Motorsåg och handhållet

Ersättare till 444?

54 inlägg 21296 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ersättare till 444?

SawTroll  
#338756
Storforsen skrev:Dolmar har också ett par fina sågar. Har själv en PS-5105 som jag är nöjd med.


Den er en del tyngre enn 346xp/550xp etc, og mye mer uhåndterlig.

Jeg har en 5100S (som er litt lettere), og den blir aldri med i skogen, på grunn av manglende håndterbarhet (jeg har jo prøvd). Fungerer dog fint ved sagkrakken, da vekt og hånterbarhet/hendighet betyr lite der.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Ersättare till 444?

ryden  
#388486 Oj, missade att avsluta denna tråden @jensskoog.
Det blev en 346.
Som jag nu blivit av med :sad:
Så då är vi tillbaka på ruta ett.
Det lutar lite åt en 545, kommer jag att ångra mig? Sparade pengar är ju tjänade pengar, man är ju inte smålänning för det är roligt :wink:
Jag sågar ju inte dagligen så det är lite svårt att motivera en 550.
Samtidigt så är det ju inte då stor skillnad på papperet mellan 545 och min 55, samma effekt vid snarlika varvtal och i stort sett samma vikt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ersättare till 444?

JensSkoog  
#388489
ryden skrev:Oj, missade att avsluta denna tråden jensskoog.
Det blev en 346.
Som jag nu blivit av med :sad:
Så då är vi tillbaka på ruta ett.
Det lutar lite åt en 545, kommer jag att ångra mig? Sparade pengar är ju tjänade pengar, man är ju inte smålänning för det är roligt :wink:
Jag sågar ju inte dagligen så det är lite svårt att motivera en 550.
Samtidigt så är det ju inte då stor skillnad på papperet mellan 545 och min 55, samma effekt vid snarlika varvtal och i stort sett samma vikt.

Blev du av med 346:an så snabbt :o @ryden
Skulle bara hoppa i det och köpa e 545, var jag dig. Det är en bra såg :-BD , och senn jobbar du dig in
med den och känner att det är bekvämt för dig, och det är det viktigaste :wink:

Avatar Fallback

Re: Ersättare till 444?

SawTroll  
#388529
ryden skrev:Oj, missade att avsluta denna tråden @jensskoog.
Det blev en 346.
Som jag nu blivit av med :sad:
Så då är vi tillbaka på ruta ett.
.... .


Hva hendte med den 346'en?

Avatar Fallback

Re: Ersättare till 444?

ryden  
#388545 Stulen

   TS
Användarvisningsbild

HVA 545 / Jonsered CS2252

traktorz  
#388578 Husqvarna 545 är ju en nyare motsvarighet till vår äldre Jonsered CS2152/HVA353. Har nyligen varit ute med vår 12 år gamla CS2152 på dikesröjning, varvid den funkar lika bra som en modern CS2253, givet att kedjan är vass. Startar lätt, men behöver en halv minut att bli varm på morgonen. Kör med 13" svärd och pixelkedja.

Användarvisningsbild

Re: Ersättare till 444?

JensSkoog  
#388597
ryden skrev:Stulen

Måste vara det tråkigaste sättet att bli av med en såg på :cry:

Avatar Fallback

Re: Ersättare till 444?

ryden  
#388625 Jo det är det sannerligen! 😡
Helst skulle jag bara vilja plocka ur en ny 346, jag tyckte verkligen om den.

Är lite orolig för elektroniken.
Jag har alltid servat sågarna själv, membran och rengöring och sånt fixar man ju lätt men vad gör man om den nya sågen börjar strula? Det blir ju bara att lämna in.
Jag har haft tillräckligt med bilar med elfel för att uppskatta analoga ting.

Vad säger ni andra med moderna sågar, är det bara bekymmersfritt och härligt elller är man rätt ute om man är en Luddite?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ersättare till 444?

JensSkoog  
#388633 Skulle väl mena att elektroniken är kommen för att bli :wink:
Bättre att hoppa i det, och vänja sig vid tanken att det finns saker på sågen man får lämna till andra :cry:
Men, jag saknar min gamla Ford Cortina, som jag kunde skruva på med bind för ögonen :lol:
Skulle dock inte köra den i dag i det dagliga efter att jag körd i en modernare bil några år :wink:

Avatar Fallback

Re: Ersättare till 444?

ryden  
#388882 Jo, så är det väl.

Bara det funkar, nästa generation kommer väl att tycka att det är stenålders med förgasare som skall skruvas nu och då men det är ganska skönt att veta att man kan fixa de vanligaste problemen direkt i skogen.

Jag tror jag åker och hämtar en 545, känns som om det räcker för mig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ersättare till 444?

BM Buster  
#389404 Även om jag tagit omvägen från 444:an via 350:in så har jag idag packat upp en ny trevlig bekantskap. En sprillans ny 545:a, en lite ovan vinkel på handtaget och så det så kallade barkstödet som jag stoppade ner i påsen när jag satte på svärd och kedja.
Fyllde på bensin o olja, sen började dansen. Vilken trevlig bekantskap,lätt,välbalanserad och rapp som en retad jordgeting.
Tänk om den här hade funnits i ungdomens dagar när man konkade på en tjurig R12:a, oj oj oj.
Kapade upp en kubik ved som uppvärmning i kväll. Till helgen ska vi nog tippa omkull lite björk tror jag.
En mycket trevlig bekantskap. Kan varmt rekommenderas. :-BD :-BD :-BD

Avatar Fallback

Re: Ersättare till 444?

ryden  
#389470 Låter bra! :-BD
Kul att höra

När jag torrbröt med sågen förklarade handlaren noga att man INTE fick slänga sitt barkstöd, man får slipa bort taggarna eller köpa ett slätt stöd istället eftersom det krävs för att hålla ihop såghalvorna ordentligt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ersättare till 444?

halvproffs  
#389475 Själv har jag både moderna sågar och äldre (242,444 och 238 i beredskap för jag litar inte fullt ut på tekninken. Stihlen gick inte på tomgång tex (hänt flera gånger och 4mil tor till servicestället)och då är det bara att ta fram äldre sågar som man kan ställa tomgången själv på.

Avatar Fallback

Re: Ersättare till 444?

ryden  
#389480 444:an lever än och ska väl få sig en uppfräschning, den har sällskap med två andra analoga sågar också så jag har backup.
Maskinklippet säljer 550 för 6495:- lokala handlaren vill ha 6000:- för en 545 så nu när jag hade bestämt mig börjar jag vela igen...

   TS
Avatar Fallback

Re: Ersättare till 444?

BM Buster  
#389488 Skruven för barkstödet går inte så långt in att den går in i andra halvan. Men det är inga problem att sätta tillbaks skruvarna efter att ha demonterat barkstödet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).