Före och efter jobbet

Vilken dag!

7 inlägg 3247 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vilken dag!

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3721 1 tim roddträning(roddmaskin) å lite "skrotlyftning" så långt allt väl! sen trädfällning! gick jäkligt bra förutom vädret! blötsnö å slask!! :( sen långnt åt helsike in i "djungeln" förröjde ca 1ha....sen fick jag nog! totalt pissblöt av svett å blötsnö!!............brrrrr... 😡 måste fasen skaffa en rastkoja! nån som har en liten å smidig att sälja?


MEN.........nu sitter jag hemma å myser!! :lol: slutet gott allting gott!!


Du då mangelu! blev det nån spiksågning?



   TS
Elmia
Användarvisningsbild
Mangelu  
#3867 Självklart ! Har varit på ett sånt där jobb där det bara har jävlats, 2 spiksågningar, en halvmeter blötsnö och som löken på laxen så ramlade jag vid en toppkapning och fick en skön lårkaka med sjukskrivning som följd. :cry: . Sen att det mer eller mindre är ett gratisjobb åt en granne gör ju inte saken bättre...

Sen har jag tagit till krafttag i kampen mot spikarna och beställt 30 kedjor, till rätt kurs tror jag. 65:- + moms/st (oregon micro lite). Då borde man klara sig ett tag... :)

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3868 Är det bara att slänge kedjan om du sågar i spik? Själv har jag bara varit på taggtråd. Ja, åsså sten då förstås... :-)

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3872 Hehe! ja, grann & kompisjobben är dom värsta! ska man fasen inte ta åt sig!!! å knappt en spänn får man heller! en kopp kaffe i bästa fall!! men det är ju inte heller så dumt!! :D sen får man ju försöka få hjälp med nåt som dom är duktiga på! annars kan man ju lika gärna ligga hemma å sparka sig trött!! ramlade? aj då! läge för klätterskor månne? har inte heller beställt några ännu!! man ska väl ligga i gipsvagga å respirator innan man skaffar några!! :lol:

65+m för kedjor är ett jäkla bra pris! 30st förvisso,men det spelar ju ingen roll! dom går ju åt förr eller senare! allra helst när det är spik inblandat!! :) har du provat stihlkedjor nån gång? en spik gör inte så mycket åverkan på dom som på oregon! men dom är jävligare att fila för hand! hårda som tusan! en kompis har börjat med stihls skördarkedjor på sin maskin,å är helnöjd! har inte haft ett kedjeskott sen han bytte!!

Mangan: man behöver inte slänga kedjan för en spik! fila på bara! men kolla noga över kedjan så den inte blivit skadad! är kedjan "slutfilad" så släng den! jag slänger mina kedjor när jag filat lite mer än halva tanden,ibland tidigare pga att "skränkningen" blir mindre ju mer man filar! tanden är ju konisk! till slut är ju kedjan nästan smalare än svärdet! å det är ju inget vidare! :) funkar väl någorlunda vid kvistning! men inte annars! en del filar kedjan tills det bara är ca2-3mm kvar!! Jösses! sen står dom där å undrar varför det inte funkar nåt bra!! :? nej, byt kedjor i god tid! man behöver ju inte slänga dom!! man kan ha kvar dom som reservkedjor! eller "skräpkedjor"!! dessutom går tanden lätt av om den är för "klen"! å den kan ju hamna lite varstans!!

   TS
Användarvisningsbild
Mangelu  
#3874 Kanske lite tufft att bara slänga dom, men det beror ju helt på hur skadad den blir. Det kräver en hel del tid med filen för att få till den och min uppfattning är att dom är svåra att riktigt bra igen. Där tror jag att det är en fördel om man har en slipmaskín. Därenmot är det ingen direkt skillnad på att spiksåga eller stensåga. En riktig stensågning är väl nästan värre.

Stegjärn ja, kanske man skulle få tummen ur och beställa.
Fast det är klart, att hur bra dom än må vara så hjälper dom nog inte när man är en idiot, som var fallet... :) (kul va?) den här gången...

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3880 Huggarn, det där med skränkningen har jag inte tänkt på tidigare. Skall hålla det i minnet.

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3883
Mangan skrev:Huggarn, det där med skränkningen har jag inte tänkt på tidigare. Skall hålla det i minnet.



Ja, skränkningen och att drivlänkspåret på svärdet blir uppglappat så kedjan "lägger" sig är nog ett vanligt fel som inte alla tänker på! det är nog nästan värre än en slö kedja! märks tydligt om du försöker kapa en stock helt rakt,men hur du än gör så går skäret iväg snett åt nåt håll!

såg ett skräckexempel härom dagen! en kille ringde å ville att jag skulle titta på hans såg som han ärft av sin svärfar! en gammal hva 340 tror jag att det var! han höll på att bli tokig när han skulle kapa ved! :D jag tror att det var det värsta svärd å kedja jag skådat :? fullkomligt nerfilad kedja! och svärdet var så slut att man kunde lägga ner kedjan snudd på 45grader!! :shock: drivhjulet ska vi inte prata om!!tror att det hade gått fortare att kapa med en stålborste :lol: men ska det snålköras in i det sista med grejorna så får dom väl uslas om dom vill!! :lol: nu har han nya grejor på sågen å det går som en dröm säger han!! tacka för det! :roll:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).