet är så ineffektivt. Värsta exemplet är en PAX-fläkt jag var ute efter. Den hittade jag hos en rörfirma i Hägersten på deras webshop. Dagen efter kom den i ett paket från den lokala grossisten. Jag var alltså tvungen att betala lite pengar till en lirare i Hägersten för att få den stora ynnesten att handla från min lokala grossist?!? Varför ska jag över huvud taget bidra till dessa människors försörjning när de vägrar göra nytta för mina pengar?

Användarvisningsbild

Re: Enskild firma handla hos Ahlsell?

anersimyra  
#388687 Vad gäller fraktpriser från Tyskland. När jag köper dykutrustning från nautec tecnologies är fraktpriset hem till dörren 15 € oavsett om jag köper en blindplugg på 30 gram eller utrustning på flera ton.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Enskild firma handla hos Ahlsell?

T Landström  
#388688
anersimyra skrev:http://cornucopia.cornubot.se/2012/08/svenska-byggvaror-kostar-halften-i.html :surp:


Det gäller väl inte bara byggbranschen... Är väl samma på tex motorsågar... Va inte dom 3.000 sek billigare i England jämfört med Sverige...för en "svensktillverkad" såg...

Användarvisningsbild

Re: Enskild firma handla hos Ahlsell?

anersimyra  
#388691 Vi byter stammar och renoverar badrum för 80 miljoner i föreningen, vi är helt bundna av entreprenörens krav på leverantör av materielen.. :wink:

Avatar Fallback

Re: Enskild firma handla hos Ahlsell?

JPW  
#388711
T Landström skrev:
anersimyra skrev:http://cornucopia.cornubot.se/2012/08/svenska-byggvaror-kostar-halften-i.html :surp:


Det gäller väl inte bara byggbranschen... Är väl samma på tex motorsågar... Va inte dom 3.000 sek billigare i England jämfört med Sverige...för en "svensktillverkad" såg...


Helt sant, det finns andra brancher som också funkar jättedåligt. Men två fel summerar inte till ett rätt.

Avatar Fallback

Re: Enskild firma handla hos Ahlsell?

jannee  
#388732 60 till 80 % rabatt hos Ahlsell får "rätt" hantverkare, kanske något att tänka på innan man som privatperson gör något inköp hos ovannämnda företag.

Användarvisningsbild

Re: Enskild firma handla hos Ahlsell?

Camwood  
#388996 Som mitt tema jag har skrivit tidigare !!Ingen tvingar er att handla på Nämda grossist firma . Marknaden är fri !! Eller?????

Användarvisningsbild

Re: Enskild firma handla hos Ahlsell?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#389933
Camwood skrev:Ja Många har åsikter om hantverkarens priser!! Men det är väl fri prissättning på varor i Sverige ? Eller är det staten som bestämmer ? Eller Kunden ? Vad jag köper in varor för och vad jag säljer varor för är bara mitt ansvar. Om jag lägger på 10 000% på priset och kunden inte tycker det är förmånligt så får väl kunden vända sig till en annan hantverkare. :???:


Ja, det är fri prissättning, men ett bekymmer med en del hantverkare är att om kunden inte frågar så anser hantverkaren att han kan ta vilket pris han vill, och att ta 500 kr för en produkt som säljs för 150 - 250 kr i vanliga butiker bara för att kunden inte frågat om priset innan känns i min värld inte så seriöst...

Och Ahlsells så kallade prislista är i mina ögon väldigt oseriöst satt.
Kollade på en produkt nu, jag kan köpa den med LRF rabatt för 2094 + moms, deras "ordinarie" pris är 13 770kr + moms.
Om jag tolkar det rätt får jag denna produkt fraktfritt hem....

Jämför jag med rinkabyrör på samma produkt så skall dom ha 1870 kr inkl moms för samma vara, dock är det bara hämtorder som gäller här, och jag får därmed åka till deras butik och hämta...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).