SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

174 inlägg 87652 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#387653 En viktig sak till: Åtminstone så som jag hade sågen upphängd idag, går det ganska "lätt" att såga sig i benet. Således rekommenderas sågskyddsbyxor vid all användning av HVA 536 LiPX.
/Niklas

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#387660 Inget kedjehopp idag, så det ovala svärdet verkar fungera. Fick dock spänna kedjan ca 3 gånger och då märktes nackdelen med kedjespänning framifrån. Det samlades nämligen en del spån där.

Edit: Till råga på allt sitter kedjespänningsskruven nedsänkt, varför det blir onödigt knöligt att gräva fram skruven under all skit.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

skaugur  
#387822 Tänkte köpa en 536LiPX, men funderar på om man kanske kan använda LiPT5 som röjsåg också? Då får man liksom lite mer "i ett".
Är ju inget ställbart svärd, saknar handtag, men annars identiskt.
Vill man ha svärdet horisontellt får man gasa med tummen. Kanske blir för jobbigt..

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

Hema  
#387828
skaugur skrev:Tänkte köpa en 536LiPX, men funderar på om man kanske kan använda LiPT5 som röjsåg också? Då får man liksom lite mer "i ett".
Är ju inget ställbart svärd, saknar handtag, men annars identiskt.
Vill man ha svärdet horisontellt får man gasa med tummen. Kanske blir för jobbigt..

LiP4 som säljs i bl.a. Norge är utan teleskopskaft och kilot lättare som LiPX, kanske något längre skaft. Inte funnit information.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#387869 Jag misstänker att LiPT5 blir för alldeles för klumpig att röja med. Undantag kan vara när man vill röja bort några enstaka buskar på andra sidan en vattenfylld kanal eller dylikt utan att behöva kliva över kanalen.

Annars är väl LiPT5 mer lämplig vid siktröjning längs vägar och längs gränser, ifall man behöver röja bort grenar högre än ca 3 meter.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

skaugur  
#387973 Ja, låter vettigt. Det blir LiPX.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

brassel  
#388070 Intressant och läsa det som skrivs för mig som funderar på köp av stångsåg.
Tänkte på sele till 536LiPX, vad används lämpligen för sele till den.
Kikat på Stihls RTS-sele, har Husqvarna nått liknande som kan passa 536LiPX?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#388078 Ska du köra de stora batterierna, så ger ju selen sig själv.

Kör du däremot de mindre batterierna, så är ju valfriheten betydligt större.

Det elastiska snöre som medföljer, ger väl ungefär samma lösning som RTS-selen, skulle jag tro.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

brassel  
#388089 Tack för respons!
Får leta provning :)

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

Tretoppen  
#388093 Snakket med min lokale forhandler i går og i følge ham kommer stangsaga LiPT5 som jeg bestilte i januar(!), først neste uke... Noen som vet hvorfor disse har blitt så forsinket fra fabrikken?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#388096 Husqvarna brukar ju ofta vara optimistiska i sin bedömning av lanseringsdatum. 543 var väl försenad i några år, om jag inte missminner mig. Å för min del kunde de gott väntat ytterligare något år med lanseringen och istället sett till att släppa en väldesignad produkt istället.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Sv: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

Bengt.Svensson  
#388482 Jag har röjt med en stångsåg i många år men slog till på en 536lipx nu. Har bara hunnit med ett par timmar än,men den passar mitt arbetssätt mycket bra.
Batteriet sjönk från 95% till 81% under arbetspasset vilket i mitt fall betyder att lilla ryggsäcksbatteriet räcker till en röjningsdag även när batterierna börjar bli slitna. Jag använde Eco - läget hela tiden men märkte aldrig av att sågen inte orkade.
Är klart nöjd än så länge.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#388557 Nu har jag i alla fall fått tag på ett gäng reservmuttrar och ett filpaket till H37-kedjan, låt vara med röda filskaft...

Reservkedjor och reservsvärd verkar ännu inte finnas att beställa.

Köpte också en s.k. dagstursäck från Lundhags (Fjäll Light 35), som efter besök på Gardells, bör fungera till att att hänga batteriröjaren i den elastiska remmen.
/Niklas
Senast redigerad av Niking mån 18 jun 2018, 20:45, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

Hema  
#388577
Niking skrev:Nu har jag i alla fall fått tag på ett gäng reservmuttrar och ett filpaket till H37-kedjan, låt vara med röda filskaft...

Reservkedjor och reservsvärd verkar ännu inte finnas att beställa.

Köpe också en s.k. dagstursäck från Lundhags, som efter besök på Gardells, bör fungera till att att hänga batteriröjaren i den elastiska remmen.
/Niklas

Kan tycka att det är anmärkningsvärt att de delarna inte är beställningsbara.. Har du någon bild på Lundhagssäcken efter ev. modifiering?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#388579 De blir väl snart beställningsbara, misstänker jag.

Bild på Lundhsgssäcken (Fjäll Light 35) efter modifieringen får nog anstå tills jag låtit göra själva modifieringen...
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).